از اوايل قرن بيستم و به دنبال افزايش جهاني جمعيت، شكل گيري سامانه اي از كشاورزان، كه امروز كشاورزي رايج خوانده مي شود، نگراني هاي گوناگوني را نسبت به پيامدهاي اين سامانه برانگيخت. اين دغدغه ها در ميانه هاي سده گذشته و با كاربرد بيش از حد نهاده هاي برون مزرعه اي، به ويژه كودها و آفت كش هاي شيميايي مصنوعي، افزايش يافت و تلاش ها براي يافتن رهيافت هاي جايگزين شدت گرفت كه در نهايت به پيدايش مفهوم كشاورزي پايدار منجر شد. كشاورزي پايدار كه ريشه در سامانه هاي كشاورزي سنتي و كم نهاده و پاي بر شانه فناوري ها و عمليات نوين بوم سازگار دارد، به دنبال توليد عملكرد مطلوب و در عين حال، حفظ ساختار محيط و كمينه سازي پيامدهاي منفي فعاليت هاي كشاورزي است.
كتاب حاضر با عنايت به ضرورت طرح جدي تر مسأله كشاورزي ارگانيك و پاسخ دادن به اين دو پرسش و ارائه تصويري روشن و واقع گرايانه، با پرهيز از نگاه جانب دارانه يا نفي كننده، از كشاورزي ارگانيك تهيه شده است. مطالب اين كتاب در قالب 6 فصل به رشته تحرير در آمده است.
فصل نخست به تعاريف و مفاهيم كشاورزي ارگانيك و پيشينه اين رهيافت پرداخته است.
فصل دوم مربوط به گذار به كشاورزي ارگانيك و چگونگي تبديل يك سامانه رايج به كشت بومي ارگانيك است. در فصل سوم، استانداردهاي كشاورزي ارگانيك مورد بررسي قرار گرفته است. فصل چهارم به بررسي وضعيت جهاني كشاورزي ارگانيك، با نگاهي ويژه به بازار اين محصولات مي پردازد. در فصل پنجم، نگرش مصرف كنندگان به محصولات ارگانيك و ويژگي هاي آنها بررسي شده است و در نهايت در فصل ششم ، چشم انداز كشاورزي ارگانيك در ايران، موانع و فرصت هاي پيدايش و گسترش آن و راهكارهاي دستيابي به الگويي پايدار از كشاورزي ارگانيك مطرح شده است.
كتاب حاضر، براي پژوهشگران، سياستگذاران بخش كشاورزي، كشاورزان و دانشجويان علاقه مند مفيد فايده است و چشم انداز كلي كشاورزي ارگانيك را به خوبي ترسيم مي كند.
كتاب « درآمدي بر كشاورزي ارگانيك» در 282 صفحه و به قيمت 32 هزار ريال به چاپ رسيده است.
پيشگفتار............................................................................................................ 9
1- كشاورزي ارگانيك: تعاريف، پيشينه و اهداف..................................................... 13
1-1- مقدمه و تعاريف.............................................................................................. 13
2-1- پيشينه كشاورزي ارگانيك................................................................................. 17
3-1- اهداف كشاورزي ارگانيك................................................................................... 21
4-1- كشاورزي بيودايناميك....................................................................................... 33
2- گذار به كشاورزي ارگانيك................................................................................ 39
1-2- مقدمه.......................................................................................................... 39
2-2- ضرورت هاي تبديل كشاورزي رايج به كشاورزي ارگانيك........................................... 40
3-2- فرآيند دوره گذار به كشاورزي ارگانيك................................................................... 45
4-2- عناصر اصلي برنامه گذار به كشاورزي ارگانيك........................................................ 50
5-2- تغييرات زراعي................................................................................................ 59
6-2- چالش هاي گذار به كشاورزي ارگانيك.................................................................. 64
7-2- نتيجه گيري: فرصت ها و چالش هاي گسترش كشاورزي ارگانيك.............................. 66
3- استانداردهاي كشاورزي ارگانيك...................................................................... 69
1-3- ساختار استانداردهاي ارگانيك IFOAM و.............................................................. 69
2-3- چشم انداز استانداردهاي ارگانيك....................................................................... 70
3-3- استانداردهاي پايه كشاورزي ارگانيك IFOAM و...................................................... 70
پيوستها............................................................................................................... 104
4- وضعيت جهاني كشاورزي ارگانيك.................................................................... 119
1-4- سطح زير كشت در كشورها.............................................................................. 121
2-4- بازار محصولات ارگانيك...................................................................................... 124
3-4- آفريقا............................................................................................................ 126
4-4- آسيا............................................................................................................. 130
5-4- اقيانوسيه...................................................................................................... 135
6-4- آمريكاي لاتين................................................................................................. 138
7-4- آمريكاي شمالي............................................................................................. 141
8-4- اروپا.............................................................................................................. 144
5- نگرش مصرف كنندگان به محصولات ارگانيك..................................................... 201
1-5- مقدمه.......................................................................................................... 201
2-5- تقاضا براي محصولات ارگانيك............................................................................. 204
3-5- ويژگي هاي مصرف كنندگان محصولات ارگانيك....................................................... 205
4-5- گرايش مصرف كنندگان به محصولات ارگانيك.......................................................... 206
5-5- نگرش و انگيزه هاي مصرف كنندگان براي خريد محصولات ارگانيك.............................. 208
6-5- عوامل مؤثر بر عدم گرايش مصرف كنندگان به خريد محصولات ارگانيك......................... 212
7-5- نتيجه گيري.................................................................................................... 213
6- چشم انداز كشاورزي ارگانيك در ايران.............................................................. 215
1-6- مقدمه.......................................................................................................... 215
2-6- فرصت هاي كشاورزي ارگانيك در ايران................................................................. 218
3-6- اولويت هاي كشاورزي ارگانيك در ايران................................................................. 222
4-6- مسايل اقتصادي گذار به كشاورزي ارگانيك در ايران................................................. 223
5-6- چالش هاي كشاورزي ارگانيك در ايران................................................................. 225
6-6- جمع بندي..................................................................................................... 228
پيوست1 واژه نامه كشاورزي ارگانيك (زيستي)............................................................ 231
پيوست 2 برخي تارنماهاي مربوط به كشاورزي ارگانيك.................................................. 265
پيوست3 پيشگامان كشاورزي ارگانيك........................................................................ 266
پيوست4 نمونه هايي از برچسب كشاورزي ارگانيك در مناطق مختلف جهان...................... 272
منابع................................................................................................................... 275
نمايه................................................................................................................... 275
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
كشاورزي و منابع طبیعی |
کشاورزی
|