عقل شناسی و معرفت شناسی در فلسفه اشراق
نویسنده:
نفيسه سادات موسوی نژاد
مترجم:
سال نشر:
1385
صفحه:
79
نوبت چاپ:
1

عنوان                                                                                 صفحه

 

 

 

سخن ناشر .............................................................................  7

مقدمه ....................................................................................  9

خلاصه‌كتاب ............................................................................. 10

فصل اول: كليات

طرح موضوع ............................................................................. 13

پرسش‌ها ................................................................................ 14

فرضيه‌ها ................................................................................. 14

روش تحقيق ............................................................................ 14

معرفي اجمالي از سهروردي، فلسفه و آثارش ................................ 14

فصل دوم: چيستي عقول عرضيه

بخش اول ـ پيشينه‌ي عقول عرضيه ...............................................  19

ريشه‌هاي مثل افلاطوني ............................................................  19

چيستي مثل ...........................................................................  21

ادله‌ي وجود مثل .......................................................................  22

مثل افلاطوني به روايت سهروردي ................................................  23

بخش دوم ـ مبادي تصوري عقول عرضيه ........................................  24

تعاريف سهروردي از عقول عرضيه .................................................  24

تجرد و نورانيت و جوهريت عقول عرضيه .........................................  25

كليت عقول عرضيه ....................................................................  25

معناي عرضي بودن عقول عرضيه .................................................  26

مسأله‌ي تعداد انوار ارباب انواع .................................................... 26

بخش سوم ـ مباني تصديقي عقول عرضيه ....................................  27

برهان بقاي نوع  ....................................................................... 27

برهان حافظ خواص نباتات ...........................................................  28

برهان امكان اشرف ...................................................................  29

شهود كاملين ..........................................................................  30

فصل سوم: جايگاه وجود شناختي عقول عرضيه در فلسفه‌ي سهروردي

بخش اول ـ جايگاه وجود شناختي مثل افلاطوني .............................  31

رابطه‌ي مثل با محسوسات .........................................................  31

رابطه‌ي مثل با صانع (دميورژ) ...................................................... 33

رابطه‌ي مثل با يكديگر ................................................................  34

بخش دوم ـ نحوه‌ي صدور عقول عرضيه ..........................................  35

كيفيت صدور كثرت از وحدت در فلسفه‌ي مشاء ...............................  35

انتقادات سهروردي به روش مشائيان در صدور كثرت از وحدت .............  37

صدور نور اقرب از نورالانوار ...........................................................  38

نحوه‌ي صدور انوار سوانح از نورالانوار و عدم نقض قاعده‌ي الواحد ........  40

جايگاه افلاك در فلسفه‌ي اشراق ..................................................  40

صدور انوار قواهر اعلون ...............................................................  41

نحوه‌ي صدور عقول عرضيه ..........................................................  42

بخش سوم ـ صدور كثرت از عقول عرضيه .......................................  44

نحوه‌ي صدور محسوسات از عقول عرضيه ......................................  44

نحوه‌ي صدور نفوس از عقول عرضيه ..............................................  49

نحوه‌ي صدور مثل معلّقه از عقول عرضيه ........................................  49

فصل چهارم: جايگاه معرفت‌شناختي عقول عرضيه در فلسفه‌ي سهروردي

بخش اول ـ جايگاه معرفت‌شناختي مثل افلاطوني ...........................  51

معرفت و اقسام آن در فلسفه‌ي افلاطون ........................................  51

نقش مثل در معرفت حقيقي .......................................................  52

نقش مثل در ادراك امور رياضي و حسّي ........................................  53

بخش دوم ـ نقش معرفت‌شناختي عقل فعال در فلسفه‌ي مشاء ........  54

عقل فعال و ادراك حسي ............................................................ 54

عقل فعال و ادراك عقلي ............................................................. 56

انتقادات سهروردي بر معرفت‌شناسي مشائي ............................... 58

بخش سوم ـ نقش معرفت‌شناختي عقول عرضيه در فلسفه‌ي اشراق . 59

ادراك در فلسفه‌ي اشراق ...........................................................  59

عقول عرضيه و ادراك حسي ........................................................ 61

عقول عرضيه و ادراك عقلي ......................................................... 63

عقول عرضيه و ادراك شهودي ...................................................... 64

عقول عرضيه و علم الهي ........................................................... 64

فصل پنجم: انتقادات فلاسفه بر عقول عرضيه

بخش اول ـ انتقادات مشائيان بر مثل افلاطوني ............................... 67

نقدهاي ارسطو ........................................................................ 67

نقدهاي فارابي و ابن سينا ......................................................... 69

نقدهاي ابن رشد ...................................................................... 70

بخش دوم ـ حكمت متعاليه و عقول عرضيه‌ي اشراقي ....................... 71

ديدگاه صدرالمتألهين ................................................................. 71

ديدگاه سبزواري ........................................................................ 73

ديدگاه آقا علي مدرس ............................................................... 73

ديدگاه ميرزامهدي آشتياني ........................................................ 73

ديدگاه علامه طباطبايي ............................................................. 74

ديدگاه اساتيد معاصر ................................................................. 74

بحث و نتيجه‌گيري ..................................................................... 76

فهرست منابع و مآخذ ................................................................  77

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی فلسفه

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved