توسعه گردشگری و محیط زیست: فراتر از پایداری
نویسنده:
ریچارد شارپلی
مترجم:
اکبر قاسمی، اسماء شعرباف‌بهتاش‬؛ ‏‫ویراستار امید علاف‌اکبری، پروانه امینی‌باغچه‌جوقی
سال نشر:
1396
صفحه:
304
نوبت چاپ:
1

کتاب توسعه گردشگری و محیط زیست: فراتر از پایداری؟ الگوی توسعه پایدار گردشگری را به چالش کشیده و رویکردهای نظری و عملی حاکم بر توسعه گردشگری را در طول دو دهه اخیر بیان می‌کند. این کتاب بحث گردشگری پایدار را از طرح مدیریتی و رویکرد متمرکز بر مقصد فراتر برده و در ادامه به توصیف ویژگی‌های دستور کار پایداری در توسعه گردشگری می‌پردازد. همچنین تحولات مفهوم توسعه پایدار گردشگری، ظهور آن در عصر معاصر در ادبیات آکادمیک و تحولات و فرآیندهای سیاسی را بررسی می‌کند و محدودیت‌های آن را با زمینه‌های غالب سیاسی- اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیست‌محیطی مقایسه می‌کند. نویسنده همچنین روش‌های جایگزینی را برای توسعه گردشگری پیشنهاد می‌کند که با این حال، پایداری محیط زیست به عنوان پیش‌نیاز توسعه گردشگری حفظ می‌شود. این کتاب همچنین مفاهیم گردشگری، محیط زیست و توسعه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد؛ به عنوان مثال، نقش توسعه‌ای گردشگری را بیان می‌کند که به پیامدهای زیست‌محیطی مرتبط است. این کتاب دیدگاه‌های سنتی توسعه گردشگری را نقد کرده و به چالش می‌کشد و رویکردهای جدیدی را کشف می‌کند که جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و سیاسی عصر حاضر را منعکس می‌کند.

 

کلیدواژه: گردشگری، محیط زیست، توسعه پایدار

فهرست مطالب

عنوان........................................................................................................صفحه

پیشگفتار ............................................................................................................................................................. 13

مقدمه .................................................................................................................................................................. 15

فصل 1: گردشگری، توسعه و محیط زیست: معرفی........................................................... 25

مقدمه ............................................................................................................................................... 25

تعریف گردشگری ........................................................................................................................... 31

جابه جایی مردم ............................................................................................................................. 32

گردشگری به عنوان یک بخش اقتصادی .................................................................................. 36

گردشگری به عنوان یک سیستم ................................................................................................ 39

گردشگری به عنوان عامل توسعه ............................................................................................... 42

گردشگری یک صنعت روبه رشد ................................................................................................ 43

گردشگری راهی برای توزیع مجدد ثروت ................................................................................. 43

نبود موانع تجاری گردشگری ....................................................................................................... 45

تقاضای گردشگری ......................................................................................................................... 45

محیط زیست گردشگری .............................................................................................................. 53

خلاصه .............................................................................................................................................. 58

 

فصل 2: گردشگری و توسعه: از رشد اقتصادی تا پایداری................................................. 61

مقدمه ............................................................................................................................................... 61

تفکر درباره توسعه .......................................................................................................................... 62

سنجش توسعه ................................................................................................................................ 68

مدرنیزاسیون ................................................................................................................................... 76

وابستگی ........................................................................................................................................... 77

نئولیبرالیسم .................................................................................................................................... 78

توسعه جایگزین .............................................................................................................................. 79

توسعه پایدار .................................................................................................................................... 83

توسعه پایدار گردشگری ................................................................................................................ 87

مطالعه موردی: توسعه گردشگری در کوبا ................................................................................ 93

 

فصل 3: توسعه پایدار گردشگری: نقد .............................................................................. 99

مقدمه ............................................................................................................................................... 99

توسعه پایدار گردشگری چیست؟ ............................................................................................ 101

هماهنگی گردشگری با توسعه پایدار ...................................................................................... 107

گردشگری به عنوان توسعه پایدار ............................................................................................ 112

معیار: یک چشم انداز جامع ...................................................................................................... 117

آینده: یک سوال از بازه های زمانی ......................................................................................... 118

برابری: یک سهم عادلانه از مزایای گردشگری ..................................................................... 120

اهداف توسعه و پایداری ............................................................................................................. 122

توسعه پایدار و گردشگری معاصر ............................................................................................. 126

مطالعه موردی: ایسلند- ورشکستگی ملی و گردشگری ..................................................... 129

 

فصل 4: گردشگری، جهانی شدن و پسا توسعه .............................................................. 137

مقدمه ............................................................................................................................................. 137

جهانی شدن: واقعیت یا افسانه؟ ............................................................................................... 140

گردشگری و جهانی شدن .......................................................................................................... 147

گردشگری و جهانی شدن سیاسی ........................................................................................... 149

گردشگری و جهانی شدن فرهنگی ......................................................................................... 152

گردشگری و جهانی شدن کسب و کار ................................................................................... 153

پساتوسعه و گردشگری .............................................................................................................. 155

کشورهای کمتر توسعه یافته و گردشگری ............................................................................ 160

درگیری های داخلی ................................................................................................................... 167

وابستگی به منابع طبیعی .......................................................................................................... 167

دورافتادگی جغرافیایی یا محصور بودن .................................................................................. 167

دولت ضعیف ................................................................................................................................. 168

مطالعه موردی: توسعه گردشگری در گامبیا ......................................................................... 170

 

فصل 5: محیط‌زیست گردشگری ..................................................................................... 183

مقدمه ............................................................................................................................................. 183

محیط زیست گردشگری: به سوی یک مدل مفهومی ......................................................... 188

محیط زیست گردشگری: عوامل مقصد .................................................................................. 194

ویژگی های مقصد ....................................................................................................................... 197

توسعه گردشگری ........................................................................................................................ 198

ذی نفعان ...................................................................................................................................... 199

اقتصاد سیاسی ............................................................................................................................. 202

محیط زیست گردشگری: عوامل برون زا ............................................................................... 204

محیط زیست گردشگری: عوامل جهانی ................................................................................. 205

محیط زیست گردشگری: خلاصه ............................................................................................ 211

مطالعه موردی: محیط زیست چندگانه لیک دیستریکت انگلستان .................................. 211

 

فصل 6: گردشگری به عنوان سرمایه‌داری ...................................................................... 217

مقدمه ............................................................................................................................................. 217

سرمایه‌داری چیست؟ ................................................................................................................. 220

مالکیت خصوصی اموال .............................................................................................................. 222

پیگیری سود ................................................................................................................................. 224

بازارها و قیمت‌های بازار ............................................................................................................. 226

سرمایه های مقصد گردشگری ................................................................................................. 230

سرمایه اجتماعی- فرهنگی ....................................................................................................... 234

سرمایه انسانی .............................................................................................................................. 236

سرمایه زیست محیطی ............................................................................................................... 237

سرمایه مالی .................................................................................................................................. 239

سرمایه سیاسی ............................................................................................................................ 240

سرمایه تکنولوژیکی ..................................................................................................................... 242

مطالعه موردی: گردشگری و سرمایه‌های مقصد در قبرس ................................................ 244

 

 

 

فصل 7: سرمایه‌های مقصد: یک چارچوب جایگزین برای گردشگری............................ 253

مقدمه ............................................................................................................................................. 253

گردشگری چیست؟ .................................................................................................................... 255

منافع حاصل از توسعه گردشگری چیست؟ ........................................................................... 256

محیط زیست گردشگری چیست؟ ........................................................................................... 257

توسعه گردشگری: مدل سرمایه های مقصد .......................................................................... 259

مطالعه موردی الف: گردشگری و تنوع اقتصادی در دبی .................................................... 263

مطالعه موردی ب: بازسازی تفریحگاه- بلک پول ................................................................. 269

مطالعه موردی ج: بوتان- گردشگری و خوشبختی ناخالص ملی ...................................... 275

نتیجه گیری ................................................................................................................................. 280

 

لیست کلمات اختصاری و مخفف‌ها ........................................................................................................... 283

منابع ................................................................................................................................. 285

 

 

 

 

 

لیست اشکال و جداول

اشکال ............................................................................................................................ صفحه

شکل 1-1    سیستم گردشگری .................................................................................................................. 40

شکل 2-1   تجربه‌های گردشگر از محیط زیست مقصد ......................................................................... 57

شکل 1-3   "پنتاگون جادویی" مولر ....................................................................................................... 103

شکل 1-4    گامبیا ....................................................................................................................................... 171

شکل 1-5    مدل مفهومی رابطه گردشگری- محیط‌زیست ............................................................... 192

شکل 2-5    رابطه گردشگری- محیط‌زیست: مقصد ............................................................................ 196

شکل 3-5     موقعیت لیک دیستریکت ................................................................................................... 212

شکل 1-7     مدل پایه مدیریت استراتژیک ........................................................................................... 259

شکل 2-7     مدل سرمایه‌های مقصد از توسعه گردشگری ................................................................ 260

جداول:

جدول 1-1     تعاریف فنی گردشگران ....................................................................................................... 33

جدول 2-1    نرخ رشد درآمد و تعداد گردشگران ورودی 1950-2015 ........................................... 44

جدول 3-1    تعداد گردشگران بین‌المللی ورودی و درآمد از گردشگری بین‌المللی 2000 2015 ................................................................................................................................................................................47

جدول 4-1    ده مقصد برتر گردشگری بین‌المللی جهان 2015 ......................................................... 49

جدول 5-1    ده کشور برتر جهان از درآمد گردشگری بین‌المللی 2015 ......................................... 49

جدول 6-1    درصد سهم گردشگران بین‌المللی ورودی بر اساس منطقه 2000- 2015 .............. 50

جدول 1-2    پروژه هزاره: اهداف و مقاصد ............................................................................................... 67

جدول 2-2    طبقه بندی درآمد ناخالص ملی سرانه کشورها ............................................................... 68

جدول 3-2    رابطه بین توسعه و سرمایه‌داری ......................................................................................... 72

جدول 4-2     تئوری توسعه از دهه 1950 ............................................................................................... 74

جدول 5-2     مشخصات قسمت عمده در برابر گردشگری جایگزین ................................................. 82

جدول 6-2      توسعه پایدار گردشگری: خلاصه‌ای از اصول ................................................................. 90

جدول 7-2     کوبا: شاخص‌های کلیدی گردشگری 2000- 2015 .................................................... 96

جدول 1-3      اصول گردشگری پایدار ................................................................................................... 106

جدول 2-3     توسعه پایدار و گردشگری: اصول و اهداف ................................................................... 115

جدول 3-3     گردشگران ورودی: ایسلند 2000- 2015 .................................................................. 132

جدول 4-3     هتل‌ها و  مهمانخانه‌ها در ایسلند بر اساس منطقه 2014 ........................................ 134

جدول 1-4     بحث جهانی شدن و گردشگری: خلاصه ...................................................................... 157

جدول 2-4     کشورهای کمتر توسعه‌یافته: شاخص‌های منتخب توسعه و گردشگری ................ 163

جدول 3-4     گامبیا: شاخص‌های منتخب توسعه 2014 .................................................................. 173

جدول 4-4     گردشگران ورودی (چارتر هوایی) در گامبیا: 3/1972- 5/1994 .......................... 174

جدول 5-4     گردشگران ورودی در گامبیا: 1995 2014 ........................................................... 176

جدول 1-5     اثرات تغییرات آب و هوا، مفاهیم و پیامدهای گردشگری ........................................ 209

جدول 1-6     تأثیرات اقتصادی بر تقاضای گردشگری ....................................................................... 229

جدول 2-6     پنج سرمایه ......................................................................................................................... 232

جدول 3-6     نرخ رشد اقتصادی در قبرس 1960 1973 ............................................................ 245

جدول 4-6     گردشگری در قبرس 1970 2007 : شاخص‌های کلیدی ................................... 247

جدول 5-6     گردشگران ورودی از بازارهای عمده 1990 2007 (% از کل) ........................... 249

جدول 1-7   گردشگران بین‌المللی ورودی دبی 1995 2015 ...................................................... 264

جدول 2-7    اطلاعات هتل‌های دبی 1998- 2015 .......................................................................... 270

جدول 3-7    سهم بازار تفریحگاه‌های ساحلی در گردشگری انگلیس 1973 1988 (%) ....... 272

جدول 4-7    برآورد بازدیدها از بلک‌پول 1989 2007 (میلیون) ............................................... 274

جدول 5-7    تعداد گردشگران ورودی و درآمد گردشگری بوتان 1990 2015 ...................... 278

جدول 6-7    گردشگری: هدف از بازدید 1996 2006 .................................................................. 280

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی گردشگری

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved