اثر حاضر ضمن اشارهای مختصر به تاریخ تحول آموزشوپرورش در ایران با هدف بررسی روند آغاز و شکلگیری آموزش در مناطق مختلف استان لرستان تدوین شده است. هر چند در این زمینه تاکنون برخی نویسندگان در آثار ارزشمند خود به فراخور گریزی به پیشینه آموزشوپرورش این حوزه داشتهاند، نیاز به تدوین اثری منسجم و سازمانیافتهتر احساس میشد. خوانندگان تیزبین میدانند پژوهش تاریخی فرایندی برای بررسی، ثبت و تجزیهوتحلیل رویدادهای گذشته با هدف شناخت گذشته و حال است.
برای تدوین اثر پیش رو احصاء بیش از ۷۰۰۰ برگ سند از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (مراکز همدان، تهران، اصفهان)، کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، اسناد راکد در برخی ادارهها و مدارس آموزشوپرورش استان و همچنین مصاحبه با بسیاری از شاهدان و نزدیکان به وقوع رویدادهای زمان خویش نخستین گام بوده است. در مرحله بعد با هدف تقویت و تکمیل یافتهها، مطالعه و بررسی آثار منتشرشده مرتبط با موضوع از قبیل سالنامهها، کتب، نشریهها و... مد نظر قرار گرفت. مطابقت اسناد و منابع مکتوب با شنیدهها، گفتهها و... از دیگر کوششها برای دستیابی به درستیابی و صحتسنجی وقایع و رخدادهای مختلف حوزه فرهنگ لرستان بوده است. برای تحقق اهداف مزبور، نگارنده از حداکثر ظرفیتهای ممکن بهره گرفته است.
فصل اول: نگاهی به تاریخچه آموزشوپرورش ایران
فصل دوم: آموزش در لرستان قبل از تأسیس مدارس جدید
فصل سوم:آموزش در لرستان و مدارس جدید
فصل چهارم: آموزش فرزندان عشایر
فصل پنجم: آموزش بزرگسالان
فصل ششم: آموزشوپرورش خرمآباد
فصل هفتم: آموزشوپرورش بروجرد و اشترینان
فصل هشتم: آموزشوپرورش در الیگودرز، ازنا و ززوماهرو
فصل نهم: آموزشوپرورش سلسله
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
تاریخ
تاریخ |