تاریخ تحولات سیاسی - اجتماعی ایران معاصر، شاهد ظهور و نقش آفرینی جریانها، گرو هها، نهادها و تشکلهایی سیاسی – اجتماعی و اقتصادی چندی است. هر یک از جریانها، گروهها و تشکلها، بنا بر مقتضیات زمان و بسترهای فکری، اجتماعی و اقتصادی خود، روابط متفاوتی با ساخت سیاسی برقرار کرده و در تحولات و پویشهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رقابت و مشارکت داشته اند. یکی از این نهادها و گروهها، نهاد بازار سنتی و بازاریان است. بازاریان که از لایه های اجتماعی قدیمی ایران محسوب میشوند، در اتحاد سازمانی و تاریخی با روحانیت شیعه در هر نوع حرکت اجتماعی و سیاسی، همواره همسو و دارای تفکر مشترکی بودهاند. وقتی در شهر شایع میشد دکانها را بسته اند یا بازار به حال تعطیل درآمده، مردم حتی عوام هم، می فهمیدند که اعتراضی در بین است و ماجرایی در حال وقوع است. معروف است که بازار، سنگر سنتی اسلام است و روحانیت با اتحاد بازاریان در طول تاریخ و مخصوصاً در دوره اخیر، بیشترین نقش را در تاریخ تحولات ایران داشته اند. آنها با اتحاد یکدیگر در جنبش تنباکو، انقلاب مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و پیروزی انقلاب اسامی نقش بسزایی داشته اند؛ تا جایی که به طور قاطع میتوان گفت: یکی از مهمترین پایگاههای انقلاب اسلامی سال1357 بوده است.
فصل اول: چیستی و مفهوم شناسی بازار سنتی و بازاریان
فصل دوم: پیشینه مطالعاتی و نظری
فصل سوم: روابط متقابل بازار سنتی، حکومت و روحانیت از صفویه تا انقلاب مشروطه
فصل چهارم: بازار سنتی، تجار و انقلاب مشروطه
فصل پنجم: عصر پهلوی؛ ساخت و کنش بازار و بازاری ها
فصل ششم: بازار سنتی و فرایند سیاست و حکومت در جمهوری اسلامی
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم اجتماعی
|