نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی (الگویی جدید برای دوره ای چالش برانگیز)
نویسنده:
هیثم عید
مترجم:
محمدجواد جامه بزرگی- سعیده میرزایی
سال نشر:
۱۴۰۰
صفحه:
۲۷۴
نوبت چاپ:
۱

کتاب «نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی» با در نظر گرفتن نقش بی ‏بدیل موزه ‏ها در جامعه، در پی بررسی نوآوری از چشم ‏انداز حوزۀ موزه است. این کتاب، از آغاز تا پایان، به صورت کلی به موضوع نوآوری در موزه و به‌طور خاص به نوآوری دیجیتالی در این حوزه می‏ پردازد.نویسنده با بهره‏ گیری از تئوری‏های نوآوری مطرح‌شده در حوزۀ مطالعات تجاری و کسب‏ وکار، ارائۀ مطالعات موردی موزه‏ های ملی کشورهای امریکا و انگلیس و همچنین نمونه‏ های متعددی از پروژه ‏های نوآورانۀ مرتبط با موزه در سراسر جهان، به صورت کاربردی به تبیین نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی می ‏پردازد. در نتیجۀ این تلاش‌ها، دکتر هیثم عید مدلی پژوهش‌محور در زمینۀ نوآوری در موزه ‏ها ارائه می‏ دهد که این قابلیت را دارد تا به‏ طور کامل یا نسبی در هر موزه‏ ای‌- صرف‏نظر از اندازه، موقعیت جغرافیایی، رسالت یا ماهیت مجموعه‏ های درون آن‌- اجرا شود. به این ترتیب، با استفاده از این الگو، نوآوری مفهومی سنجش‏ پذیر، تکرارپذیر و امکان‏پذیر برای شروع و اجرا در هر موزه ‏ای خواهد بود.‏

«نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی» با بهره‏ گیری از رشتۀ مطالعات موزه، که سرشار از اصطلاحات اساسی و چارچوب‌های مفهومی مرتبط با نوآوری است، در مطرح‌شدن ایده‏ه ای جدید و ایجاد زمینه‏ های مشترک با سایر رشته‏ ها تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین، مطالعۀ این کتاب به دانشگاهیان، پژوهش‌گران و فارغ ‏التحصیلان رشته‏ های موزه‏ داری، میراث فرهنگی، علوم انسانی دیجیتال و مطالعات بازرگانی توصیه می ‏شود. همچنین، مطالعۀ این کتاب برای کارمندان و کارشناسان شاغل در موزه در سرتاسر جهان بسیار مفید خواهد بود.

نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی /۱۱

پیشگفتار /۱۳

کتاب نامه /۱۸

تقدیر و تشکر /۱۹

مقدمه /۲۳

پینوشت /۳۰

کتاب‌نامه /۳۰

فصل اول: نوآوری در موزه؛ رویۀ فعلی و آرزوهای آینده /۳۱

مقدمه /۳۱

نوآوری، بنگاه و رکود بزرگ /۳۲

موزه‏ها در اشتیاق اجرای نوآوری /۳۶

چالش‏ها در مسیر اجرای نوآوری در موزه‏ ها /۴۹

تعریف نوآوری در موزه/ ۵۵

سطوح و اهداف نوآوری /۵۵

انواع نوآوری /۶۰

نتیجه‏گیری /۶۶

پی نوشت /۶۷

کتاب‌نامه/ ۶۷

فصل دوم: حذف مرزها و ظهور الگوی نوآوریِ باز /۷۱

مقدمه/ ۷۱

مفهوم نوآوریِ باز /۷۲

نوآوریِ باز در موزه ها /۸۵

مطالعۀ موردی: نوآوریِ باز در کوپر هیویت، موزۀ طراحی اسمیتسونیان  /۹۰

عملکرد دپارتمان دیجیتال و رسانه‏ های نوظهور در موزۀ کوپر هیویت /۹۲

ویژگی‌های الگوی نوآوریِ باز در دپارتمان دیجیتال و رسانه‏های نوظهور در کوپر هیویت، موزۀ طراحی اسمیتسونیان  /۹۹

منبع باز: قرارگیری کدهای منبع در دسترس برنامه‌نویسان /۱۰۱

تعامل باز: تبادل اطلاعات فنی و کاربردی (درخصوص بازخوردهای داخلی و بازخوردهای دریافتی) /۱۰۴

همکاری: کشف ظرفیت‏های داخلی، شناخت نیازها و انتخاب همکاری‏های هدف‌مند با سازمان‏های خارجی /۱۱۲

نتیجه ‏گیری  /۱۱۹

پی‌نوشت /۱۲۰

کتاب‌نامه /۱۲۰

فصل سوم: موزه بهمثابۀ بنگاهی اجتماعی انجام‌دادن کارهای درست و درست انجامدادن کارها /۱۲۵

مقدمه /۱۲۵

مفهوم بنگاه اجتماعی /۱۲۷

بنگاه اجتماعی در موزه‏ ها /۱۴۱

مطالعۀ موردی ۱: موزۀ ملی جنگ جهانی دوم، ایالات متحدۀ امریکا /۱۵۷

مدل تجاری بنگاه‏ اجتماعی در موزۀ ملی جنگ جهانی دوم /۱۵۹

نقش دیجیتال در مدل تجاری بنگاه اجتماعی موزه /۱۶۳

پروژۀ «سفر من» در موزۀ ملی جنگ جهانی دوم /۱۶۶

ایده‏پردازی /۱۶۹

نمونهسازی اولیه /۱۷۲

مطالعۀ موردی ۲: موزه‏های سلطنتی جنگ، انگلستان/ ۱۷۸

مدل تجاری بنگاه اجتماعی در موزه‏های سلطنتی جنگ /۱۸۰

جایگاه دیجیتال در مدل تجاری بنگاه اجتماعی موزه‏های سلطنتی جنگ /۱۸۱

محتوای دیجیتالی جدید /۱۸۴

ایده‏پردازی و اجرایی‌کردن آن /۱۸۵

نتیجه ‏گیری /۱۹۱

پی نوشت /۱۹۳

کتاب‌نامه /۱۹۴

فصل چهارم: نوآوری اجتماعی و بازنگری در اهداف و اولویت‏های موزه‏ها /۲۰۱

مقدمه /۲۰۱

نوآوری اجتماعی /۲۰۲

بازنگری اولویت‏ها و اهداف در موزه ‏ها /۲۰۸

تنوع نیروی کار و نوآوری اجتماعی در موزه‏ ها /۲۱۶

نوآوری اجتماعی دیجیتالی /۲۲۱

ارتباط نوآوریِ باز، بنگاه اجتماعی و نوآوری اجتماعی /۲۲۶

نتیجه‏ گیری/ ۲۲۹

پینوشت /۲۳۰

کتاب‌نامه /۲۳۱

فصل پنجم: الگوی نوآوری در موزه چارچوب نظری و کاربردهای عملی ۲۳۵

مقدمه /۲۳۵

مدل نوآوری موزه/ ۲۳۶

نوآوریِ باز (استراتژی نوآوری) /۲۳۷

بنگاه اجتماعی (مدل تجاری برای نوآوری) /۲۴۰

نوآوری اجتماعی (هدف/ مقصود نوآوری) /۲۴۳

مدل نوآوری موزه در موزه زندگی آنگلیای شرقی /۲۴۹

کاربردهای مدل نوآوری موزه (مراحل و فرایندها)/ ۲۵۴

مدل نوآوری موزه در موزۀ پسادیجیتال /۲۵۹

جعبۀ شروع به کار نوآوری /۲۶۲

نتیجه ‏گیری /۲۶۴

پینوشت /۲۶۵

کتاب‌نامه/ ۲۶۵

یادداشت پایانی /۲۶۹

کتاب‌نامه /۲۷۳

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©۲۰۲۵ Iranian Students Booking Agency. All rights reserved