تحلیل ایمنی ساختمان راکتورهای هسته‌ای در مقابل بارهای لرزه‌ای و انفجار
نویسنده:
رضا صابری
مترجم:
_
سال نشر:
1395
صفحه:
267
نوبت چاپ:
1

 در این کتاب به پوشش ایمنی راکتورهای هسته‌ای به‌منظور تأمین مقاصد ایمنی پرداخته شده است. دربخش‌هایی از این کتاب آمده است: مقاصد ایمنی معمولاً در سه دسته‌ی اصلی محدودسازی مواد رادیواکتیو در شرایط بهره‌برداری و حادثه، حفاظت از نیروگاه در مقابل رویدادهای طبیعی و انسان‌ساز خارجی و پوشش پرتوی در شرایط بهره‌برداری و حادثه قرار می‌گیرند. تحلیل و طراحی پوشش ایمنی راکتور در مقابل بارهای خارجی یکی از مهم‌ترین مقاصد ایمنی هست که می‌بایست توسط مهندسان عمران پوشش داده شود. مهم‌ترین بارهای خارجی که پوشش ایمنی راکتورها برای آن‌ها طراحی می‌گردند شامل رویدادهای طبیعی زلزله، طوفان، سیل، باد، سونامی، آتش‌فشان و رویدادهای انسان‌ساز برخورد هواپیما و انفجار است.

مهم‌ترین بار خارجی طبیعی در کشور ایران زلزله هست. از دیرباز زلزله‌های بزرگ باقدرت تخریبی بالا در پهنه‌ی سرزمین ایران اتفاق افتاده است که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به زلزله‌های بویین‌زهرا، طبس، منجیل و بم اشاره کرد.

تقریباً سرتاسر پهنه‌ی سرزمین ایران، به‌جز محدوده‌هایی از کویری، در منطقه‌ای با لرزه‌خیزی متوسط تا خیلی زیاد واقع‌شده است. بنابراین بدون شک طراحی تمامی سازه‌ها در این محدوده نیازمند توجه به اثرات بارهای لرزه‌ای برسازه‌ها و تأسیسات است. بخش اول کتاب حاضر به این موضوع می‌پردازد. در این بخش مباحثی نظیر ریسک زلزله، تحلیل خطر لرزه‌ای و منحنی شکنندگی لرزه‌ای به‌صورت تفصیلی تشریح شده است.

در مورد بارهای خارجی، تحلیل و طراحی مقاومت سازه‌های بسیار مهم مانند پوشش ایمنی راکتورها در برابر اثرات برخورد هواپیما و انفجار مواد منفجره موردبررسی قرار می‌گیرد. در برخی از منابع برای تحلیل مقاومت این‌گونه سازه‌ها ابتدا بار انفجار تشریح می‌گردد و سپس با ساده‌سازی اثر برخورد هواپیما به‌صورت انفجاری در فاصله‌ی بسیار نزدیک از سازه این مسئله مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در کتاب حاضر با فرض مدل‌سازی اخیر، بارهای انفجاری بیان شده و نهایتاً مدل‌سازی آن به‌صورت برخورد هواپیما تشریح و با مثال کاربردی نشان داده‌شده است.

 فصل اول: تحلیل ریسک زلزله/5

فصل دوم: خطر زلزله/49

فصل سوم: اصول تحلیل آسیب‌پذیری لرزه‌ای/91

فصل چهارم: تهیه منحنی شکنندگی ساختمان راکتور/111

فصل پنجم: اندرکنش خاک- سازه/147

فصل ششم: بار انفجاری/171

فصل هفتم: تحلیل ایمنی ساختمان راکتور در مقابل بارهای انفجاری/211

منابع و مراجع/249


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved