نقش مسئولیت و مدیریت در ایجاد پایداری
نویسنده:
دیوید کراوتر-شهلا سیفی- عبدل معین
مترجم:
محمدجواد امیری-علی صیادی-سیاوش رضاییان- فروغ کریمی
سال نشر:
1401
صفحه:
382
نوبت چاپ:
1

واژۀ مسئولیت اجتماعی، مسئولیت شرکت، پایداری و سازمان‌دهی به‌طور فزاینده‌ای درهم‌آمیخته‌اند و اغلب به‌عنوان مترادف شناخته می‌شوند. با این حساب، در پانزدهمین اجلاس بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و ششمین اجلاس راهبری سازمانی که در سپتامبر 2016 در ملبورن استرالیا برگزار شد، موضوع توسعۀ پایدار تصویب شد. البته، این سؤال را ایجاد کرد که منظور از اصطلاح توسعۀ پایدار چیست و چگونه می‌توان به آن دست‌یافت. این‌ها سؤالاتی است که در این اجلاس مطرح شد. این کتاب یکی از نتایج این اجلاس است که در آن مجموعه مقالاتی با این موضوعات منتشر می‌شود. با انجام این کار، دامنۀ مقاله، نوآوری موضوعات و طیف گسترده‌ای از روش‌های پرداختن به آن را نشان می‌دهد. در سال‌های اخیر، رفتارهای نادرست شرکت‌ها و رهبران آن‌ها بسیار وسیع و متنوع بوده است. بااین حال بسیاری تصور می‌کنند این شرکت‌ها رفتاری متفاوت با اکثر شرکت‌های دیگر نداشته‌اند و صرفاً مدرن بسیار قدرتمندتر از قدرت عمل واقعی است و همچنین نیاز به چنین اقدامی را کاهش می‌دهد.

اخیراً اصطلاحاتی مانند پایداری شرکتی متداول شده است، به‌رغم اینکه مفاهیم اصلی بدون تغییر باقی مانده‌اند. رایمانکراوتر و باچوس، استدلال کرده‌اند که افراط شرکت‌ها که فاش شده و تعداد زیادی از مردم را تحت تأثیر قرار داده است، باعث افزایش آگاهی از رفتارهای اجتماعی شرکت‌ها شده است. این یکی از دلایلی است که موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت به ویژگی برجسته‌ای در فضای شرکت تبدیل شده است.

 1/ نقش مسئولیت و مدیریت در ایجاد پایداری 9

دیوید کراوتر، شهلا سیفی و عبدل معین

بخش اول: نظریهپردازی رابطه / 30

2 / «مردم، سیاره، سود» و درک خطمشیها: آیا ارکان چهارم (و پنجم) ضرورت دارد؟ 32

انتقاد از معیارهای ارزیابی سهگانه فعلی در مفاد استرالیا 32

جسیکا اونیل

3 / راهکارهای مدیریتی CSR، مشارکت ذینفعان و تلاشهای شرکتهای تابعه MNE برای تقویت توسعه پایدار 63

عبدل معین

4 / CSR، ذینفعان و پیچیدگی: جستجوی اطمینان در تصمیمگیری 81

دیان بولتون

5 / نظریۀ مخالف: تعریف مجدد مسئولیت اجتماعی شرکت با استفاده از دیدگاه لاکانی 111

دیوید کراوتر و شهلا سیفی

بخش 2: توسعۀ پایدار / 135

6 / عوامل تعیینکنندۀ تأثیرگذار بر الگوی خرید لوازمخانگی دارای انرژی کارآمد در بازارهای نوظهور 137

تی. ان. نگوین

7 / بهبود پایداری آب موردنیاز در کشاورزی: راهکارهایی برای مدیریت مؤثر آب مزرعه و تشویق به استفاده از آبیاری قطرهای 159

استیون جی گرینلند، جان دالریپل، الیزابت لوین و باری اومونی

8 / رابطۀ متقابل بین روشنایی خورشیدی و فقرزدایی در کامبوج روستایی – مطالعۀ موردی طرح CSR روشنایی خورشیدی ارائهشده توسط شرکت پاناسونیک 177

لوول جان گریتبک

9 / بررسی بحثهای سرمایهگذاری اجتماعی در بخش نفت و گاز 195

رافائلا کوستا، کاموئز رابلو، ویوین آندرسون و کارن نیرن

بخش سوم دیدگاههای سازمانی / 218

10 / ارتباطات میان CSR، سرمایۀ اجتماعی و توسعۀ شرکتهای کوچک در زنجیرۀ تأمین یک شرکت بزرگ 220

ریسا بینکاواتی

11 / CSR دخانیات و تضاد اصول اخلاقی: رویکردی کیّفی برای ارزیابی راهکار نام تجاری دخانیات در مقایسه با بستهبندی ساده 252

آن مورتون، استیون جی گرینلند

12 / تأثیرات نهادینهسازی نوین بر مسئولیت اجتماعی شرکت(مطالعه موردی سه شرکت- توسعه در استرالیا) 273

مرین پینتر، عبدال کی حلبی و آلن لاوتون

13 / مسئولیت اجتماعی در مؤسسات آموزش عالی: مطالعهای اکتشافی 304

لینا گومز، آیلین پوجولز، یانیتساری آلوارادو، لوسلی وارگاس

14 / حرکت به سمت محیطی سبز: دیدگاههای رویکرد سبز هتل SME در چین 326

هلن سانگ ترنر


تمامی حقوق این سایت برای سازمان انتشارات جهاددانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2023 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved