امروزه اكثر صاحبنظران، يگانه راه رهايي از مشكلات اقتصادي را انجام فعاليتهاي كارآفرينانه ميدانند و دولتها توسعة آن را در جوامع، به عنوان سرلوحة فعاليتهاي اقتصادي خود قرار دادهاند.گر چه تا اوايل سال 1990، در خصوص كارآفريني، آثار علمي پراكندهاي در سراسر جهان به رشتة تحرير درآمده بود، اما در مجموع اين آثار، تمركز خاصي به چشم نمي خورد. با ورود به دهة 1990، بتدريج دولتها ضمن درك اهميت كارآفريني، با اتكا به مديريت دولتي و با تغيير خطمشيهاي خود، به طراحي خطمشيهایي براي توسعة كارآفريني و تشويق و تسهيل آن پرداختند. . چون خطمشي كارآفريني در يكي دو دهة اخير وارد دستگاه خطمشيگذاري دولتها شده، تاكنون پژوهشهاي خاصی در باب آنها انجام نشده است. بنابراين همچنان بر سر مواد و عناصر اصلي شكل دهندة خطمشي كارآفريني، قلمرو و ويژگيهاي بارز آن، بحث وجود دارد. اگر چه براي ايجاد محيط مطلوب براي شكلگيري شركتهاي جديد، موانع ورود و خروج به كسب وكار در هر كشور، محور اصلي خطمشي كارآفريني است؛ اما كماكان، دانش محدودي در باب شناخت كارآفريني به عنوان يك قلمرو خطمشي وجود دارد.
با توجه به مطالب فوق و خلأ وجود منبع علمی جامع در زمینه خطمشیگذاری توسعة کارآفرینی، نویسندگان اين كتاب برآن شدند تا با استفاده از تجربیات سایر کشورها و کتب و منابع معتبر جهان و همچنین تجارب به دست آمده در کشور خودمان در زمینة توسعة کارآفرینی، اقدام به گردآوری مجموعة حاضر كنند.
این مجموعة که به صورت کتاب در هفت فصل ارائه شده است، شامل مباحثی است از کتابهايخطمشیگذاری کارآفرینی، اثرلاندستروم و استیونسون و مدیریت عمومی و حاكميت تونی بووارد و الك لوفلر که در اکثر دانشکدهها و مراکز خطمشیگذاری سراسر جهان، به عنوان منابع معتبر مورد استفاده قرار میگیرند. در این کتاب سعی شده ضمن بررسی تغییرات مفهومی خطمشیگذاری عمومی، اندازه و محدودة بخش عمومی (مطالعات و مقایسة بین المللی به لحاظ تئوریک و علمی)، مطالعه و بررسی محدود مباحث توسعة کارآفرینی به لحاظ اجرایی، تعاریف خطمشی کارآفرینی، مطالعة محیط کارآفرینی، خطمشی بنگاههای کوچک و متوسط و ارزیابی خطمشی کارآفرینی، با نگاهی به وضعیت توسعة کارآفرینی در جامعه، اقدامات انجام شده توسط دولتها را در این زمینه بررسی شود.
همچنین هدف اصلی این کتاب، آشنایی با متدولوژی اساسی خطمشی گذاری و آشنا کردن دانشجویان با خطمشيهای مختلف دولت برای توسعة کارآفرینی و کسب مهارت در تدوین و تحلیل این خطمشيهاست.
کتاب خط مشی توسعه کارآفرینی در 214 صفحه و تیراژ1000 نسخه؛ با قیمت 8000 تومان توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است.
پيشگفتار/15
مقدمه/17
فصل اوّل: تغييرات مفهوم خط مشیگذاري عمومي/19
پارادايمهاي متغير دربارة خط مشیگذاري عمومي/23
عناصر مديريت دولتي نوين (ان پی ام)/24
نقش خطمشي در خط مشیگذاري عمومي/27
نتیجهگیری/30
سؤالات/31
تمرین کلاس/31
منابع فصل اوّل/32
فصل دوم: اندازه و محدودة بخش عمومي مقايسة بينالمللي/33
نقش و محدودة دولت/34
مرز بنديهاي متغير دولت ها/36
عوامل تشكيل دهندة مخارج عمومي/38
نتيجهگيري/51
سؤالات/51
تمرین کلاس/51
منابع فصل دوم/52
فصل سوم: توسعة كارآفريني/53
اهميت و ضرورت خطمشي كارآفريني/53
خط مشیهای کارآفرینی در جوامع/57
مدلها و سیاستها در زمینة انگیزه و ترغیب کارآفرینی در جوامع/62
نتیجهگیری/64
سؤالات/64
تمرین کلاس/65
منابع فصل سوم/66
فصل چهارم: خط مشیگذاري کارآفرینی؛ تعاريف، پيش فرضها و چارچوبها/67
خط مشیگذاري کارآفريني بر اساس تعاريف کارآفريني/67
سایر مدلهای خط مشیگذاري کارآفرینی/84
الگوي توسعة کارآفرینی سازمان همكاري هاي اقتصادي و توسعة او ای سی دی/87
نتیجهگیری/87
سؤالات/88
تمرین کلاس/88
منابع فصل چهارم/89
فصل پنجم: مطالعة محیط کارآفرینی/91
حوزههاي مطالعة كارآفريني/91
بنگاههای کوچک و متوسط پويا/94
لسه فر/99
نتیجهگیری/102
سؤالات/103
منابع فصل پنجم/104
فصل ششم: خط مشی کارآفرینی بنگاههاي كوچك و متوسط/107
خط مشی بنگاه هاي كوچك و متوسط/112
تمایز خط مشی کارآفرینی و بنگاه هاي كوچك و متوسط/112
عدم هم راستایی خط مشی کارآفرینی و بنگاه هاي كوچك و متوسط/113
خط مشی ترویج فرهنگ و نگرش کارآفرینی/120
خط مشی آموزش/120
خط مشی ایجاد محیط مناسب برای راهاندازيها/120
خطمشيهاي تأمين مالي/121
خط مشی گروههای هدف/123
بررسي تقابل فرصت، انگيزش و مهارت با پيامد، ساختار و رفتار فعاليتهاي كارآفريني/126
نتیجهگیری/129
سؤالات/131
تمرین کلاس/131
منابع فصل ششم/132
فصل هفتم: ارزیابی خطمشي كارآفريني/133
متدولوژي ارزيابي خطمشي كارآفريني/133
رويكردهاي ارزيابي/138
موانع و چالشهاي ارزيابي خط مشیگذاري كارآفريني/140
نتیجهگیری/141
سؤالات/142
تمرین کلاس/142
منابع فصل هفتم/142
پیوست/143
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
کارآفرینی
|