عملکرد هورمون اسید سالیسیلیک برای گیاه جو در تنش غرقاب -
نویسنده:
محمدرضا اصغری، سعید خماری
مترجم:
-
سال نشر:
1403
صفحه:
14
نوبت چاپ:
1

همواره تنش هاي محیطی یکی از مهمترین عوامل کاهش دهنده عملکرد و تولید گیاهان زراعی به شمار می رود و مقابله و یا کاهش اثرات تنش ها به عنوان یک راهکار مفید در جهت افزایش عملکرد این محصول مدنظر بوده است. غرقابی خاك یکی از تنش هاي محیطی است که به عنوان یک مشکل عمده در مناطق با بارندگی زیاد، به خصوص مناطق شمالی کشور و خاك هاي با زهکشی ضعیف بروز نموده است.

ارزیابی هاي موجود نشان می دهد که حدود 12درصد از اراضی قابل کشت در دنیا با این مشکل مواجه هستند و این رقم براي ایران معادل یک میلیون هکتار از اراضی زیر کشت می باشد. وقوع باران هاي شدید، آبیاري زیاد، نفوذپذیري کم، وجود لایه هاي رسی غیرقابل نفوذ در خاك و عدم وجود زهکش مناسب در خاك هاي زراعی باعث می شود که آب بیشتر از حد ظرفیت زراعی در خاك تجمع یابد و در نتیجه سطح آب در منطقه ریشه بالا آمده و باعث بروز غرقابی می شود.

 در شرایط غرقابی تمامی منافذ خاك از آب پر شده و اکسیژن قابل دسترس به حداقل می رسد. در استان گلستان با توجه به تغییرات میزان بارندگی در هر سال، آب ماندگی سطحی بین 10 تا 15 درصد از کل اراضی گندمکاري استان را تحت تأثیر قرار می دهد. تنش غرقابی موجب کاهش سرعت فتوسنتز، تولید ماده خشک در بافت هاي گیاهی و توسعه ریشه می شود. با توجه به این که جو به شرایط غرقابی حساس است و برخی استان هاي مهم تولیدکننده جو به علت بارندگی زیاد در معرض خطر تنش غرقابی قرار دارند، بنابراین شناسایی عوامل تقویت کننده جو نسبت به تنش غرقابی داراي اهمیت است لذا در این کتاب به بررسی اثرات اسید سالیسیلیک بر عوامل مخرب تنش غرقابی پرداخته شده و عملکرد هورمون اسید سالیسیلیک برای گیاه جو در تنش غرقاب- اکوفیزیولوژی گیاه جو و هم چنین اثرات تنش غرقاب بر گیاه جو مورد مطالعه قرار گرفته است.

 پیشگفتار/5

فصل اول: مقدمه ای برگیاه جو، تنش غرقاب و هورمون اسید سالیسیلیک /15

فصل دوم: تنش غرقابی، هورمون اسید سالیسیلیک و ارزیابی صفات گیاهی /53

فصل سوم: واکنش صفات گیاهی به غلظت های مختلف هورمون در تنش غرقاب /65

فهرست منابع و ماخذ/118

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
كشاورزي و منابع طبیعی کشاورزی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved