بررسی عملکرد توربین آبی عمودمحور (‌با استفاده از هیدرو دینامیک محاسباتی)
نویسنده:
حسین سیفی‌داوری، محسن سیفی‌داوری، حسن حسین‌زاده و بابک غلامی‌نیا
مترجم:
-
سال نشر:
1401
صفحه:
142
نوبت چاپ:
1

منابع محدود انرژي­هاي فسیلی از یک طرف و آلـودگی ایجـاد شـدهناشی از مصرف آن در محیط زندگی انسان سبب شده تادر دهه­هاي اخیر بشر به فکر تأمین انرژي خـود از منـابع دیگـري باشـد. در ایـنزمینه ایدهي ذخیرهسـازي و اسـتفاده از انـرژي­هـاي تجیدیـد پـذیرموجود در طبیعت به شدت مورد توجه قرار گرفته است. ایـن نـوع ازانرژي از آن جهت مفید است که نه تنها آلودگی ایجاد نمی­کنـد و دررسته انرژي­هاي پاك قرار میگیرد بلکـه منـابع آن نامحـدود بـوده ومی­توان گفت عمر آن­ها به اندازه­ي عمر زندگی بشـر بـر روي کـره­ي زمین است. 

با افزايش نگراني­ها در مورد محيط زيست، تحقيقات در مورد منابع تجديدپذير انرژي سازگار با محيط زيست افزايش يافته است. تمركز بر روي اين منابع به دليل افزايش آلودگي محيط زيست (آلودگي شيميايي و حرارتي)، افزايش تقاضاي جهاني انرژي و كاهش ذخاير انرژي­هاي فسيلي است. انرژي­هاي تجديدپذير شامل انرژي خورشيدي، زيست توده، زمين گرمايي، برق آبي و بادي است. انرژي آبی يكي از اين انرژي‌ها است كه انتخاب­هاي گوناگوني را در برابر پژوهشگران قرار داده است. اين انرژي در حال حاضر یکی از سريع­ترين ميزان نرخ رشد را در بين ديگر منابع تجديدپذير دارا است.

دستگاه­هايي كه براي حصول انرژي آبی استفاده مي­شوند توربين­هاي آبی نام دارند. يك توربين آبی وسيله­ايي است كه انرژي انرژي جنبشي جريان آب را به انرژي دوراني محور روتور تبديل مي­كند.

توربین‌هایآبی ساوینیوس ویژگی خود شروع‌کنندگی در سرعت‌های آب پایین و تولید گشتاور بالا را دارند و در سرعت‌های آب پایین خودبه‌خود شروع به حرکت می‌کنند و گشتاور بالایی را تولید می‌کنند، اما توربین‌هایآبی عمودی داریوس این‌گونه نیستند؛ توربین‌هایآبی داریوس کارایی و راندمان بالاتری نسبت به ساوینیوس دارند، ولی بزرگ‌ترین عیب­شان نسبت بهتوربین آبی عمودی ساوینیوس عدم خود شروع شوندگی آن‌ها در سرعت‌پایین هست.

استفاده از توربین‌هایآب محور عمودی به عنوان یکی از منابع تولید انرژی آب از اهمیت بالایی برخوردار می­باشد. از جمله مزیت توربین‌هایآب محور عمودی نسبت به سایر توربین­ها هزینه اولیه تولید، سبکی، راحتی نصب و استفاده در مناطق مسکونی می­باشد. توربین آب داریوس راندمان بالاتری نسبت به سایر توربین‌هایآبی محور عمودی دارد. با وجود این­که توربین آب محور عمودی داریوس خودشروع شونده خوبی در سرعت­های پایین نیستند، اما کارایی بالای آن نسبت به سایر توربین‌هایآب محور عمودی داریوس و از همه مهم­تر عدم حساسیت به جهت آب، آن را به صرفه و اقتصادی­تر از سایر توربین­ها کرده است.

فصل یک: آشنایی با انرژی آبی و توربین‌های آبی/13

فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده بر روی توربین‌های آبی/23

فصل سوم: روش‌های حل جریان و معادلات حاکم بر جریان توربینآبی محور عمودی داریوس/43

فصل پنجم: نتیجه گیری/77

فصل چهارم: بحث و نتایج/133

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
فنی و مهندسی برق و الکترونیک

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved