خط مشی توسعه کارآفرینی
نویسنده:
فاطمه دیده ور- جلال محمد حسینیه- طاهره اکبری
مترجم:
سال نشر:
1392
صفحه:
216
نوبت چاپ:
1

امروزه اكثر صاحب­نظران، يگانه راه رهايي از مشكلات اقتصادي را انجام فعاليتهاي كارآفرينانه مي­دانند و دولتها توسعة آن را در جوامع، به­ عنوان سرلوحة فعاليتهاي اقتصادي خود قرار داده­اند.گر چه تا اوايل سال 1990، در خصوص كارآفريني، آثار علمي پراكنده­اي در سراسر جهان به رشتة تحرير درآمده بود، اما در مجموع اين آثار، تمركز خاصي به چشم نمي خورد. با ورود به دهة 1990، بتدريج دولتها ضمن درك اهميت كارآفريني، با اتكا به مديريت دولتي و با تغيير خط‌مشي­هاي خود، به طراحي خط‌مشي­هایي براي توسعة كارآفريني و تشويق و تسهيل آن پرداختند. . چون خط‌مشي كارآفريني در يكي دو دهة اخير وارد دستگاه خط‌مشي­گذاري دولت­ها شده، تاكنون پژوهشهاي خاصی در باب آنها انجام نشده است. بنابراين همچنان بر سر مواد و عناصر اصلي شكل دهندة خط‌مشي كارآفريني، قلمرو و ويژگيهاي بارز آن، بحث وجود دارد. اگر چه براي ايجاد محيط مطلوب براي شكل­گيري شركتهاي جديد، موانع ورود و خروج به كسب وكار در هر كشور، محور اصلي خط‌مشي كارآفريني است؛ اما كماكان، دانش محدودي در باب شناخت كارآفريني به عنوان يك قلمرو خط‌مشي وجود دارد.

با توجه به مطالب فوق و خلأ وجود منبع علمی جامع در زمینه خط­مشی­گذاری توسعة کارآفرینی، نویسندگان اين كتاب برآن شدند تا با استفاده از تجربیات سایر کشورها و کتب و منابع معتبر جهان و همچنین تجارب به دست آمده در کشور خودمان در زمینة توسعة کارآفرینی، اقدام به گردآوری مجموعة حاضر كنند.

 این مجموعة که به صورت کتاب در هفت فصل ارائه شده است، شامل مباحثی است از کتابهاي­خط­مشی­گذاری کارآفرینی، اثرلاندستروم و استیونسون و مدیریت عمومی و حاكميت تونی بووارد و الك لوفلر که در اکثر دانشکده­ها و مراکز خط­مشی­گذاری سراسر جهان، به عنوان منابع معتبر مورد استفاده قرار می­گیرند. در این کتاب سعی شده ضمن بررسی تغییرات مفهومی خط­مشی­گذاری عمومی، اندازه و محدودة بخش عمومی (مطالعات و مقایسة بین المللی به لحاظ تئوریک و علمی)، مطالعه و بررسی محدود مباحث توسعة کارآفرینی به لحاظ اجرایی، تعاریف خط­مشی کارآفرینی، مطالعة محیط کارآفرینی، خط­مشی بنگاههای کوچک و متوسط و ارزیابی خط­مشی کارآفرینی، با نگاهی به وضعیت توسعة کارآفرینی در جامعه، اقدامات انجام شده توسط دولتها را در این زمینه بررسی شود.

همچنین هدف اصلی این کتاب، آشنایی با متدولوژی اساسی خط­مشی گذاری و آشنا کردن دانشجویان با خط­مشي­های مختلف دولت برای توسعة کارآفرینی و کسب مهارت در تدوین و تحلیل این خط­مشي­هاست.

کتاب خط مشی توسعه کارآفرینی در 214 صفحه و تیراژ1000 نسخه؛ با قیمت 8000 تومان توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است.

پيشگفتار/15

مقدمه/17

 

فصل اوّل: تغييرات مفهوم خط مشی‌گذاري عمومي/19

پارادايم‌هاي متغير دربارة خط مشی‌گذاري عمومي/23

عناصر مديريت دولتي نوين (ان پی ام)/24

نقش خط‌مشي در خط مشی‌گذاري عمومي/27

نتیجه‌گیری/30

سؤالات/31

تمرین کلاس/31

منابع فصل اوّل/32

 

فصل دوم: اندازه و محدودة بخش عمومي مقايسة بين‌المللي/33

نقش و محدودة دولت/34

مرز بنديهاي متغير دولت ها/36

عوامل تشكيل دهندة مخارج عمومي/38

نتيجه‌گيري/51

سؤالات/51

تمرین کلاس/51

منابع فصل دوم/52

 

فصل سوم: توسعة كارآفريني/53

اهميت و ضرورت خط‌مشي كارآفريني/53

خط مشی‌های کارآفرینی در جوامع/57

مدلها و سیاستها در زمینة انگیزه و ترغیب کارآفرینی در جوامع/62

نتیجه‌گیری/64

سؤالات/64

تمرین کلاس/65

منابع فصل سوم/66

 

فصل چهارم: خط مشی‌گذاري کارآفرینی؛ تعاريف، پيش فرضها و چارچوب‌ها/67

خط مشی‌گذاري کارآفريني بر اساس تعاريف کارآفريني/67

سایر مدلهای خط مشی‌گذاري کارآفرینی/84

الگوي توسعة کارآفرینی سازمان همكاري هاي اقتصادي و توسعة او ای سی دی/87

نتیجه‌گیری/87

سؤالات/88

تمرین کلاس/88

منابع فصل چهارم/89

 

فصل پنجم: مطالعة محیط کارآفرینی/91

حوزه‌هاي مطالعة كارآفريني/91

بنگاههای کوچک و متوسط پويا/94

لسه فر/99

نتیجه‌گیری/102

سؤالات/103

منابع فصل پنجم/104

 

فصل ششم: خط مشی کارآفرینی بنگاههاي كوچك و متوسط/107

خط مشی بنگاه هاي كوچك و متوسط/112

تمایز خط مشی کارآفرینی و بنگاه هاي كوچك و متوسط/112

عدم هم راستایی خط مشی کارآفرینی و بنگاه هاي كوچك و متوسط/113

خط‌ مشی ترویج فرهنگ و نگرش کارآفرینی/120

خط‌ مشی آموزش/120

خط مشی ایجاد محیط مناسب برای راه‌اندازيها/120

خط‌مشي‌هاي تأمين مالي/121

خط مشی گروههای هدف/123

بررسي تقابل فرصت، انگيزش و مهارت با پيامد، ساختار و رفتار فعاليتهاي كارآفريني/126

نتیجه‌گیری/129

سؤالات/131

تمرین کلاس/131

منابع فصل ششم/132

 

فصل هفتم: ارزیابی خط‌مشي كارآفريني/133

متدولوژي ارزيابي خط‌مشي كارآفريني/133

رويكردهاي ارزيابي/138

موانع و چالشهاي ارزيابي خط مشی‌گذاري كارآفريني/140

نتیجه‌گیری/141

سؤالات/142

تمرین کلاس/142

منابع فصل هفتم/142

 

پیوست/143

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی کارآفرینی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved