مروری بر بیماری کبد چرب غیر الکلی و زمینه های پژوهشی آن -
نویسنده:
دکتر بابک حسن خان
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
252
نوبت چاپ:
1

کتاب «مروری بر بیماری کبد چرب غیر الکلی و زمینه های پژوهشی آن» به قلم دکتر بابک حسن خان دکتری تخصصی فیزیولوژی جانوری و مدرس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در 252 صفحه در قطع وزیری تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهي استان وارد بازار نشر شده است.

 در معرفی کتاب آمده است: امروزه با پیشرفت جوامع بشری، بهبود سطح بهداشت و استفاده انسان از دست آوردهای علمی جدید، شیوع بیماری های عفونی کاهش یافته ولی تغییر سبک زندگی، بی تحرکی و همچنین استفاده از رژیم های غذایی نامناسب موجب ابتلا افراد به بیماری ها و اختلالات دیگری مانند سندروم متابولیک (Metabolic syndrome) شده است. سندروم متابولیک مجموعه ای از چند اختلال متابولیک شامل چاقی، مقاومت به انسولین، دیس لیپیدمیا، پرفشاری خون و التهاب است که زمینه ساز بروز بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 و اختلالات قلبی عروقی می گردد. علاوه بر این، ارتباط نزدیکی بین سندروم متابولیک و بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی یا Non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) مشاهده شده است. بیماری کبد چرب غیر الکلی یکی از شایع ترین بیماری های مزمن کبدی در بسیاری از مناطق جهان محسوب می شود.  علائم بالینی و نتایج آزمایشگاهی در این بیماران شباهت زیادی به علائم افراد مبتلا به سندروم متابولیک دارد که بر این اساس شاید بتوان بیماری کبد چرب غیرالکلی را به عنوان تظاهر کبدی سندروم متابولیک در نظر گرفت. بیماری کبد چرب می تواند موجب بروز فیبروز، سیروز و در نهایت سرطان کبد شود. اختلالات مختلفی با ایجاد و پیشرفت بیماری کبد چرب غیرالکلی ارتباط دارند. به عنوان مثال افزایش چربی خون که در بیماری کبد چرب غیرالکلی دیده می شود احتمال بروز اختلالات قلبی و عروقی در این بیماران را افزایش می دهد لذا این افراد در معرض مرگ زودرس نیز می باشند. در کشور ما، تغییر در سبک زندگی موجب افزایش شیوع این بیماری در افراد مختلف گردیده است که به دلیل میزان شیوع بالا و عوارض آن می تواند به عنوان یک اولویت، در برنامه های بهداشتی درمانی ما در نظر گرفته شود. علیرغم تحقیقات گسترده انجام شده، تاکنون دارویی مورد تایید از طرف سازمان های معتبر برای درمان قطعی این بیماری معرفی نشده است لذا با توجه به عوارض بیماری کبد چرب غیرالکلی، به نظر می رسد انگیزه های زیادی برای پژوهش در زمینه این بیماری و اختلالات وابسته به آن وجود داشته باشد. این کتاب مروری است روش های طرح پروپوزال و نگارش پایان نامه در مدل حیوانی بیماری کبد چرب غیرالکلی و معرفی هدف هایی که برای شناخت راه های کنترل و درمان بیماری می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

یاد آور مي شود انتشارات جهاد دانشگاهي استان چهارمحال و بختياري که به صورت تخصصي در حوزه نشر دانشگاهي فعاليت مي کند، تلاش مي کند در کوتاه ترين زمان ممکن آثار دانشگاهيان و اساتيد (اعم از تاليف و ترجمه و پايان نامه هاي شاخص دانشجويي) را به چاپ برساند و اساتيد دانشگاهي و صاحب نظران و مولفان مي توانند براي اخذ مشاوره در خصوص مراحل تاليف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهي استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبيعي- معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي مراجعه کرده و يا با شماره 32320323يا 32320070 و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند.

 

پیشگفتار

 فصل اول: ساختمان و عملکرد کبد

 فصل دوم: بیماری کبد چرب

 فصل سوم: چاقی

 فصل چهارم: مقاومت به انسولین

 فصل پنجم: دیس لیپیدمیا

 فصل ششم: استرس های اکسیداتیو

 فصل هفتم: التهاب

 فصل هشتم: روش های درمانی در بیماری کبد چرب غیر الکلی

 فصل نهم: نگاهی به مطالعات انجام شده

 فصل دهم: پژوهش در بیماری کبد چرب غیر الکلی

 فصل یازدهم: زمینه های پژوهش در بیماری کبد چرب غیر الکلی

 فصل دوازدهم: فرضیه هایی برای پژوهش در مطالعات آینده

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved