مدل سازی حمل و نقل بار -
نویسنده:
‬‬ ‫لوران تاواسی‬ ‫خرارت ِد یونگ‬
مترجم:
علیرضا ماهپور‬ ، سعید شرافتی پور،‬ ‫مهندس هادی کر ‌م زاده اصفهانی‬
سال نشر:
1402
صفحه:
336
نوبت چاپ:
1

تولید و مصرف مفاهیمی هستند مرتبط با عوامل عرضه و تقاضای بار که شامل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌شوند. یکی از آن‌ها در منتهیالیه ارسال و دیگری در منتهیالیه دریافت محموله قرار دارد. شایان‌ذکر است گاهی تولیدکنندگان در انتهای جریان کالاهایی مانند مواد خام و سایر لوازم مصرفی برای تولید قرار دارند و هنگامی که موضوع محموله‌های اتلافی یا مرجوعی در میان باشد، مصرف‌کنندگان در منتهیالیه ارسال بار قرار می‌گیرند. تصمیم‌گیرندگانِ شرکت‌ها مدیرانی هستند که مسئولیت پژوهش و توسعه، تولید، جانمایی، مدیریت ماشین‌آلات و را به عهده دارند. تصمیمهایی که گرفته شده‌اند عبارتاند از تصمیم‌گیری برای تعیین مکان یا مکانهایی برای تولید، استقرار عوامل تولید مانند زمین، اجناس و خدمات، کارگر و سرمایه. اهمیت این عوامل به‌سبب تعیین ماهیت محصولات تولیدی، حجم تولید و است. مصرف‌کنندگان و خانوارها تقاضای نهایی برای کالاها را تشکیل می‌دهند که از‌جملة تصمیمهای آن‌ها می‌توان به محل سکونت، الگوهای مصرف و چگونگی رسیدگی آن‌ها به پسماند اشاره کرد. تصمیم مربوط به اندازة محموله یا مقدار سفارش، در‌ سطحِ شرکت‌های خصوصی و مصرف‌کنندگان، تصمیم مهمی است که در اینجا باید به آن تأکید شود. این دو اصطلاح در این کتاب مترادف یکدیگر قرار داده می‌شوند، بنابراین، یک «محموله» معادل است با دسته‌ای از کالاها که از یک تولیدکننده یا انبار به‌صورت یک‌جا سفارش داده ‌شده و تحویل گرفته شده است. یک وسیلة حمل‌ونقل یا شناور می‌تواند دربرگیرنده یک یا چند محموله باشد ( مثلاً برای چندین دریافت‌کننده). مقدار کالای کلی موجود در یک وسیلة نقلیه «بار مفید»نامیده می‌شود.

همان‌طور‌که مصرف‌کنندگان بین تعداد دفعاتی که به سوپر‌مارکت می‌روند و مقدار خواربارهای خریداری‌شده تعادل برقرار می‌کنند، شرکت‌ها نیز وظیفه‌ای مشابه با این دارند. تجارت بر‌پایه توافق‌هایی دربارة انتقال مالکیت یا تحویل خدمات شکل می‌گیرد. این توافق‌ها محدودیت‌های مکانی جریانهای کالا را تعیین و سازمان مکانی جابه‌جایی کالاها را مشخص می‌کنند. انتخاب شریک تجاری و حجم تجارت نیز مرکب از تصمیمهای بنیادی بسیاری است که از دیدگاه تقاضا شاملِ انتخاب شرکای تجاری تأمین‌کننده یا مکانهای خرید می‌شود و، از چشم‌انداز عرضه، تصمیمهای مربو به نواحی فروش و تعیین قیمت محصولات را در بر می‌گیرد. متصدیانِ تصمیم‌گیری در صنعت مدیرانی هستند که مسئول فروش، بازاریابی یا منبع‌یابی هستند و معمولاً به تولید‌کنندگان، دلال‌ها یا خرده‌فروش‌های محصولات یاد‌شده تعلق دارند. البته، به‌طور کلی، این وظیفه، در‌خصوص کالاهایی که به سرمایه‌گذاری سنگین و مخاطره‌آمیز نیاز دارند، برون‌سپاری می‌شود و تصمیم‌گیری بر عهدة تاجران حرفه‌ای خواهد بود. مصرف‌کنندگان و خانواده‌های آن‌ها نیز، به‌مثابة خریدار محصولات و خدمات، جزء عوامل تصمیم‌گیرنده هستند. در‌نهایت، دولت نیز به‌منزلة یکی از عوامل بازار مستقیماً و از راه اقداماتی همچون منع واردات، وضع قوانین مالیات بینالمللی، مقررات گمرکی و و البته در مواردی به‌واسطه تولید و مصرفِ خود در تجارت تأثیر می‌گذارد

‫ﻓﺼﻞ ‪ .1‬ﻣﻘﺪﻣﻪ‬

‫ﻓﺼﻞ ‪ .2‬ﻣﺪلﺳﺎزي ﺗﻘﺎﺿﺎي ﺑﺎر ﺑﯿﻦﻣﻨﻄﻘﻪاي‬

‫ﻓﺼﻞ ‪ .3‬ﻣﺪلﻫﺎي ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﺎر و ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺳﻔﺮ ﺑﺎر‬

‫ﻓﺼﻞ ‪ .4‬ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎي ﺗﻮزﯾﻊ‬

‫ﻓﺼﻞ ‪ .5‬ﻧﻈﺮﯾﮥ ﻣﻮﺟﻮدي ﮐﺎﻻ و ﻣﺪلﺳﺎزي ﺣﻤﻞوﻧﻘﻞ ﺑﺎر‬

‫ﻓﺼﻞ ‪ .6‬ﻣﺪلﻫﺎي اﻧﺘﺨﺎب ﺷﯿﻮه ‪.‬‬

‫ﻓﺼﻞ ‪ .7‬ﻣﺪلﻫﺎي ﺗﺨﻤﯿﻦ وﺳﯿﻠﮥ ﻧﻘﻠﯿﻪ– ﺳﻔﺮ‬

‫‫ﻓﺼﻞ ‪ .8‬ﻣﺪلﻫﺎي ﺣﻤﻞوﻧﻘﻞ ﺑﺎر ﺷﻬﺮي‬

‫ﻓﺼﻞ ‪ .9‬ارزﺷﯿﺎﺑﯽ و ﺣﻤﻞوﻧﻘﻞ ﺑﺎر و اﻻﺳﺘﯿﺴﯿﺘﻪﻫﺎ‪

‫ﻓﺼﻞ ‪ .10‬در دﺳﺘﺮسﺑﻮدن دادهﻫﺎ و ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺪل‬

‫ﻓﺼﻞ ‪ .11‬ﻣﺪلﻫﺎي ﺟﺎﻣﻊ در ﻣﻘﺎﺑﻞِ ﻣﺪلﻫﺎي ﺳﺎدهﺳﺎزيﺷﺪه‬


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved