در این کتاب سعی شده تا نه تنها به بررسی مشکلات و دشواریهای شناخته شده در دوران پیش¬زادی که در بیشتر منابع به آنها اشاره شده است بپردازد،
بلکه به آسیب¬رسانها و بحرانهای رشدی در دورههای دیگر که در سایر منابع و کتابها به طور پراکنده دیده میشود نیز به شکلی دقیق و علمی بپردازد
این کتاب نهتنها برای تمامی دانشجویان در رشتههای روانشناسی و گرایشهای آن، مشاوره و علوم تربیتی که درسهای روانشناسی رشد و نظریههای رشد را میگذرانند،
که برای دانشجویان تمامی رشتهها و دورههای تحصیلی سودمند است و برای استادان و مدرسان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نیز بسیار کاربردی است.
علاوه بر این محتوای کتاب برای مخاطبان دیگری چون خانوادهها و افراد در دورههای گوناگون رشد سودمند است؛ زیرا با آشنایی و آگاهی از چالشها و خطرسازهای رشد در هر دوره، فرصت رویارویی مناسب و سازنده با این مشکلات را بیشتر فراهم میآورد..
سرآغاز ۲۱
گفتار اول / آسيبرسانها و بحرانهای رشدی دوره پیشزادی ۲۳
پیشگفتار ۲۳
تاریخچه تراتوژن و تراتولوژی ۲۵
دورههای حساس پیش از تولد ۲۷
ژنهای پیدا- پنهان ۳۳
بیماریهای مربوط به کروموزومهای غیر جنسی ۳۴
بیماریهای مادر ۳۹
الف) بررسی بیماریهای واگیردار ۳۹
ب) بیماریهای غیر واگیردار ۴۰
داروهای تراتوژنیک آنتاگونیستهای فولیک اسید ۴۵
هورمونها ۴۵
آرامبخشها ۴۶
عامل نارنجی ۴۶
آلودگیهای محیط ۴۹
شرایط مادری ۵۰
تغذیه مادر ۵۰
کار سنگین و مداوم مادر ۵۶
خلاصه فصل ۵۸
گفتار دوم / آسیبرسانها و بحرانهای رشدی در نوباوگی (بدو تولد تا دو سالگی) ۶۱
پیشگفتار ۶۱
دورههای حساس در رشد مغز ۶۱
انعطافپذیری مغز در چند سال اول زندگی ۶۳
رشد ادراک و شناخت ۶۳
احساس امنیت و داد و ستد عاطفی با مادر ۶۴
خطرسازهای بدنی و روانشناختی زایمانی ۶۶
عوامل آغازین مؤثر در گرایشهای والدینی ۶۸
تراژدی اسرارآمیز نشانگان مرگ ناگهانی کودک (SIDS) ۷۰
اختلالات عصبی رشدی ۷۲
اختلال عقلانی رشدی ۷۲
ملاکهای تشخیصی ۷۲
شیرخواران نارس و کوچکتر از سن درون- رحمی ۷۶
شیرخواران نارس ۷۶
شیرخواران کوچک تر از سن درون-رحمی ۷۷
بازتابهای اولیه چیست؟ ۷۸
اگر بازتابهای اولیه باقی بمانند چه میشود؟ ۷۹
چرا بازتابها، مهم هستند؟ ۸۰
سلسله مراتب یادگیری ۸۲
انواع بازتابها ۸۳
بازتاب غیرقرنیهای تونیک گردن ۸۵
بازتاب قرنیهای تونیک گردن ۸۶
بازتاب تونیک لابیرنتی ۸۶
بازتاب گالانت ۸۷
بازتاب مورو ۸۷
چگونه میتوان یک کودک دارای بازتاب تونیک غیرقرنیهای گردن را تشخیص داد؟ ۸۹
چگونه میتوان یک کودک دارای بازتاب تونیک قرنیهای گردن را تشخیص داد؟ ۹۰
چگونه میتوان یک کودک دارای بازتاب لابیرنتی را تشخیص داد؟ ۹۰
چگونه می توان یک کودک دارای بازتاب گالانت را تشخیص داد؟ ۹۱
چگونه میتوان یک کودک دارای بازتاب مورو را تشخیص داد؟ ۹۲
چگونه میتوان یک کودک دارای بازتاب دهان، دست و پا را تشخیص داد؟ ۹۳
اضطراب جدایی ۹۴
اضطراب جدایی در کودک خردسال ۹۴
نظریه دلبستگی: نگاه کلی ۹۵
مراحل دلبستگی ۹۶
تأثیرات نگهداری شدن در پرورشگاه ۹۸
نوباوگان با الگوی دلبستگی ایمن ۹۹
نوباوگان با الگوی دلبستگی ناایمن اجتنابی ۱۰۰
نوباوگان با الگوی دلبستگی ناایمن دوسوگرا ۱۰۰
نظریه روان تحلیلی فروید ۱۰۱
مرحله دهانی (تولد تا ۱ سالگی) ۱۰۱
تثبیت و واپسروی ۱۰۲
مرحله مقعدی (۱ تا ۳ سالگی) ۱۰۴
نظریه روانی اجتماعی اریکسون ۱۰۵
مرحله اعتماد در برابر عدم اعتماد (از تولد تا یک سالگی( ۱۰۶
مرحله استقلال یا خودمختاری در برابر شرم و تردید (۱تا ۳ سالگی( ۱۰۶
تغذیه ۱۰۷
اختلالات تغذیهای ۱۰۸
مصرف قند ۱۰۸
سوءتغذیه ۱۰۸
اهمیت پرستاری ۱۱۱
اهمیت روانشناختی دندان درآوردن ۱۱۲
بحران از شیر گرفتن کودک ۱۱۲
بحران از پوشک گرفتن و آموزش توالت رفتن ۱۱۳
روشهای آموزش ۱۱۵
مشکلات آموزش توالت رفتن ۱۱۶
خلاصه فصل ۱۱۹
گفتار سوم / آسیبرسانها و بحرانهای رشدی در کودکی نخستین ۲-۷ سالگی ۱۲۱
پیشگفتار ۱۲۱
وراثت و هورمونها ۱۲۲
مغز و سیستم عصبی ۱۲۲
ترمیمپذیری/انعطافپذیری مغز ۱۲۶
تغذیه ۱۲۷
خواب ۱۲۸
بیماری ۱۲۹
آسیبهای کودکی ۱۲۹
عوامل آسیبزای کودکی ۱۳۰
رشد شناختی (ذهنی) ۱۳۰
مرحلهی پیشعملیاتی ۱۳۲
محدودیتهای تفکر پیشعملیاتی ۱۳۲
خودمحوری ۱۳۲
ناتوانی در نگهداری ذهنی ۱۳۳
محیط خانه و رشد ذهنی ۱۳۴
مهدکودک، کودکستان و پیشدبستانی ۱۳۵
مهدکودک ۱۳۵
انواع پیشدبستانی و کودکستان ۱۳۵
رشد دندانها و اهمیت دندانهای شیری ۱۳۶
آموزش بهداشت دهان و دندان ۱۳۸
رشد حرکتی ۱۳۸
لکنت زبان ۱۴۱
رشد اجتماعی ۱۴۲
ارتباط با همسالان ۱۴۴
ارتباط با بزرگسالان ۱۴۴
رشد استقلال و اعتماد به نفس در کودک ۱۴۵
رشد عاطفی ۱۴۶
امنیت ۱۴۷
حسادت ۱۴۷
ترس ۱۴۸
بازی و نقش آن در رشد شخصیت ۱۴۹
چرا کودک اسباببازیها را میشکند؟ ۱۴۹
جنبههای منفی تلویزیون به عنوان یک رسانه جمعی و سرگرمی ۱۵۰
تاثیر ویدیو و بازیهای رایانهای در رشد رفتار کودکان ۱۵۱
خودمهارگری ۱۵۳
سبکهای فرزندپروری ۱۵۳
بدرفتاری با کودک ۱۵۵
زمینه و بافت بدرفتاری ۱۵۶
پیامدهای بدرفتاری بر رشد ۱۵۷
استرس در کودکان ۱۵۷
اهمیت دلبستگی در کودکان ۱۵۸
مشکلات رشدی و رفتاری در کودکان آسیبدیده ۱۵۹
اختلالات محتمل رشدی ۱۶۲
اختلال طیف اوتیسم ۱۶۲
اختلالات حرکتی ۱۶۵
بدون رفتار صدمه زدن به خود ۱۶۶
خلاصه فصل ۱۶۹
گفتار چهارم / آسیبرسانها و بحرانهای رشدی کودکی دوم (۷-۱۲ سالگی) ۱۷۱
پیشگفتار ۱۷۱
ویژگیهای جسمانی ۱۷۱
بینایی و شنوایی ۱۷۲
چاقی ۱۷۳
علتها و پیامدهای چاقی ۱۷۳
تغذیه و بهداشت ۱۷۵
رشد حرکتی ۱۷۶
تفاوتهای جنسی در مهارتهای حرکتی ۱۷۸
ویژگیهای شناختی ۱۷۸
رشد مغز ۱۷۹
کودکی دوم و تحولات شناختی همگام با آن از نظر پیاژه ۱۸۰
رشد اخلاقی کودکان دبستانی از نظر کُلبرگ ۱۸۱
دورهی دبستانی در نظریهی روانی ـ اجتماعی اریکسون ۱۸۱
خلاقیت ۱۸۳
رشد خودپنداره ۱۸۴
مشکلات رفتاری و روانی ۱۸۷
قلدری ۱۸۷
تفاوت قلدری در دختران و پسران ۱۸۹
اختلال کمبود توجه –بیشفعالی ۱۹۰
در حالت بهبود نسبی ۱۹۶
شب ادراری ۱۹۷
نارساییهای ویژه یادگیری ۱۹۸
اختلالهای یادگیری ویژه در DSM ۵ ۲۰۱
تشخیص شدت مشکل ۲۰۴
کمالگرایی والدین ۲۰۴
مشکلات اضطراب ۲۰۶
تاثیر والدین ۲۰۹
طلاق و ازدواج مجدد والدین ۲۱۰
مرگ و میر در کودکی دوم ۲۱۱
خلاصه فصل ۲۱۳
گفتار پنجم / آسیبرسانها و بحرانهای رشدی در دورهی نوجوانی ۲۱۵
پیشگفتار ۲۱۵
مراحل نوجوانی ۲۱۷
مرحله اول: فاصله گرفتن (۱۲ـ۱۴ سالگی) ۲۱۷
مرحله دوم: جدایی برای آمادگی (۱۵ـ۱۷ سالگی) ۲۱۷
مرحله سوم: بازگشت به مناسبات اجتماعی (۱۸ـ۲۰ سالگی) ۲۱۸
تغییرات جسمی ۲۱۸
مغز نوجوان ۲۲۰
بحرانهای اخلاقی دوران نوجوانی ۲۲۲
بحرانهای رشد شناختی ۲۲۳
ارتباط با همسالان ۲۲۴
بلوغ ۲۲۵
تغذیه در دوران بلوغ ۲۲۶
شروع بلوغ ۲۲۷
بلوغ زودرس و دیررس ۲۲۸
انواع بلوغ ۲۲۹
هویت و نوجوانی ۲۳۱
بحران هویت ۲۳۲
نقش فرهنگ در رشد هویت ۲۳۴
دستهبندی گونههای هویت ۲۳۷
هویت جنسی ۲۳۷
هویت فردی ۲۳۸
هویت خانوادگی ۲۳۹
هویت ملّی ۲۳۹
هویت دینی ۲۴۰
هویت اجتماعی ۲۴۱
هویت فرهنگی ۲۴۱
رابطه هویت و معنای زندگی ۲۴۲
رشد اخلاقی در دوره نوجوانی و چالشهای آن ۲۴۳
افت تحصیلی ۲۴۴
عوامل فردی ۲۴۵
عوامل خانوادگی ۲۴۶
عوامل آموزشی و مدرسهای ۲۴۷
بارداری در دوران نوجوانی ۲۴۷
انواع اختلالات روانی و رفتاری در نوجوانان ۲۵۰
سوء استفاده از مواد مخدر ۲۵۵
الکل و اثرات آن در دوران نوجوانی ۲۶۰
فرار دختران ۲۶۱
خودآزاری در نوجوانی ۲۶۱
اختلالات کنترل تکانه و سلوک ۲۶۳
شکاف نسلی ۲۶۳
فضای مجازی و هویت ۲۶۷
مرگ و میر در نوجوانان ۲۶۹
خلاصه فصل ۲۷۰
گفتار ششم / آسیبرسانها و بحرانهای رشدی جوانی و بزرگسالی ۲۷۳
پیشگفتار ۲۷۳
نشانههای گذار به بزرگسالی ۲۷۴
کارکرد جسمی و رشد ۲۷۴
سلامت ۲۷۵
مشکلات سلامت مغز ۲۷۷
فربگی ۲۷۸
رژیم غذایی ۲۸۰
ورزش منظم ۲۸۱
استرس روانی ۲۸۲
رؤیاها و مشاوران ۲۸۳
سوءمصرف مواد ۲۸۴
کشیدن سیگار و نیکوتین ۲۸۴
الکل ۲۸۵
چرخهی قاعدگی ۲۸۶
بیماریهای عفونی قابل انتقال از راه جنسی ۲۸۷
تجاوز جنسی ۲۸۸
پیامدها ۲۸۹
آزار جنسی ۲۸۹
پویاییهای شغلی ۲۹۰
گذر از دههی سوم زندگی: ارزیابی مجدد ساختار زندگی ۲۹۰
زمانبندی اجتماعی ۲۹۱
خلق و خو و شخصیت در دوران بزرگسالی ۲۹۱
مدلی با پنج عامل ۲۹۳
اختلالات شخصیتی ۲۹۵
اختلالات روانپریشی در DSM ۵ ۲۹۶
طیف اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روانپریشی ۲۹۶
اختلال افسردگی اساسی ۲۹۹
اختلال افسردگی پایدار یا افسردهخویی ۳۰۰
اختلالات اضطرابی ۳۰۱
اختلال وسواسی -جبری و اختلالات مرتبط ۳۰۲
اختلال مرتبط با سانحه یا عامل استرسزا ۳۰۳
اختلالات تجزیهای ۳۰۴
اختلالات علائم جسمانی و علائم مرتبط ۳۰۵
اختلالات خوردن و تغذیه ۳۰۶
اختلالات دفعی ۳۰۷
اختلالات خواب- بیداری ۳۰۷
کژکاریهای جنسی ۳۰۹
نارضایتی جنسیتی ۳۱۰
اختلالات مرتبط با مواد ۳۱۰
اختلال پارافیلیک یا پارافیلیا ۳۱۱
سایر اختلالات روانی ۳۱۱
اختلالات حرکتی ناشی از دارو و سایر ۳۱۲
عوارض جانبی داروها ۳۱۲
سایر حالتهایی که ممکن است کانون توجه بالینی باشند ۳۱۳
زمانهای اجتماعی دورهی بزرگسالی ۳۱۳
روابط با والدین و خواهران و برادران ۳۱۴
جوانی در نظریه اریکسون ۳۱۶
حالتهای دلبستگی کودکی و روابط رمانتیک بزرگسالان ۳۱۷
صمیمت، دوست داشتن و عشق ورزیدن در اوایل دورهی بزرگسالی ۳۲۰
عوامل مؤثر بر جذب ۳۲۰
شور و شوق، و عشق همدلانه: دو وجه عشق ۳۲۶
مؤلفههای شادی: برآوردن نیازهای فیزیکی ۳۲۸
چرخهی زندگی در دوران بزرگسالی ۳۲۹
چه چیزی ازدواج را موفق میسازد؟ ۳۳۳
تاثیرگذاری فرهنگ بر ازدواج ۳۳۴
خلاصه فصل ۳۳۷
گفتار هفتم / آسیبرسانها و بحرانهای رشدی دوره میانسالی ۳۳۹
پیشگفتار ۳۳۹
بحران میانسالی ۳۴۰
تغییرات جسمی ۳۴۲
بینایی ۳۴۲
شنوایی ۳۴۳
پوست و مو ۳۴۴
چشایی و لامسه ۳۴۵
ترکیب عضله – چربی ۳۴۵
پوکی استخوان ۳۴۶
تغییرات جنسی زنان ۳۴۷
سازشهای جنسی ۳۴۹
تغییرات شناختی ۳۵۰
اوقات فراغت ۳۵۳
تغییرات هیجانی – اجتماعی ۳۵۴
توجه به ظاهر و وضعیت پوشش ۳۵۴
بحران والدینی ۳۵۵
کیفیت زندگی زناشویی ۳۵۶
بحران ناشی از وجود والدین سالمند ۳۵۷
بحران آشیانه خالی ۳۵۸
سازش شغلی ۳۵۹
سازش با نقش پدربزرگ و مادربزرگی ۳۵۹
بحران مجردی و تنهایی ۳۶۱
رابطه تنهایی عاطفی و استرس در میانسالی ۳۶۲
بحران مرگ همسر ۳۶۳
بحران طلاق همسر ۳۶۶
ازدواج مجدد ۳۶۷
مرگ و بیماریها ۳۷۰
پدیدآورندگی در برابر رکود ۳۷۲
نظریه لوینسون: ساختار زندگی ۳۷۴
نظریهی یونگ: تفرد و تعالی ۳۷۶
الگوی زمان وقوع واقعهی برنیس نوگارتن ۳۷۷
خلاصه فصل ۳۷۸
گفتار هشتم / آسیبزاها و بحرانهای رشدی در سالمندی ۳۷۹
پیشگفتار ۳۷۹
امید به زندگی و فراخنای زندگی ۳۸۰
تفاوتهای جنسیتی در امید به زندگی ۳۸۱
توضیحات بیولوژیکی ۳۸۱
عادتهای سلامت ۳۸۲
سالخوردگی درونی ۳۸۵
صد سالهها ۳۸۶
سیستم عصبی ۳۸۷
نظریههای مربوط به سالخوردگی ۳۸۸
چگونه سالخورده میشویم؟ ۳۸۸
نظریه تکاملی ۳۸۹
نظریه زمان بافت سلولی ۳۹۰
آسیبدیدگی DNA ۳۹۱
آسیبدیدگی میتوکندری ۳۹۱
رادیکالهای آزاد ۳۹۱
نظریههای مربوط به ایمنی و استرس هورمونی ۳۹۲
فعالیت جنسی ۳۹۳
علل مشکلات جنسی ۳۹۴
میل جنسی ۳۹۵
خواب ۳۹۵
سلامت ۳۹۷
دلایل مرگ در بزرگسالان مسنتر ۳۹۷
ورم مفاصل ۳۹۸
پوکی استخوان ۳۹۸
تصادفات ۳۹۹
بیماریهای روانشناختی در سالمندی ۳۹۹
اضطراب ۴۰۲
شیوع استرس پس از سانحه در میان سالمندان ۴۰۳
کارکرد شناختی ۴۰۴
توجه ۴۰۴
بیماری آلزایمر ۴۰۶
اختلالات عصب- شناختی در DSM-۵ ۴۰۸
بیماری پارکینسون ۴۰۹
کار و بازنشستگی ۴۱۰
مراحل بازنشستگی ۴۱۲
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
رسانه
|