اهداف ما، در این نوشتار این است که فراگیران زبان و ادب فارسی به ویژه دانشجویان رشتهی زبان و ادبیّات فارسی و دوستداران زبان فارسی، با تحوّلات تاریخی زبان فارسی آگاهی یابند و تحوّل را در واحدها و عناصر زبان فارسی، تشخیص دهند و حدّاقل بتوانند دستور زبان فارسی گذشته (درزمانی) را با دستور زبان فارسی جاری و معیار (همزمانی) مقایسه کرده و سیر تحوّل ساخت آوایی، واژگانی و جملهها را توصیف کنند. ایـن نـوشتار از چهار بخشِ «زبان از دیـد ساختاری» ، «دستور زبان تاریخـی» و «دستور زبان در کتب فارسی۳،۲،۱ متوسّطهی دوم در نظام جدید آموزشی» و «دستور زبان فارسی در کتب فارسی متوسطهی اوّل در نظام جدید آموزشی» مشتمل بر بیست و سه درسنامه، با (۱۹۸) صفحه، با در نظر گرفتن اهداف کلّی و هدفهای مرحلهای- رفتاری، فراهم شدهاست.
امید است با بررسی و مطالعهی دقیق این مجموعه، فراگیران زبان و ادبیّات فارسی بتوانند در سطـوح مختلف، تحـوّل و تطـوّر زبـان فارسـی را در دو محـور اساسـی دستـور «درزمانی» و «همزمانی» و همچنین در دورههای مختلفِ زبان فارسی، بررسی، مقایسه و دستهبندی کنند و در نهایت به این درجه از شناخت برسند که به راحتی بتوانند، تحوّل متون مختلف را بر اساس ساختار صرف و نحو زبان فارسی تحلیل کرده و تفاوتها و تشابهات آنها را به زبانی ساده و قابل فهم درک و گزارش کنند.
علاوه بر آن، انتظار میرود که فراگیران و دانشجویان زبان و ادبیّات فارسی بتوانند در سطوح متعدّد به تحلیل و تولید متن یا متونی در حوزههای زبانی و ادبی با استفاده از یک نوع ساختار زبانی، بپردازند و این توانایی را بیابند که متون فارسی را از حیث ارتباط زبان و نوع ادبی و بکارگیری واژگان متناسب با موضوع، طبقه بندی کنند و در ضمن، آنان بتوانند با به کارگیری از سازههای زبانی و ادبی و ساختارهای مختلف دستوری، متنی را تولید کنند.
بخش اوّل: زبان از دیدگاه ساختاری
درس اوّل: زبان ۲
درس دوم: عناصر هفتگانهی زبان ۸
درس سوم: ویژگیهای زبان انسانی ۱۷
درس چهارم: واحدهای زبرزنجیری گفتار و مهمترین نقش¬های زبان ۲۵
بخش دوم: دستور تاریخی زبان فارسی
درس پنجم: گونههای زبان فارسی ۳۲
درس ششم: ادوار زبان فارسی دری ۴۰
درس هفتم: تحوّل و علل آن در زبان ۵۳
درس هشتم: انواع تحوّل در زبان و وامواژگان ۶۳
درس نهم: «اسم» در زبان فارسی باستان و مقایسهی آن با فارسی میانه و دری ۸۰
درس دهم: «صفت» در زبان فارسی باستان و مقایسه¬ی کاربرد آن با فارسی میانه و دری ۹۰
درس یازدهم: «ضمیر» در زبان فارسی باستان، میانه و دری ۹۶
درس دوازدهم: «قید» در ربان فارسی باستان، میانه و دری ۱۰۴
درس سیزدهم: حروف «اضافه» و «ربط» در زبان فارسی باستان، میانه و دری ۱۰۹
درس چهاردهم: «فعل» در زبان فارسی باستان، میانه و دری ۱۱۳
درس پانزدهم: جمله در زبان فارسی باستان، فارسی میانه و دری ۱۲۳
درس شانزدهم: اصوات در زبان فارسی باستان، میانهی غربی و دری ۱۳۴
درس هفدهم: سیر تحوّل الفبای فارسی و وزن شعر فارسی دری ۱۳۹
بخش سوم: دستور زبان در کتب فارسی متوسّطهی اوّل در نظام جدید آموزشی
درس هیجدهم: دستور زبان فارسی در پایهی هفتم متوسّطهی اوّل ۱۴۴
درس نوزدهم: دستور زبان فارسی در پایهی هشتم متوسّطهی اوّل ۱۵۲
درس بیستم: دستور زبان فارسی در پایهی نهم متوسّطهی اوّل ۱۵۷
بخش چهارم: دستور متوسّطهی دوم
درس بیست و یکم: بررسی نکات دستوری فارسی۱ ۱۶۴
درس بیست و دوم: بررسی نکات دستوری فارسی۲ ۱۷۱
درس بیست و سوم: بررسی نکات دستوری فارسی۳ ۱۸۸
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
ادبیات
|