کتاب «مربی شدن»، نقطهای عالی برای شروع مسیر مربیگری است. این کتاب، مسائل مربوط به مربیگری را به طور کامل پوشش میدهد و راهنمایی اساسی از شایستگیهای جدید مربی فدراسیون بینالمللی مربیگری را برای مربیهای جدید و درحالتوسعه ارائه میکند.»
«سینکلر و پاسمور، کتاب راهنمایی را در حرفۀ گیجکننده و شلوغ مربیگری به رشتۀ تحریر درآوردهاند که مه و غبار موجود در مسیر تعالی مربیگری را برای مربیان پاک میکند. کتاب «مربی شدن»، وجه تمایز مربیگری و چرایی اثربخشی آن را روشن میکند، شیوههای خاصی را برای تجسم ذهنیت مربیگری ارائه میدهد و سرشار از ابزارهایی برای اعتلای تأثیر مربیگری است. این کتاب صرفنظر از موقعیت شما، مسیر واضحی را برای دنبالکردن در اختیار شما قرار میدهد.»
تائیدیههای کتاب ۱۹
قدردانیها ۲۳
دربارۀ نویسندگان ۲۵
مقدمه مترجمان ۲۷
بخش ۱: صحنهآرایی ۳۱
مقدمه ۳۱
فصل ۱: سفری به سوی بلوغ ۳۳
مقدمه ۳۳
بلوغ مربیگری ۳۳
نتیجهگیری ۳۷
فصل ۲: مربیگری چیست؟ ۳۹
تعریف مربیگری ۳۹
تعاریف دیگر ۴۰
مربیگری و هدایتگری ۴۵
مربیگری و درمان ۴۶
مربیگری و مشاوره ۴۸
نتیجهگیری ۴۹
فصل ۳: من چه کسی هستم؟ ۵۱
مقدمه ۵۱
من چه کسی هستم؟ ۵۲
خودآگاهی و خودتأملی ۵۲
دیدگاهها ۵۳
دیدگاه تیپ شخصیتی ۵۳
دیدگاه صفات شخصیتی ۵۶
دیدگاه سوم ۶۰
ثبت رویدادها ۶۳
فعالیت تأملی ۶۵
شناخت خودمان ۶۶
نتیجهگیری ۶۷
فصل ۴: مراجعم چه کسانی هستند؟ ۶۹
مقدمه ۶۹
مدل روانشناسی کاستیگرا در مقابل مدل روانشناسی مثبتگرا ۶۹
دیدگاه ۷۱
توجه مثبت بیقیدوشرط و بدون قضاوت ۷۷
نتیجهگیری ۸۰
بخش ۲: پرورش شایستگیهای محوری مربیگری ۸۱
مقدمه ۸۱
فصل ۵: مقدمهای بر مدل شایستگی محوری فدراسیون بینالمللی مربیگری ۸۳
مقدمه ۸۳
پیشینه ۸۳
مدرک فدراسیون بینالمللی مربیگری ۸۵
مدل شایستگیهای محوری مربیگری فدراسیون بینالمللی مربیگری ۸۷
اسناد مفید ۸۹
منشور اخلاقی فدراسیون بینالمللی مربیگری ۹۱
نتیجهگیری ۹۲
فصل ۶: حوزۀ بنیادین، شایستگی ۱: بروز رفتار اخلاقی ۹۳
مقدمه ۹۳
مربی در تعاملات خود با مراجع، حامیان مالی و ذینفعان ذیربط یکپارچگی و صداقت فردی دارد ۹۴
مربی به هویت، محیط، تجربهها، ارزشها و باورهای مراجع توجه میکند ۹۵
مربی از زبان مناسب و محترمانه نسبت به مراجع، حامیان مالی و ذینفعان ذیربط استفاده میکند ۹۶
پایبندی به منشور اخلاقی فدراسیون بینالمللی مربیگری ۹۷
حفظ اسرار و اطلاعات مراجع برطبق توافقنامههای ذینفعان و قوانین ذیربط ۱۰۴
تمایزگذاری بین مربیگری، مشاوره، رواندرمانی و سایر حرفههای یاریرسان ۱۰۸
ارجاع مراجع برای کمک نزد متخصصان ۱۰۸
نتیجهگیری ۱۱۰
فصل ۷: حوزۀ بنیادین، شایستگی ۲: نشاندادن ذهنیت مربیگری ۱۱۱
مقدمه ۱۱۱
ذهنیت مربیگری ۱۱۱
مربی اذعان میکند که مراجع مسئول انتخابهای خودش است ۱۱۳
در ایفای نقش مربی، به دنبال یادگیری و رشد مداوم است ۱۱۴
برای پیشرفت در زمینۀ مربیگری توانایی فعالیت تأملی مداوم را در خود پرورش میدهد ۱۱۵
آگاهیاش را نسبت به تأثیر زمینه و فرهنگ بر خود و سایرین حفظ میکند و نسبت به آن پذیرش دارد ۱۱۶
با استفاده از شهود و آگاهیاش نسبت به خود، به مراجع کمک میکند ۱۱۷
توانایی تنظیم هیجان را در خود پرورش میدهد و حفظ میکند ۱۱۷
از لحاظ ذهنی و هیجانی، خود را برای جلسات آماده میکند ۱۱۹
در صورت لزوم، از منابع بیرونی کمک میگیرد ۱۲۰
نتیجهگیری ۱۲۰
فصل ۸: حوزۀ همآفرینی رابطه، شایستگی ۳: تنظیم و تداوم توافقنامهها ۱۲۳
مقدمه ۱۲۳
سطح ۱: توافقنامهها برای رابطۀ مربیگری ۱۲۵
سطح ۲: توافقنامهها برای برنامه و اهداف کلی مربیگری ۱۲۵
سطح ۳: توافقنامههای مربوط به اهداف اصلی و فرعی جلسات ۱۲۶
اهمیت توافقنامههای مربیگری ۱۲۶
نتیجهگیری ۱۳۱
فصل ۹: حوزۀ همآفرینی رابطه، شایستگی ۴: اعتمادسازی و پرورش حس امنیت ۱۳۳
مقدمه ۱۳۳
شایستگیهای مرتبط ۱۳۳
عناصر اساسی ۱۳۵
نتیجهگیری ۱۳۸
فصل ۱۰: حوزۀ همآفرینی رابطه، شایستگی ۵: حفظ حضور ۱۳۹
مقدمه ۱۳۹
حفظ حضور ۱۳۹
عناصر اصلی ۱۴۰
مشارکت ۱۴۰
مربیگری شخص ۱۴۲
ممانعت ۱۴۵
سکوت طلاست ۱۴۷
نتیجهگیری ۱۴۸
فصل ۱۱: حوزۀ ارتباط مؤثر، شایستگی ۶: گوشدادن فعالانه ۱۴۹
مقدمه ۱۴۹
عناصر کلیدی ۱۵۱
گوشدادن در خلال طرح پرسش و واکاوی ۱۵۱
فرضیات ۱۵۳
گوشدادن با تمام حواس ۱۵۳
نتیجهگیری ۱۵۴
فصل ۱۲: حوزۀ ارتباط مؤثر، شایستگی ۷: برانگیختن آگاهی ۱۵۵
مقدمه ۱۵۵
«سؤال اثرگذار» چیست؟ ۱۵۷
تمرکز و نوع سؤالها ۱۵۸
ماهیت و کیفیت سؤالها ۱۶۰
هدف طرح سؤالهای اثرگذار ۱۶۲
استعاره ۱۶۲
سکوت ۱۶۳
کشف ظرفیت ۱۶۳
بیان دیدگاهها ۱۶۴
نتیجهگیری ۱۶۵
فصل ۱۳: حوزۀ یادگیری و رشد، شایستگی ۸: تسهیل رشد مراجع ۱۶۷
مقدمه ۱۶۷
عناصر کلیدی ۱۶۸
یادگیری مستقل ۱۶۹
استخراج، یکپارچهسازی و بهکارگیری آموختهها ۱۷۰
قدم بعدی چیست؟ ۱۷۱
نتیجهگیری ۱۷۳
مرور ۸ شایستگی کلیدی ۱۷۵
بخش ۳: رویکردهای مربیگری ۱۷۷
مقدمه ۱۷۷
فصل ۱۴: رویکرد مربیگری التقاطی فراگیر ۱۷۹
مقدمه ۱۷۹
مربیگری التقاطی ۱۷۹
فردمحور ۱۸۲
رفتاری ۱۸۲
رفتاری شناختی ۱۸۴
گشتالت ۱۸۵
نظامها ۱۸۵
روانپویشی ۱۸۷
تکاملی ۱۸۷
زیستشناختی ۱۸۷
درسهایی دربارۀ نحوۀ استفاده از مدل ۱۸۹
نتیجهگیری ۱۹۰
فصل ۱۵: رویکرد رفتاری و مدل گرو ۱۹۱
مقدمه ۱۹۱
روانشناسی رفتارگرا ۱۹۱
مدل رشد ۱۹۲
نتیجهگیری ۱۹۸
فصل ۱۶: رویکرد انسانگرایانه و مدل وقت تفکر ۱۹۹
مقدمه ۱۹۹
رویکرد انسانگرایانه ۱۹۹
رابطه نقشی محوری دارد ۲۰۱
مدل وقت تفکر ۲۰۲
خاستگاه مدل وقت تفکر ۲۰۳
محیط تفکر ۲۰۵
سؤالات نافذ ۲۰۶
رویکرد انسانگرایانه و مدل شایستگیهای محوری فدراسیون بینالمللی مربیگری ۲۰۸
نتیجهگیری ۲۱۰
فصل ۱۷: رویکرد شناختی رفتاری و مدل ای-اف ۲۱۳
مقدمه ۲۱۳
مدل شناختی رفتاری ۲۱۳
مدل شناختی رفتاری ای-اف ۲۱۶
نتیجهگیری ۲۲۰
فصل ۱۸: رویکرد گشتالت و کار با صندلی ۲۲۱
مقدمه ۲۲۱
مدل ۲۲۱
ابزارها و تکنیکها ۲۲۵
نتیجهگیری ۲۲۹
فصل ۱۹: رویکرد راهحلمحور و مدل اسکار ۲۳۱
مقدمه ۲۳۱
مدل ۲۳۱
مدل اسکار ۲۳۳
ابزارها ۲۳۵
نتیجهگیری ۲۳۸
فصل ۲۰: رویکرد سیستمی و مدل میدان نیرو ۲۳۹
رویکرد سیستمی ۲۳۹
رویکرد سیستمی در مربیگری ۲۴۱
مدل میدان نیرو ۲۴۷
مربیگری سیستمی و مدل شایستگیهای محوری فدراسیون بینالمللی مربیگری ۲۵۰
نتیجهگیری ۲۵۱
فصل ۲۱: مربیگری روانپویشی و انتقال ۲۵۳
مقدمه ۲۵۳
«روانپویشی» به چه معناست؟ ۲۵۳
شواهد اثربخشی رویکرد روانپویشی در حوزۀ مربیگری ۲۵۴
مفاهیم سودمند رویکرد روانپویشی در حوزۀ مربیگری ۲۵۹
اصول رویکرد روانپویشی و مدل شایستگیهای محوری فدراسیون بینالمللی مربیگری ۲۶۴
نتیجهگیری ۲۶۶
فصل ۲۲: یکپارچهسازی ۲۶۷
مقدمه ۲۶۷
یکپارچهسازی چیست؟ ۲۶۷
کار روی بدن ۲۷۴
نتیجهگیری ۲۷۶
فصل ۲۳: عمل اخلاقی ۲۷۷
مقدمه ۲۷۷
اخلاق چیست؟ ۲۷۸
دوراهۀ اخلاقی چیست؟ ۲۷۸
اصول اخلاقی فدراسیون بینالمللی مربیگری ۲۷۹
یادگیری مداوم دربارۀ اخلاق ۲۸۳
کار روی دوراهههای اخلاقی در حرفۀ مربیگری ۲۸۳
نتیجهگیری ۲۸۸
فصل ۲۴: انعقاد قرارداد با مراجع ۲۸۹
مقدمه ۲۸۹
قرارداد مربیگری چیست؟ ۲۹۰
قرارداد بهمثابه «چارچوب» ۲۹۰
انعقاد قرارداد چندجانبه ۲۹۴
باید چه نکاتی در قرارداد گنجانده شود؟ ۲۹۵
نتیجهگیری ۲۹۶
فصل ۲۵: یادداشتبرداری و مدیریت یادداشتهای مربیگری ۲۹۷
مقدمه ۲۹۷
چرا باید یادداشت برداریم؟ ۲۹۷
باید چه یادداشتهایی برداریم؟ ۲۹۸
بعد از جلسه، باید چه یادداشتهایی برداریم؟ ۳۰۱
مدیریت و حذف ایمن دادههای مراجع ۳۰۴
نتیجهگیری ۳۰۴
فصل ۲۶: حفظ حضور به واسطۀ ذهنآگاهی ۳۰۷
مقدمه ۳۰۷
حفظ حضور ۳۰۷
ذهنآگاهی چیست؟ ۳۰۸
مزایای ذهنآگاهی ۳۰۸
ذهنآگاهی چه کاربردی در مربیگری دارد؟ ۳۰۹
ایجاد حضور پیش از جلسه ۳۱۱
حفظ حضور در طی جلسه ۳۱۲
مدیریت هیجانها در طی جلسه ۳۱۲
تکنیکهای ایجاد حضور ۳۱۳
نتیجهگیری ۳۱۴
فصل ۲۷: برنامههای رشد فردی ۳۱۵
مقدمه ۳۱۵
برنامۀ رشد فردی چیست؟ ۳۱۵
برنامۀ رشد فردی چه کاربردی دارد؟ ۳۱۷
چه مواردی را به برنامۀ رشد فردیام اضافه کنم؟ ۳۱۸
چه زمانی برنامۀ رشد فردی را شروع کنم؟ ۳۲۰
نتیجهگیری ۳۲۰
فصل ۲۸: رشد حرفهای مستمر ۳۲۱
رشد حرفهای مستمر چیست؟ ۳۲۱
مزایای رشد حرفهای مستمر ۳۲۲
آموزش مستمر مربیگری چیست؟ ۳۲۴
رشد حرفهای یا فردی؟ ۳۲۷
نتیجهگیری ۳۲۹
فصل ۲۹: نظارت ۳۳۱
مقدمه ۳۳۱
نظارت چیست؟ ۳۳۱
کارکرد و حوزۀ کاربرد نظارت ۳۳۲
نحوۀ کار نظارت در عمل چیست؟ ۳۳۶
نظارت چگونه به من کمک کند؟ ۳۳۹
ناظران مربیگری ۳۴۲
چطور میتوان ناظر مناسب پیدا کنم؟ ۳۴۲
کسب بیشترین بهرۀ ممکن از نظارت ۳۴۴
نتیجهگیری ۳۴۵
فصل ۳۰: عمل تاملی ۳۴۷
مقدمه ۳۴۷
عمل تاملی چیست؟ ۳۴۷
چرا عمل تاملی مهم است؟ ۳۴۸
نحوۀ پرورش عمل تاملی ۳۴۹
مدل هشت پرسش هنلی برای خودتاملی ۳۵۱
نتیجهگیری ۳۵۴
فصل ۳۱: هدایتگری مربی ۳۵۵
مقدمه ۳۵۵
هدایتگری مربی چیست؟ ۳۵۵
هدایتگری عمومی مربی ۳۵۵
هدایتگری مربی برای دریافت مدرک فدراسیون بینالمللی مربیگری ۳۵۶
چه زمانی به هدایتگری مربی نیاز دارم؟ ۳۵۷
برنامهریزی برای شرکت در جلسات هدایتگری مربی ۳۶۲
یافتن هدایتگر مربی ۳۶۴
کسب بیشترین بهره از تجربۀ هدایتگری مربی ۳۶۷
نتیجهگیری ۳۶۹
فصل ۳۲: ارزشیابی دانش مربی ۳۷۱
مقدمه ۳۷۱
ارزشیابی دانش مربی چیست؟ ۳۷۱
چطور میتوانم برای آزمون ارزشیابی دانش مربی آماده شوم؟ ۳۷۴
توصیههایی دربارۀ شرکت در آزمون برخط ۳۷۴
فصل ۳۳: ارتقای مهارتهای مربیگری ۳۷۷
مقدمه ۳۷۷
مربی حرفهای چیست؟ ۳۷۷
ملزومات دریافت مدرک مربی حرفهای ۳۷۸
فرق مربی حرفهای و مربی همیار چیست؟ ۳۷۹
الزامات دریافت مدرک مربی خبره ۳۸۳
مربی خبره و مربی حرفهای چه فرقی دارند؟ ۳۸۳
مدل رشد حرفهای ۳۸۵
هنر ۳۸۷
حفظ ذهن نوآموز ۳۸۸
نتیجهگیری ۳۹۰
بخش ۴: ابزارها و تکنیکها ۳۹۱
فصل ۳۴: ابزارهای مربیگری ۳۹۳
ابزار ۴۰۹
منابع ۴۳۵
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
کارآفرینی
|