مقدمه:
با عنایت به تجربیات گسترده و سابقهمند جهاددانشگاهی در زمینه نشر دانشگاهی، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و ترویج گفتمان علم و بر اساس بند 2 از ماده 3 اساسنامه جهاددانشگاهی مبنی بر «ایجاد تشکیلات مناسب به منظور تألیف، ترجمه و انتشار کتب، نشریات، نتایج تحقیقات و مقالات علمی، فرهنگی و تولید مواد کمک آموزشی» و بند 2 از ماده 2 اساسنامه مذکور مبنی بر «توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه، دانشگاه و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به خصوص برای نسل جوان» و در راستای تحقق بخشی از وظایف فرهنگی این نهاد ، مطابق این اساسنامه، «سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی» تأسیس میشود.
ماده 1ـ تعریف:
سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی تشکیلاتی است وابسته به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی که متناسب با نیازهای روز جامعه و با بهرهگیری از شیوهها و فناوریهای نوین، در چارچوب اهداف و وظایف این اساسنامه تاسیس و در راستای فعالیتهای حوزه انتشاراتی، ترویج فرهنگ مطالعه، کتابخوانی و ترویج گفتمان علم با تاکید بر حوزه فرهنگ مکتوب فعالیت خواهد کرد.
ماده 2ـ هدف:
برنامهریزی، اجرا، نظارت و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در فعالیتهای تولیدی، ترویجی و فرهنگی جهاددانشگاهی در حوزه نشر،کتاب، مطالعه و ترویج گفتمان علم با استفاده از ظرفیت فناوریهای نوین، نشر الکترونیک و فضای مجازی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی و سیاستهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.
ماده 3ـ مرکز سازمان:
مرکز اصلی سازمان در تهران است و با تصویب شورای مرکزی میتواند به واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور مجوز راهاندازی شعب سازمان را اعطا نماید.
ماده 4ـ مدت سازمان:
مدت سازمان از تاریخ تأسیس نامحدود است.
ماده 5ـ وظایف سازمان:
1- پیشنهاد سیاستها و اولویتهای جهاددانشگاهی در حوزه نشر و ترویج فرهنگ مطالعه و ترویج گفتمان علم به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی جهت تأیید و ارائه به شورای علمی جهت تصویب.
2- برنامهریزی فعالیتهای جهاددانشگاهی در حوزه نشر و ترویج فرهنگ مطالعه و مشارکت در ترویج گفتمان علم مطابق با سیاستهای ابلاغی شورای علمی.
3- ارزیابی و نظارت بر عملکرد شعب سازمان مستقر در واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی در نشر آثار و فعالیتهای ترویجی و اعطا و لغو مجوز فعالیتهای آنها
4- اجرای رویدادهای تخصصی، فرهنگی، ترویجی و آموزشی در زمینه کتاب، نشر و ترویج فرهنگ مطالعه و ترویچ گفتمان علم در سطح ملی و بینالمللی
5- اجرای طرحهای مطالعاتی و تولید محتوا در زمینه نشر، فرهنگ مطالعه و ترویج گفتمان علم مبتنی بر نیازهای کشور
6- چاپ و انتشار کتب و نشریات علمی، فرهنگی و کمک آموزشی در سطح ملی و بینالمللی
7- توسعه فناوریهای نوین و بهرهگیری از ظرفیتهای نشرالکترونیک و فضای مجازی در فعالیتهای جهاد دانشگاهی در حوزه نشر و ترویج فرهنگ مکتوب
8- برگزاری نمایشگاههای تخصصی در حوزه کتاب و نشر در سطح استانی، منطقهای، ملی و بینالمللی
9- ایجاد و مدیریت شبکه توزیع و فروش کتاب و محصولات فرهنگی مرتبط با همکاری واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی
10-انجام هر گونه عملیات مجاز بازرگانی در حوزه نشر و کتاب با اخذ مجوزهای لازم و تصویب شورای مرکزی
11-همکاری و مشارکت با سازمانها و نهادهای انتشاراتـی دولتی و غیردولتی براساس ضوابط