در ایـن نـوشتار مخاطبان و علاقـهمنـدان بـه مباحث زبان و زبانشناسـی، بـا شناخت ویژگیهـای زبان و چگونگی بـه کارگیری زبان و برقراری ارتباط زبانی مناسب در فرآیند تربیت و آموزش خواهند توانست به پرسشهای اساسی زیر پاسخ دهند.
- آیا زبان و ارتباط از طریق آن، میتواند اهداف تربیت را محقّق سازد؟
- چه ملاحظات و محدودیّتهایی در این مسیر وجود دارد؟
- جایگاه قابلیّتهای زبانی در فرایند تربیت چگونه ارزیابی میشود؟
- رفتارهای غیر کلامی در فرایند تربیت چه نقشی دارند؟
- ماهیّت زبان چیست؟
- نقش و تأثیر زبان و مقولههای دیگر آن، در فرایند تربیت چیست؟
- عناصر زبانی و ساختار زبان چیست؟
- آیا اختلالات زبانی یا نارساییهای زبانی، بر جریان تعلیم و تربیت اثرگذار است؟
- آیا مغز انسان در فرایند زبان و زبان آموزی نقش دارد؟
- معلّمان و والدین در فرایند تربیت، چگونه میتوانند با هم تعامل داشتهباشند.
امید است با بررسی و مطالعهی دقیق این مجموعه، فراگیران و علاقهمندان به زبان فارسی، ابعاد مختلف حیطهها و فعّالیّتهای ارتباطی در حوزهی تربیت و آموزش با توجّه به انواع ارتباط زبانی یا کلامی، درک کرده و نظر به وظایف تربیتی و آموزشی یک معلّم یا مربّی به حضور و نقشهای زبان انسانی در ابعاد مختلف تربیت و آموزش یا به عبارتی فزاینده تعلیم و تربیت، آگاه و حسّاس شوند.
همچنین انتظار میرود تا مخاطبان با مطالعهی این کتاب، بتوانند ویژگیهای زبان را بشناسند و درک درست و جامعی از مقولهی زبان به عنوان یک مجموعهی زنده و نقشآفرین داشتهباشند. در این راستا، علاقهمندان خواهند توانست تا بر اساس ویژگیهای زبان، مصادیق حضور و نقش آن را در ابعاد متعدّد تربیت و آموزش و همچنین بافتهای مختلف نظام آموزش و پرورش، شناسایی و تحلیل کنند و فراگیران و دوستداران زبان، از طریق بازشناسی و درک و فهم عمیق تربیت، با توجّه به ویژگیهای زبان، میتوانند محدودیّتهای کاربرد زبان را شناسایی کنند. علاوه بر اینها، مخاطبان خواهند توانست با درک معنی شناختی زبان و عناصر سازندهی آن، در فرآیند آموزش، نقش بسزایی داشته باشند.
فصل اوّل: رابطه¬ی زبان و تربیت
درس اوّل: رابطهی زبان و تربیت 2
درس دوم: معرفت¬شناختی فلسفی زبان 15
درس سوم: تربیت و تکامل زبان 21
فصل دوم: شناخت کلّی زبان
درس چهارم: زبان و ساختار آن 38
درس پنجم: ماهیّت زبان (ویژگیها و نقشهای زبان) 48
درس ششم: خط و نوشتار در زبان 56
درس هفتم: گونه¬شناسی زبان 67
درس هشتم: قابلیّتهای زبان و ناتواناییهای آن 78
درس نهم: قابلیّت¬های غیر کلامی زبان 93
درس دهم: قابلیّت فراگیری زبان دوم 100
فصل سوم: شناخت جزئی زبان
درس یازدهم: آواشناسی 114
درس دوازدهم: واج شناسی 128
درس سیزدهم: معنی شناسی در زبان 141
درس چهاردهم: واژه شناسی 156
درس پانزدهم: گفتمان شناسی زبان (1) 169
درس شانزدهم: گفتمان شناسی زبان (2) 182
فصل چهارم: شناخت محدویتهای کاربرد زبان
درس هفدهم: نقش مغز در زبان و تولیدات زبانی 190
درس هیجدم: خطاهای گفتار در زبان فارسی 205
فصل پنجم: آموزش از طریق زبان (واژگان پایه و آشنا)
درس نوزدهم: واژگان پایه و آشنا 216
درس بیستم: اهمّیّت و نقش واژگان پایه در تربیت 224
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
ادبیات
|