آزمون نشر صوتی کاربردی
نویسنده:
‫یوشی هیرو میزوتانی و همکاران‬
مترجم:
مهدی مهدی زاده کفاش، محمد مجاهدنیا
سال نشر:
1402
صفحه:
164
نوبت چاپ:
1

فرایند انتشار صوتی تکنیکی برای تشخیص موج الاستیک است که در اثر وقوع معایب کوچک ودینامیک ایجاد می‌شود. بنابراین پدیده های ناشی از گسستگی ها در مقیاس میکرو را می توان به راحتی توسط روش نشرصوتی شناسایی کرد. اخیراً حوادث خرابی ناشی از انواع سازه ها که در بسیاری از موارد منجر به بروز صدمات و آسیب به افراد می شود به عنوان تهدیدی برای سلامت و ایمنی انسان گزارش شده است. در بیشتر موارد، دوام و ظرفیت تحمل بار تاسیسات یا سازه ها به دقت در برابر عیوب ریزمقیاس (نقص سازه و ترک) تضمین می شود. با این حال در برخی از حوادث اخیر، مشخص شده است که نقص در مقیاس میکرو می تواند منجر به شرایط خطرناک سازه شود.

بنابراین سامان دهی به" تشخیص ساختاری" یک تقاضا یا نیازمندی جدی، فوری وحائزاهمیت تلقی می شود. از این نظر تکنیک‌های نشرصوتی برای تشخیص عیوب در مقیاس میکرو و تحلیل «پدیده‌های شکستگی» امیدوارکننده شناخته شده‌اند. به طور سنتی، سودمندی چنین تکنیک هایی برای پیش بینی ریزش سنگ در معادن در سراسر جهان شناخته شده است. این تکنیک زمانی که برای آزمایش فشارمحفظه موتور موشک (بدنه راکت) یک موشک پولاریس در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت، توجه زیادی را به خود جلب کرد. بعدها آزمون نشرصوتی به عنوان یک تکنیک بازرسی غیرمخرب برای تشخیص عیوب در مخازن تحت فشار و سایرمخازن استاندارد شد. درحال حاضراین انگیزه ای به حساب می آید برای توجه وتمرکز برفرایند نشرصوتی.

 در سال‌های اخیر، کاربردهای تکنیک واندازه گیری نشرصوتی از زمینه‌های مهندسی مواد و مکانیک به مهندسی عمران و شیمی نیز گسترش یافته ودر نتیجه بازرسی عملی نشرصوتی در بسیاری ازحوزه ها مطرح وتوسعه یافته است. بنابراین آموزش تکنسین های تست غیر مخرب درفرایندنشرصوتی به یک موضوع مهم تبدیل شده است.

 این کتاب در اصل برای بازرسان وتکنسین های آزمونهای غیرمخرب تهیه شده است که نیاز به یادگیری عملی آزمایش نشرصوتی بر اساس سطح یک ISO9712 (آزمون غیر مخرب - صلاحیت و گواهی پرسنل) توسط کمیته تحقیقاتی و فنی نشرصوتی ازانجمن ژاپنی ارزیابی های غیرمخرب دارند. این کتاب همچنین به عنوان مرجع ضروری ISO/DIS 18436-6 (نظارت وضعیت و تشخیص معایب ماشین‌ها الزامات آموزش و صدور گواهینامه پرسنل، بخش 6، انتشار صوتی) انتخاب شد.

‫فصل ‪ :1‬ایمنی و سلامت بازرســان و تکنسی ‏نها و نقش آنها در انجام آزمو ‏نها‬ی غیرمخرب ‪

‫فصل ‪ :2‬اصول روش نشرصوتی (‪ AE‬و پردازش سیگنال‬)

‫فصل ‪ :3‬سنسور نشرصوتی (مبدل نشرصوتی)‬

‫فصل ‪ :4‬سیستم انداز‏ه گیری نشرصوتی‬

‫فصل ‪ :5‬آزمون عملی نشرصوتی‪ ،‬ثبت و تجزیه و تحلیل داد‏ه ها‬

‫فصل ‪ :6‬مثا‏ لهای کاربردی حوزه آزمون نشرصوتی‬

 

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved