‏کاربرد پژوهش عملیاتی پیشرفته در صنعت و خدمات‬‏‫
نویسنده:
محمدحسین درویش‌متولی، مجید معتمدی، احد نوروززاده
مترجم:
-
سال نشر:
1401
صفحه:
280
نوبت چاپ:
1

عصر معاصر را عصر صنعت و تکنیک میدانند؛ زیرا بشر در قرن های اخیر به پیشرفت‌های چشمگیری در علم رسیده است و به این نتیجه دست یافته که هر چقدر بتواند سازمان‌های موجود در جامعه را توسعه دهد؛ بهتر و سریعتر می‌تواند به اهداف خود دست یابد. در این میان، رقابت‌هایی بین کشورها برای سلطه بر جهان و پیشبرد اهدافشان ایجاد شده است که پیروزی در این رقابت منوط به توسعه مدیریت و توسعه مدیران ارزش مدار و الگومدار در سازمان‌ها است که به هر میزان، این فرآیند در سازمان‌ها پیچیدهتر باشد؛ کارآمدی و کفایت مدیران از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود و بر اساس تصمیمات مدیران، سرمایه‌ی سازمان تعیین خواهد شد و به میزانی که سرمایه غنیتری از تواناییها وظرفیتهای مدیریتی در اختیار مدیران باشد، اهداف سازمان‌ها بهتر تحقق می یابد.

بدون شک فضای کسب و کار برای سازمان‌های امروزی به شدت رقابتی است و در این رقابت، سازمان‌هایی موفق هستند که به واسطه امکانات و توانایی‌های خود و توجه به تنگناهها، محدودیتها و استراتژیها بهترین تصمیم را اتخاذ می‌کنند و به اهداف تولید و سودآوری دست مییابند.

امروزه بهرهگیری از روشها، فنون و تکنیک‌های مبتنی بر ریاضیات کاربردی و به طور خاص پژوهش عملیاتی (OR) در مدیریت بهینه سازمان‌ها و نهادهای خدماتی و تولیدی افزایش چشمگیری داشته است و مدیران و مهندسان صنایع از این علم استفاده می‌کنند.

پژوهش عملیاتی که امکان استفاده از روش‌های ریاضی و فنون کمّی برای بهبود تصمیم‌گیری در مدیریت را بررسی می‌کند، بر این فرض استوار است که استفاده از این روش‌ها و تکنیک‌های وابسته، به افزایش کیفیت تصمیم‌گیری و حل مسائل مدیریتی کمک می‌کند تا مدیران ارشد با اتخاذ تصمیمات سنجیده‌تر و معقول‌تری، سازمان خود را به سمت رشد و تعالی سوق دهند.

این مدیران، توانایی آن را دارند که با بهره گیری از توانایی های درونی، دانش تخصصی و تجربه‌های شغلی، هدف‌های سازمان را با بکارگیری منابع کمتر به گونه‌ی برتر به دست آورند و اثر بخشی و کارایی سازمان را بالا ببرند، که این فرآیند، مستلزم تصمیم‌گیری درست مدیران می‌باشد و پژوهش عملیاتی با تکنیک‌های کمّی و ابزارهای ریاضی کاربردی و دیگر علوم، مدیران را در امر تصمیم‌گیری یاری می دهد.

 

کتاب حاضر، مدل‌ها و تکنیک‌های برنامه‌ریزی خطی و غیر خطی را در سطح پیشرفته مطرح می سازد و با ارائه مثال‌‌های کاربردی سعی دارد تا فراگیران و مخاطبان، علاقه‌مندان به تحقیق در عملیات و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های مختلف مدیریت، حسابداری و مهندسی صنایع بتوانند این مدل‌ها را در شرایط عملی به کار گیرند.

پیشگفتار/13

مقدمه/15

فصل اول: کلیات و مفاهیم/17

فصل دوم: آشنایی با برنامه¬ریزی اعداد صحیح/35

فصل سوم: برنامه¬ریزی چندهدفه/99

فصل چهارم: برنامه ریزی پویا/143

فصل پنجم: مقدمه¬ای بر رویکرد بهینه¬سازی استوار/177

فصل ششم: آشنایی با تئوری صف/191

فصل هفتم: اصول شبیه¬سازی/225

فصل هشتم: تحلیل پوششی داده¬ها/257

تکاليف/279

خلاصه مطالب/279

منابع/279

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved