کتاب انسان شناسی برای توسعه اثر رابین اورسل، استاد دانشگاه سوینبرن استرالیا، با ترجمه بهروز روستاخیز استادیار دانشگاه علامه طباطبائی و الهه عابدینی منتشر شده است. این کتاب جدای از بحث انتقادی مفید و مختصر در خصوص ایدۀ توسعه، رویکرد بدیل انسان شناسی را در این زمینه توضیح داده است؛ ایده ها و بینش هایی که در چگونگی حل مسائل موجود در این حوزه، کاملا بصیرت بخش به نظر می رسند. از ویژ گی های بارز این کتاب، اختصاص حجم قابل توجهی از آن به نمونه هایی از مطالعات میدانی و مردم نگارانه است که به طور عینی جایگاه و اهمیت کاربردی انسان شناسی توسعه را در عمل نشان می دهد. علاوه براین، نویسندۀ کتاب در ورای توضیح ابعاد یک چهارچوب انسان شناختی برای کار توسعه ، همچنین با معرفی مجموعه ای از ابزارهای کاربردی توانسته است چگونگی کاربست این چهارپوب را تشریح نماید.جملگی این ویژگی ها موجب می گردد تا این کتاب فراتر از یک منبع قابل اتکائ برای دانشجویان و پژوهشگران حوزۀ علوم اجتماعی، به عنوان راهنمایی کاربردی برای دست اندرکاران یا کارگزاران توسعه نیز استفاده شود.
مُقدمه/ 13
انجامِ توسعه /13
توسعههای بسیار /13
موفقیت و شکست /18
تغییر و تداوم /21
توسعه در زمینۀ اجتماعی /24
بازیگران توسعه /26
اقتصاد و فراتر از آن /28
سیاستگذاری در زمینه؟ /30
یک رویکرد انسانشناختی /33
دربارۀ انسانشناسی /33
انسانشناسی توسعه /35
کاربرد انسانشناسی در کار توسعه /36
اهداف این کتاب /38
یادداشتها/ 41
فصل اول / انسانشناسی توسعه در تئوری /43
توسعه در زمینه /44
انسانشناسان و توسعه /47
توسعه از نزدیک /51
انسانشناسان در کار توسعه /57
بازیگران توسعه: افراد دخیل در فرایند/ 61
بازیگرانِ درحاشیه /64
انسانشناسان بهعنوان بازیگران توسعه /67
توسعهگران بهعنوان بازیگران اجتماعی /70
دانش توسعه: آنچه مردم میدانند/ 74
ایدۀ توسعه /78
دانشهای بومی /82
منطقهای توسعه /88
نهادهای توسعه: آنچه مردم انجام میدهند /92
فرهنگ و نهادها /94
نهادها و توسعه /97
نهادها در گسترۀ فرهنگها /102
خلاصه: فهمِ توسعه /105
یادداشتها /107
فصل دوم / انسانشناسی توسعه در عمل /111
داستانهایی از تغییر در شرایط زمینهای/ 112
بازیگران عامه /113
مطالعۀ موردی یک: بازیگران بدون تاریخ؟ /114
مطالعۀ موردی دو: بازیگران اقتصاد محلی/ 115
مطالعۀ موردی سه: زنان بهعنوان بازیگران اقتصادی/ 117
دانش نامرئی /119
مطالعۀ موردی چهار: دانش مدیریت منابع طبیعی /120
مطالعۀ موردی پنج: دانش کنار آمدن با ناملایمات /121
مطالعۀ موردی شش: دانش نوآوری /122
نهادها و قدرت /124
مطالعۀ موردی هفت: نهادهایی برای مدیریت اجتماعاتِ بهحاشیه راندهشده /125
مطالعۀ موردی هشت: نهادها و محرومیت بومی /126
مطالعۀ موردی نُه: ایجاد تغییر در زمینۀ نهادی/ 128
آموختن از تغییر در شرایط زمینهای /130
داستانهایی از عمل توسعه /130
بازیگران در عمل توسعه /131
مطالعۀ موردی ده: بازیگران محلی نامرئی /132
مطالعۀ موردی یازده: متخصصان بهعنوان بازیگران توسعه /134
مطالعۀ موردی دوازده: بازیگران و روابط /136
دانش برای توسعه /138
مطالعۀ موردی سیزده: دانش محلی در پروژهها /139
مطالعۀ موردی چهارده: دانش در زمینه /141
مطالعۀ موردی پانزده: کارگزاری دانش /143
نهادهای قدیمی و جدید/ 145
مطالعۀ موردی شانزده: نهادهای توسعه ام سی /146
مطالعۀ موردی هفده: نهادها و مشارکت /147
مطالعۀ موردی هجده: بهسوی نهادهای فراگیر /149
آموختن از عمل توسعه /151
خلاصه: درسهایی برای عمل /153
یادداشتها /155
فصل سوم / چهارچوبی انسانشناختی برای عمل توسعه /159
چهارچوببندی و بازچهارچوببندی توسعه /161
چهارچوب مسلط: مشکلات، اهداف، راهحلها /162
یک چهارچوب انسانشناختی: زمینهها، بازیگران و منابع /165
چشمانداز توسعه /168
توسعه در زمینه /170
بازکشف بازیگران /174
دانش و منطقها/ 177
نهادها و تغییر/ 181
خلاصه: انجام توسعه بهطرز انسانشناختی /185
یادداشتها /188
فصل چهارم / کاربست چهارچوب انسانشناختی در کار توسعه: ابزارها و رویکردها/ 189
ابزارهای برآورد: درک زمینهها /191
ابزارهایی برای برآورد رومیزی (Desktop Assessment) /195
ابزارهایی برای کارگاههای برآورد /197
ابزارهای برآورد جامعهمحور/ 199
ابزارهای طراحی: طراحی کنشهایی برای تغییر /202
ابزارهای بینشآفرینی و برنامهریزی /204
ابزارهای تأمین منابع /207
ابزارهای اجرا: زیستن در چشمانداز توسعه /210
ابزارهای حکمرانی مشارکتی /211
ابزارهای ارزیابی: یادگیری و پاسخگویی/ 215
ابزارهای یادگیری عملی /216
ابزارهای پاسخگویی /219
ابزارهایی برای عمل بازتابی /220
همکاری با انسانشناسان /222
خلاصه: ابزارها و کاربردهایشان /224
یادداشتها /226
فصل پنجم / پاسخهای انسانشناختی به چالشهای توسعه /229
دستورالعملی برای اثربخشی؟/ 233
فقر به مثابۀ یک فعل /238
از مشارکت تا به رسمیت شناختن /242
چالش پایداری /247
خلاصه: از چالشها به فرصتها؟ /251
یادداشتها /255
فصل ششم / نتیجهگیری: کاربرد انسانشناسی در کارِ توسعه /257
درس اول: توسعه از خلأ بیمناک است /260
درس دوم: توسعه همیشه دربارۀ مردم است /261
درس سوم: بازچهارچوببندی کلید تغییر است /263
انسانشناسی برای توسعه؛ بهسوی آینده/ 265
برای مطالعۀ بیشتر /267
مطالعات موردی توسعه؛ مجموعههای مفید/ 268
مردمنگاریهای توسعۀ اقتصاد محلی /269
باز کردن ایدۀ توسعه /270
انسانشناسیِ عمل / برای عمل /272
منابع و مآخذ /275
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم اجتماعی
|