کودکی مرحله اثرات دیرپاست؛ دورانی که به خوب یا به بد بر همه عمر سایه میافکند. این دورانِ تأثیرگذار امروزه محور پیشرفت برای هر ملتی است که قصد توسعه واقعی داشته باشد و تلاش میشود که این مرحله سرنوشتساز زندگی هر چه پربارتر شود.
اما این پرباری نه در تبدیل کودک به انبانی از اطلاعات نظری بیارتباط با زندگی بلکه در توانا شدن او و تحقق همه استعدادهای حسی، حرکتی، عاطفی و شناختی است؛ نیز در رشد خلاقیت، قدرت تخیل، مهارتهای اجتماعیاش و تعامل با دیگران است. به بیان دیگر کودک نیازمند رشدی متوازن، سازواره و جامع است نه دستی بلند و حجیم بر پیکری نحیف آنچنانکه نظامهای آموزشی کنونی میپرورند.
تولید محتوا برای آموزش مسئولان و تسهیلگرانی که به تأمین تجربه طبیعت برای کودکان در شهرها اهتمام میورزند بهصورت فیلم، مقاله و کتاب، رشد دلگرمکنندهای داشته است.
اما کتابی که به عنوان راهنمای عملِ این تسهیلگران به زبان ساده باشد، موجود نبود و کتابِ پیشِ رو با امید به اینکه چنین کمبودی را برطرف کند آماده شده است.
کتاب پیشِ رو میتواند بهعنوان درسنامه و روش کار ساده تأمین تجربه طبیعت برای مربیان مهدکودکها، آموزگاران مدارس ابتدایی، والدین و تسهیلگران مدارس طبیعت، منبع مناسبی باشد.
مقدمه/11
بازی طبیعت/16
فضاهای طبیعی بازی بیرون/30
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
كشاورزي و منابع طبیعی |
محیط زیست
محیط زیست |