کتاب «نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی» با در نظر گرفتن نقش بی بدیل موزه ها در جامعه، در پی بررسی نوآوری از چشم انداز حوزۀ موزه است. این کتاب، از آغاز تا پایان، به صورت کلی به موضوع نوآوری در موزه و بهطور خاص به نوآوری دیجیتالی در این حوزه می پردازد.نویسنده با بهره گیری از تئوریهای نوآوری مطرحشده در حوزۀ مطالعات تجاری و کسب وکار، ارائۀ مطالعات موردی موزه های ملی کشورهای امریکا و انگلیس و همچنین نمونه های متعددی از پروژه های نوآورانۀ مرتبط با موزه در سراسر جهان، به صورت کاربردی به تبیین نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی می پردازد. در نتیجۀ این تلاشها، دکتر هیثم عید مدلی پژوهشمحور در زمینۀ نوآوری در موزه ها ارائه می دهد که این قابلیت را دارد تا به طور کامل یا نسبی در هر موزه ای- صرفنظر از اندازه، موقعیت جغرافیایی، رسالت یا ماهیت مجموعه های درون آن- اجرا شود. به این ترتیب، با استفاده از این الگو، نوآوری مفهومی سنجش پذیر، تکرارپذیر و امکانپذیر برای شروع و اجرا در هر موزه ای خواهد بود.
«نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی» با بهره گیری از رشتۀ مطالعات موزه، که سرشار از اصطلاحات اساسی و چارچوبهای مفهومی مرتبط با نوآوری است، در مطرحشدن ایدهه ای جدید و ایجاد زمینه های مشترک با سایر رشته ها تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین، مطالعۀ این کتاب به دانشگاهیان، پژوهشگران و فارغ التحصیلان رشته های موزه داری، میراث فرهنگی، علوم انسانی دیجیتال و مطالعات بازرگانی توصیه می شود. همچنین، مطالعۀ این کتاب برای کارمندان و کارشناسان شاغل در موزه در سرتاسر جهان بسیار مفید خواهد بود.
نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی /۱۱
پیشگفتار /۱۳
کتاب نامه /۱۸
تقدیر و تشکر /۱۹
مقدمه /۲۳
پینوشت /۳۰
کتابنامه /۳۰
فصل اول: نوآوری در موزه؛ رویۀ فعلی و آرزوهای آینده /۳۱
مقدمه /۳۱
نوآوری، بنگاه و رکود بزرگ /۳۲
موزهها در اشتیاق اجرای نوآوری /۳۶
چالشها در مسیر اجرای نوآوری در موزه ها /۴۹
تعریف نوآوری در موزه/ ۵۵
سطوح و اهداف نوآوری /۵۵
انواع نوآوری /۶۰
نتیجهگیری /۶۶
پی نوشت /۶۷
کتابنامه/ ۶۷
فصل دوم: حذف مرزها و ظهور الگوی نوآوریِ باز /۷۱
مقدمه/ ۷۱
مفهوم نوآوریِ باز /۷۲
نوآوریِ باز در موزه ها /۸۵
مطالعۀ موردی: نوآوریِ باز در کوپر هیویت، موزۀ طراحی اسمیتسونیان /۹۰
عملکرد دپارتمان دیجیتال و رسانه های نوظهور در موزۀ کوپر هیویت /۹۲
ویژگیهای الگوی نوآوریِ باز در دپارتمان دیجیتال و رسانههای نوظهور در کوپر هیویت، موزۀ طراحی اسمیتسونیان /۹۹
منبع باز: قرارگیری کدهای منبع در دسترس برنامهنویسان /۱۰۱
تعامل باز: تبادل اطلاعات فنی و کاربردی (درخصوص بازخوردهای داخلی و بازخوردهای دریافتی) /۱۰۴
همکاری: کشف ظرفیتهای داخلی، شناخت نیازها و انتخاب همکاریهای هدفمند با سازمانهای خارجی /۱۱۲
نتیجه گیری /۱۱۹
پینوشت /۱۲۰
کتابنامه /۱۲۰
فصل سوم: موزه بهمثابۀ بنگاهی اجتماعی انجامدادن کارهای درست و درست انجامدادن کارها /۱۲۵
مقدمه /۱۲۵
مفهوم بنگاه اجتماعی /۱۲۷
بنگاه اجتماعی در موزه ها /۱۴۱
مطالعۀ موردی ۱: موزۀ ملی جنگ جهانی دوم، ایالات متحدۀ امریکا /۱۵۷
مدل تجاری بنگاه اجتماعی در موزۀ ملی جنگ جهانی دوم /۱۵۹
نقش دیجیتال در مدل تجاری بنگاه اجتماعی موزه /۱۶۳
پروژۀ «سفر من» در موزۀ ملی جنگ جهانی دوم /۱۶۶
ایدهپردازی /۱۶۹
نمونهسازی اولیه /۱۷۲
مطالعۀ موردی ۲: موزههای سلطنتی جنگ، انگلستان/ ۱۷۸
مدل تجاری بنگاه اجتماعی در موزههای سلطنتی جنگ /۱۸۰
جایگاه دیجیتال در مدل تجاری بنگاه اجتماعی موزههای سلطنتی جنگ /۱۸۱
محتوای دیجیتالی جدید /۱۸۴
ایدهپردازی و اجراییکردن آن /۱۸۵
نتیجه گیری /۱۹۱
پی نوشت /۱۹۳
کتابنامه /۱۹۴
فصل چهارم: نوآوری اجتماعی و بازنگری در اهداف و اولویتهای موزهها /۲۰۱
مقدمه /۲۰۱
نوآوری اجتماعی /۲۰۲
بازنگری اولویتها و اهداف در موزه ها /۲۰۸
تنوع نیروی کار و نوآوری اجتماعی در موزه ها /۲۱۶
نوآوری اجتماعی دیجیتالی /۲۲۱
ارتباط نوآوریِ باز، بنگاه اجتماعی و نوآوری اجتماعی /۲۲۶
نتیجه گیری/ ۲۲۹
پینوشت /۲۳۰
کتابنامه /۲۳۱
فصل پنجم: الگوی نوآوری در موزه چارچوب نظری و کاربردهای عملی ۲۳۵
مقدمه /۲۳۵
مدل نوآوری موزه/ ۲۳۶
نوآوریِ باز (استراتژی نوآوری) /۲۳۷
بنگاه اجتماعی (مدل تجاری برای نوآوری) /۲۴۰
نوآوری اجتماعی (هدف/ مقصود نوآوری) /۲۴۳
مدل نوآوری موزه در موزه زندگی آنگلیای شرقی /۲۴۹
کاربردهای مدل نوآوری موزه (مراحل و فرایندها)/ ۲۵۴
مدل نوآوری موزه در موزۀ پسادیجیتال /۲۵۹
جعبۀ شروع به کار نوآوری /۲۶۲
نتیجه گیری /۲۶۴
پینوشت /۲۶۵
کتابنامه/ ۲۶۵
یادداشت پایانی /۲۶۹
کتابنامه /۲۷۳
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
کارآفرینی
|