سواد رسانه ای
نویسنده:
دبلیو. جیمز پاتر
مترجم:
احسان شاه قاسمی
سال نشر:
1400
صفحه:
864
نوبت چاپ:
3

«سواد رسانه‌ای» عنوان اثری است که به قلم دبلیو جیمز پاتر و با ترجمه دکتر احسان شاه‌قاسمی منتشر شده است. 

 

«سواد رسانه‌ای» به دنبال آن است تا نشان دهد رسانه‌ها چگونه باورها و الگوهای رفتاری افراد را شکل می‌دهند. این کتاب از پانزده فصل آموزشی و ۶ فصل مسأله‌محور تشکیل شده است. هدف پانزده فصل آموزشی این است که به مخاطب چارچوبی از ایده‌ها را بدهد تا دانش افراد از ساختارهای دانش در چهار حوزه سازمان‌ یابد. این حوزه‌ها عبارتند از دانش دربارۀ صنایع رسانه‌ای، دانش دربارۀ مخاطبان رسانه‌ها، دانش دربارۀ محتوای رسانه‌ای و دانش دربارۀ اثرهای رسانه‌ای.

 

نویسنده در تشریح فصل‌های آموزشی کتاب خود آورده است: «این فصل‌ها فهرستی از کتاب‌ها، مقاله‌ها و وب‌سایت‌ها را برای خواندن بیشتر عرضه می‌کنند تا به شما کمک کنند اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و بتوانید برای خودتان مباحث را بیشتر بسط دهید؛ من این منابع را طوری انتخاب کرده‌ام که به‌صورتِ جذابی، امتداد آنچه طی فصل گفته‌ام، باشند. همچنین، چون این روزها رسانه‌ها و محتوای آن‌ها به‌سرعت درحالِ‌تغییرند، چند منبع اطلاعات (معمولاً وب‌سایت) فراهم آورده‌ام که شما می‌توانید به‌روزترین اطلاعات دربارۀ هر موضوع را در آن‌ها پیدا کنید. نخستین‌باری که این پانزده فصل آموزشی را می‌خوانید، روی مهم‌ترین ایده‌ها تمرکز کنید تا ساختارهای دانش خودتان را شکل بدهید؛ سپس وقتی این ساختارها را فراهم آوردید، دوباره به سراغ فصل‌ها بروید و آن‌ها را بخوانید تا جزئیات موردِنیاز را برای بسط‌دادن فهمتان به داشته‌هایتان بیفزایید.»

 

نویسنده در ادامه درباره فصل‌های مسأله‌محور کتاب خود می‌نویسد: «۶ فصل مسأله به شما کمک می‌کند تا از ساختارهای دانش خود استفاده کنید و در واکاوی این مناقشات توان مهارت‌های خود را بیفزایید، از دیدن زیبایی پیچیدگی آن‌ها لذت ببرید و نظر آگاهانۀ خود را دربارۀ هرکدام از آن‌ها بسازید». مسائلی نظیر مالکیت رسانه‌ها، ورزش، اخبار جعلی، نقد تبیلغات، شیوع خشونت در محتوای رسانه‌ای و حریم خصوصی در این ۶ فصل مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 آخرین ویراست سواد رسانه‌ای (ویراست نهم)، در سال ۲۰۲۰ از سوی انتشارات سیج (Sage)  منتشر شده و ترجمه فارسی همین ویراست نیز به فاصله چند ماه از زمان انتشار نسخه انگلیسی، با ترجمه شاه‌قاسمی و توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی راهی بازار نشر ایران شد.


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved