نگارش علمی
نویسنده:
فضل الله رضایی اردانی - غلامرضا هاتفی اردکانی
مترجم:
-
سال نشر:
1401
صفحه:
321
نوبت چاپ:
1

مؤلّفان اثر حاضـر، کوشیده­اند تا با مبنـا قـرار دادن نصّ «سرفصل ابلاغـی شورای عالـی برنامه­ریزی آموزش عالی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان کشور» شانزده درس مصوّب را، دقیقاً در قالب این کتاب بگنجانند. از مهمترین ویژگی­های این کتاب درسی و آموزشی، مطابقت دقیق دروس، با سرفصل درس مورد نظر، با توجّه به منابع اصلی و فرعی، است. علاوه بر آن، نظر به اهداف کلّی و مرحله­ای هر درس، برای مشارکت هر چه بیشتر دانشجویان، در بخش پایانی دروس،خودارزیابی­ها، تکالیف عملکردی و منابع آموزشی کمکی طرّاحی شده­است.

 این کتاب، با دربرداشتن شانزده درس، در مهارت­افزایی دانشجویان، در نگارش انواع متون علمی اعم از کتاب، پایان­نامه، مقاله، گزارش، پیشنهاده­ی تحقیق و غیره، نقش بسزایی را، خواهد داشت و دانشجویان با آموزه­های موجود در دروس شانزده­ گانه­ی این کتاب، توانایی و دانش خود را در نگارش متون علمی به­ کار خواهند گرفت.

 در طرّاحی دروس این کتاب، ملاک­های سه گانه­ی­ «دانش پایه­ای نگارش علمی» ، «نگارش متن علمی» و «نقد و تحلیل در سطوح مختلف» لحاظ شده­است. امید است که دانشجویان بتوانند مطابق آموخته­های نظری کتاب حاضر، با دید و رویکرد استقرایی و قیاسی،تک­تک عوامل سازنده و قالب­های نوشته­ی علمی را در یک متن تخصّصی، شناسایی و تبیین کنند و براساس توانایی­های علمی خویش، نوشته های تولیدی را پالایش و مورد نقد و بررسی قرار دهند. همچنین انتظار می­رود تا دانشجویان از منظر ویژگی ­ها و مراحل ساختاری نوشته­ های علمی، بتوانند متون تولیدی را تجزیه و تحلیل کنند و برای طرح نظرات و دیدگاه­ های خود، استدلال علمی و مُتقَن، بیاورند.

 

درس اوّل: تعریف زبان، گفتار، نوشتار و تفاوت بین آنها    2
درس دوم: آشنایی با مبانی پژوهش، نگارش عمومی، دانشگاهی و اخلاق پژوهش    18
درس سوم: تشریح زبان و لحن نگارش علمی، دستور خطّ فارسی و نشانه¬های نگارشی    34
درس چهارم: تبیین و توضیح ساختار و انواع بندنویسی(پاراگراف¬نویسی)    68
درس پنجم: تشریح مراحل نگارش علمی، مسأله¬سازی و چهارچوب نظری و طرّاحی پرسش¬ها    82
درس ششم: تشریح مرحله¬ی پیشینه و معرّفی روش تحقیق    98
درس هفتم: آشنایی با نگارش پیشنهاده¬ی پژوهش (پُروپوزال)    110
درس هشتم: آشنایی با فنون یادداشت¬برداری و طبقه¬بندی آن    124
درس نهم: تبیین ساختار و اجزای مقالات علمی    142
درس دهم: توصیف ساختمان مقاله¬ی پژوهشی و علمی    160
درس یازدهم: اهمّیّت مرجع¬شناسی در نگارش علمی و معرّفی انواع آن    174
درس دوازدهم: تشریح اهمّیّت استناد در نگارش علمی، انواع نَقل و ارجاع‌نویسی    204
درس سیزدهم: الگوهای مستندسازی و مرجع‌نویسی    218
درس چهاردهم: تشریح گزارش علمی و مراحل آن    250
درس پانزدهم: آشنایی با تک¬نگاری علمی    268
درس شانزدهم: تشریح نمایه¬سازی در انواع نشریّه¬های علمی و پایگاه¬های استنادی    292
فهرست منابع و مآخذ    307
فهرست تارنماها    309

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی ادبیات

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved