کتاب حاضر اثری متمایز در قلمرو بازاریابی و کارآفرینی است، چراکه تا پیشاز این، بهواسطۀ ضرورت ترویج مفاهیم کسبوکار و تمرکز بر جنبههای کاربردی، کمتر به جنبههای بینالمللی توجهشده و تحلیلی مبتنی بر خاستگاهها و الزامات بازاریابی کسبوکارها در توسعۀ فعالیتها به بازارهای فراملّی دیده نشدهاست. اثر حاضر از آن جهت منحصربه فرد است که بهطرزی شگرف و موشکافانه، مفاهیم بازاریابی و کارآفرینی در قالب «بازاریابی کارآفرینانه» را با دیدگاهی بینالمللی و جهانی تلفیق کرده است.
بخش اول : دیدگاه بازاریابی کارآفرینانه
فصل اول: مقــدمه
چکیـده 21
1-1. مقـدمه 21
2-1. دیدگاههای متفاوت در فصل مشترک 23
4-1. روش تحقیق و جمعآوری اطلاعات در فصل مشترک 26
5-1. آموزش و تعلیم در فصل مشترک 29
6-1. دیدگاههای بینالمللی 32
7-1. خلاصهای از پژوهشهای انجام شده فصل مشترک در نشریۀ پژوهشهای بازاریابی و کارآفرینی طی 12 سال 35
8-1. نتیجهگیری 37
فصل دوم: روابط متقابل بین تجربه کارآفرینانه، سبک تبیینی، اثرسازی و خودکارآمدی کارآفرینانه
چکیـــده 39
2-1. مقدمه 39
2-2. خودکارآمدی و کارآفرینی 43
2-3. تجربه: نتایج کارآفرینانه و ایجاد سرمایۀ انسانی و اجتماعی 45
2-4. سبک تبیینی بهعنوان تعدیلگر خودکارآمدی و تجربۀ کارآفرینانه 46
2-5. تجربه و خودکارآمدی کارآفرینانه 50
2-6. منطق اثرسازانه 52
2-7. پیشنهادها 52
8-2 . نتیجهگیری 55
فصل سوم: بــازاریابی زمینهای
چکیـــده 57
3-1. مقـدمه 57
3-2. پیشینۀ مفهومی 59
3-3. واژهنگاری زمینهای 61
4-3. مبانی نظری موجود در فصل مشترک 62
5-3. بازاریابی در زمینۀ کاربردی 62
3-6. زبان و محتوای زبانی 65
7-3. بازاریابی در زمینه کسب و کار 66
3-8. نتیجهگیری 69
فصل چهارم: نقش بازاریابی در کسب و کارهای نوپای طبیعی و عقلایی
چکیـــده 71
4-1. مقـدمه 71
4-2. کسب و کارهای نوپای کارآفرینانه طبیعی و عقلایی 81
4-3. دیدگاه محدود و گسترده از بازاریابی 90
4-4. نقش بازاریابی در کسبوکارهای نوپای مختلف 93
4-5. نتیجهگیری 96
فصل پنجم: گرایش بازاریابی کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط
چکیـــده 99
5-1. مقـدمه 99
5-2. گرایشهای استراتژیک و کسبوکارهای کوچک و متوسط 102
5-3. مدل مفهومی گرایش بازاریابی کارآفرینانه 106
5-4. چارچوب EMICO (چارچوب گرایش مشتری، گرایش نوآوری، گرایش بازاریابی، گرایش کارآفرینانه) 108
۵-۵. مقایسۀ گرایش بازاریابی کارآفرینانه در «سیلیکون ولی» ایالات متحده و «ولز» انگلستان 111
۵-۶. نتیجهگیـری 116
فصل ششم: جهانی شدن بازارها: آموزههایی برای شركت كارآفرین
چکیـــده 119
۶-۱. مقـدمه 119
۶-۲. نیروهای محرک جهانیشدن 122
۶-۳. فرآیند جهانیشدن 128
6-4. نکات بازاریابی و استراتژی برای کارآفرینی و کسبوکارهای کوچک و متوسط 132
6-5. نتیجهگیری 133
فصل هفتم: فرصت و بازاریاب کارآفرینــانه
چکیــده 135
7-1. مقـدمه 135
2-7. فرصت چیست؟ 136
3-7. منابع و انواع فرصتها 139
4-7. فرصتها شناسایی میشوند یا خلق میشوند؟ 140
5-7. خصوصیات اصلی فرصتها: دارای چارچوب زمانی، پویایی و ظهور آن 141
6-7. ماهیت ظهور فرصت 142
7-7. تسهیل فرآیند ظهور فرصت 146
8-7. خلق فرصتها 147
7-9. فرصت و بازاریابی کارآفرینانه 148
7-10. ارزیابی فرصت 153
7-11. نتیجهگیری 155
فصل هشتم: سرمایه و شبکههای کارآفرینــانه
چکیــده 157
8-1. مقـدمه 157
8-2.کارآفرینی در زمینۀ کسب و کار 160
8-3. منابع کارآفرینانه 160
8-4 .تعامل بین اشکال سرمایۀ کارآفرین 163
8-5. اشکال سرمایه و پژوهشهای کارآفرینی 164
8-6. شبکههای کارآفرینانه 167
8-7. نظریۀ شبکههای اجتماعی 168
8-8. شبکههای کارآفرینانه بهعنوان یک منبع کلیدی بازاریابی کارآفرینانه 170
9-8. روشهای تحقیق و روششناسی 171
8-10. نتیجهگیری 173
فصل نهم: کسب و کارهای کوچک و متوسط پراکنده : الگویی مفهومی در شبكههای كارآفرینانه
چکیــده 175
9-1. مقـدمه 176
9-2. درسهای تاریخی و برنامههای فعلی 177
9-3. قومیت بهعنوان یک انسجامدهنده مفهومی فرهنگ 177
9-4. ارزشهای فرهنگی، جذّب و هویّتهای چند محلی 179
9-5. اعتماد 181
9-6. گونهشناسی کسبوکار کوچک و متوسط پراکنده 182
9-7. نتیجهگیری 183
بخش دوم : رویکردها نسبت به بازاریابی کارآفرینانه
فصل دهم: «خلق بازار» بهعنوان یک فرایند بازاریابی کارآفرینــانه
چکیـده 187
1-10. مقـدمه 187
2-10. بازار چیست و بازارها چگونه خلق میشوند؟ 190
3-10. در بازاریابی چه آموزش میدهیم؟ 193
10-4. یک دیدگاه متفاوت « رویکرد پویا » به خلق بازار 200
10-5 .نتیجهگیری 205
فصل یازدهم: بازاریابی نوآورانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط مفهومیابی: «ادغام، پیشبینی، دگرگونی»
چکیـده 207
11-1. مقـدمه 208
11-2. ویژگیهای بازاریابی کسبوکارهای کوچک و متوسط 209
11-3. ویژگیهای نوآوری در کسبوکارها 210
11-4. بازاریابی نوآورانه در کسبوکارهای کوچک و متوسط 214
11-5. مفهومسازی چارچوب TAPE (دگرگونی، ادغام و پیشبینی، استثنایی) از بازاریابی نوآورانه 217
11-6. بازاریابی نوآورانه – TAP (دگرگونی، ادغام و پیشبینی) 222
11-7. نتیجهگیری 223
فصل دوازدهم: رسانههای اجتماعی مدیریت ارتباط با مشتری و كسب و كارهای كوچك و متوسط
چکیـده 227
1-12. مقـدمه 228
2-12. مدیریت ارتباط با مشتری اجتماعی 229
3-12. مدیریت ارتباط با مشتری اجتماعی در کسبوکارهای کوچک و متوسط 230
4-12. عملکرد ارتباط با مشتری 233
5-12. پژوهشها 234
12-6. وضعیت فعلی 234
12-7. نتیجهگیری 247
فصل سیزدهم: تغییر از بازاریابی توصیهای به بازاریابی رسانههای اجتماعی
چکیـده 251
13-1. مقـدمه 251
13-2. تأثیر محیط کسبوکارهای کوچک و متوسط بر بازاریابی 253
13-3. بازاریابی توصیهای 254
13-4. نظریۀ بازاریابی، ارتباطات توصیهای را نادیده میگیرد. 257
13-5. اثرگذاری بر ارتباطات توصیهای 258
13-6. بازاریابی رسانههای اجتماعی 259
6-13. رهنمودهایی برای کارآفرینان 268
7-13. نتیجهگیری 269
فصل چهاردهم: آیا برندسازی موضوع مهمی برای کسب و کارهای نوپا است؟ چالشها و فرصتها
چکیـده 271
1-14. مقـدمه 271
2-14. استراتژی برند بهعنوان استراتژی کسبوکار 272
14-3. فرصتهای برندسازی برای کارآفرینان 276
14-4. اهمیت برندسازی خارجی برای رشد پایدار 279
14-5. برندسازی داخلی و خارجی یینگ و یانگ 280
14-6. نتیجهگیری 282
فصل پانزدهم: تکنوازی در بازاریابی کارآفرینــانه
چکیـده 283
15-1. مقـدمه 283
15-2. ماهیت، وضعیت و جایگاه شاغلان انفرادی 284
15-3. در حال حاضر شاغل انفرادی چه کسی است؟ 287
4-15. چطور شاغلان انفرادی کارهای خود را انجام میدهند؟ 288
15-5. شاغلان انفرادی چه نوع فعالیتهای کسبوکاری را ارائه میدهند؟ 289
6-15. «آنچه میدانید مهم نیست، چه کسی را میشناسید مهم است:» ارزش شبکهسازی 290
7-15. شاغلان انفرادی چطور میفهمند که چطور باید کاری را انجام دهند که نیاز است ؟ 291
8-15. ماهیت کارکردن شاغلان انفرادی 294
9-15. چگونه شاغلان انفرادی کار را به دست میآورند؟ فعالیتهای تبلیغاتی 295
10-15. شاغلان انفرادی کجا به دنبال مشاوره و راهنمائی هستند؟ 296
11-15. شاغلان انفرادی چه نگرشها و رفتارهایی در رویارویی در میان دیگران انجام میدهند؟ 297
12-15. نتیجهگیری 298
منـــابع : 299
فهرست شکلها
شکل 1. تمرکز پژوهشها در مقالات JRME در سالهای2000_2011 35
شکل 2. ارتباط بین تجربه و خودکارآمدی کارآفرینانه 42
شکل 3. طبقهبندی زبانشناختی از بازاریابی 63
شکل 4. محرکهای بازاریابی زمینهای 64
شکل 5. مفهومسازی اجزای «چهار چشمانداز» یک پارادایم جایگزین از پژوهشها در فصل مشترک 70
شکل 6. انواع شرکتهای کوچک از نظر رشد کارآفرینانه 75
شکل 7. رویکرد اهداف_ عقلایی(منطق علّی) 82
شکل 8. رویکرد ابزار - عقلایی(منطق اثرسازانه) 82
شکل 9. بریکولاژ و شروع عملیات کارآفرینانه 88
شکل 10. بازاریابی اجرایی با فرآیند برنامهریزی بازاریابی عقلایی 90
شکل 11. مدل مفهومی گرایش بازاریابی کارآفرینانه کسبوکارهای کوچک و متوسط 107
شکل 12. هشت عنصر برای تعریف فرصتهای بازار 138
شکل 13. رفتار کارآفرینانه در فصل مشترک بین شناسایی و بهرهبرداری از فرصت. 150
شکل 14. ویژگیهای مشترک و موضوعات کلیدی در گونهشناسی کسب و کار / SME پراکنده 183
شکل 15. رویکرد طرف تقاضا و طرف عرضه به خلق بازار 191
شکل 16. مدل پویا از خلق بازار 201
شکل17. انواع تأثیرات زمینهای بر فعالیتهای بازاریابی کسبوکارهای کوچک و متوسط 210
شکل 18. ویژگیهای نوآوری در کسبوکارها 213
شکل 19. مفهومسازی چارچوب TAPEاز بازاریابی نوآورانه در کسبوکارهای کوچک و متوسط 217
شکل 20. چارچوب TAP در بازاریابی نوآورانه شرکتهای کوچک و متوسط 222
شکل 21. تعداد کارکنان 235
شکل 22. گرایش ارتباط با مشتری 236
شکل 23. فناوریهای مدیریت ارتباط با مشتری مورد استفاده در کسبوکارها 237
شکل 24. رسانه اجتماعی و فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری 238
شکل 25. رسانههای اجتماعی و دادههای مدیریت ارتباط با مشتری 239
شکل 26. تعامل با مشتریان 240
شکل 27. جوامع مشتریان آنلاین 241
شکل 28. مدیریت جوامع مشتری آنلاین 242
شکل 29. فناوریهای موبایل 242
شکل 30. کسب اطلاعات 243
شکل 31. یكپارچگی اطلاعات 244
شکل 32. دسترسی به اطلاعات 245
شکل 33. استفاده از اطلاعات 246
شکل 34. مزایای عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری 247
شکل 35. فرآیند بازاریابی رابطهای 266
شکل 36. فرایند ارتباطات رسانههای اجتماعی
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
کارآفرینی
|