سلول های بنیادی، اگزوزوم ها و microRNA ها
نویسنده:
کارل ال. متینگر، پرانلا رامشوار، ونیزکومار
مترجم:
آذر شیخ الاسلامی-هدی فضائلی- محسن شیخ حسن- ناصر کلهر قم-سیده سعیده صحرائی-لیلا ناصرپور
سال نشر:
1400
صفحه:
239
نوبت چاپ:
1

 

بشر امروز در اوج انقلاب جهانی در تحقیقات پزشکی قرار گرفته است؛ جایی که دانشمندان حوزه‌ی بیولوژی، پزشکی، بیوتکنولوژی و داروسازی در تلاشند تا اهداف جدید ژنی، سلول درمانی، میکرووزیکول‌ها و محصولات مهندسی بافت را برای یک سری از مشکلات و بیماری‌هایی که فاقد گزینه‌های مناسب درمانی هستند ایجاد کنند. به علاوه، ایجاد درمان‌های جدید می‌تواند در موارد نامناسب جایگزین درمان‌های موجود شود. شکست‌های اولیه آزمایشات بالینی ژن درمانی راهی برای توسعه درمان‌های مرتبط با سلول‌های بنیادی فراهم نمود.

دانشمندان همزمان با شروع درمان‌های سلولی، به کسب تجربیات بیشتری در زمینه‌ی ژن‌درمانی پرداختند. بین سال‌های 1998 و 2013 بیش از 10 هزار بیمار در 200 آزمایش بالینی با حمایت مالی 60 شرکت دارویی یا کلینیک خصوصی سلول‌های بنیادی ثبت نام شدند که بیش از نیمی از آنها در ایالات متحده مستقر هستند. اکثر آزمایشات ذکر شده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی بزرگسالان، سلول‌های پیش‌ساز یا بخش‌های عروقی استروما ( SVF ) استفاده کرده‌اند.

بیشتر آن‌ها مطالعات فاز 1 بوده و تعداد کمی از آن مطالعات در فاز 2 یا 3 قرار می‌گرفتند. با این وجود، بسیاری از این مطالعات خارج از مقررات نظارتی FDA انجام شده است، که بخشی از این امر به دلیل وجود ابهام در دستورالعمل‌های نظارتی است. همین موضوع باعث شد جلسه دو روزه دادرسی FDA در بالتیمور در 12 تا 13 سپتامبر 2016 برگزار شود.

دو تحول موازی در سلول‌های بنیادی، انقاب در میکرو RNA خارج سلولی ( miRNA ) و تحقیقات در زمینه‌ی میکروزیکول/ اگزوزوم است. miRNA که برای اولین بار در اواخر دهه 1990 در C. elegans -گونه‌ای اولیه برای تحقیقات پیری شناسایی شد، تقریباً در تمام فرآیند‌های بیولوژیکی به عنوان یکی از بازیگران اصلی محسوب می‌شود و تعداد مقالات منتشر شده درباره آن از کمتر از دوازده عدد در سال 2001 به بیش از 500 مورد در سال 2008 رشد داشته و این انفجار خارق العاده مجدداً به تولید سالانه بیش از 2000 مقاله علمی در سال 2009 و 6000 در سال 2013 افزایش یافت. این امر باعث شکل گیری کنسرسیوم RNA خارج سلولی ( NIH ( ExRNA در سال 2012 شد، زمانی که NIH فراخوانی را جهت درخواست طرح و برنامه‌ی علمی در پنج برنامه مجزا اعلام کرد و متعهد شد که برای سرمایه گذاری بیش از 100 میلیون دلار در پروژه‌های علمی مرتبط هزینه کند.

همچنین تعداد نشریات مربوط به وزیکول‌های خارج سلولی ( EV ) از جمله اگزوزوم‌ها نیز به طور مشابه تا سال 2015 به بیش از 35000 نشریه افزایش یافت که به همان اندازه چشم گیر بوده و انقلابی در آزمایش‌های تشخیصی و چشم‌اندازهای جدید برای حاملان خارج سلولی -به عنوان درمان‌های جدید هدفمند در بسیاری از گروه‌های بیماری- ایجاد نموده است. این امر باعث ایجاد انجمن بین المللی وزیکول‌های خارج سلول ( ISEV ) و مجله بین المللی وزیکول‌های خارج سلول در سال 2012 در سوئد شد.

موضوعات مربوط به بکارگیری miRNA و اگزوزوم در بیولوژی سلول‌های بنیادی، پیری سلول‌های بنیادی، سرطان، و تعدادی از بیماری‌های مرتبط با سن را یک حوزه‌ی امیدوار کننده برای تحقیقات جدید است و تعداد مقالات منتشره درباره اگزوزوم‌ها/ سلول‌های بنیادی از کمتر از 20 مورد در سال 2010 به بیش از 150 مورد در سال 2015 رسیده است. در همین مدت تعداد مقالات مربوط به حوزه‌های اگزوزوم‌ها/ سرطان، اگزوزوم‌ها/ خودایمنی یا اختالات اگزوزوم/ قلب و عروق و اگزوزوم‌ها/ اختالات تحلیل برنده‌ی عصبی به ترتیب به بیش از 100 ، 160 و 45 مقاله در سال افزایش یافته است.

بنابراین، در کتاب حاضر از مشارکت برخی از متخصصان برجسته در این حوزه‌های تخصصی بهره‌مند شدیم تا تحولات میان رشته‌ای را در جهت درک نقش اگزوزوم‌ها/ وزیکول‌های خارج سلولی، miRNAها و سلول‌های بنیادی در اختالات وابسته به سن از جمله CNS / اختالات قلبی عروقی و همچنین بدخیمی‌های خون و سرطان بررسی کنیم

نقش microRNAها و اگزوزومها در بیولوژی سلولهای بنیادی و پیری

سلولهای بنیادی: اصول و مبانی پیوند، چرخهی سلولی و اگزوزومها

نقشهای نوین microRNAها در پیری سلولهای بنیادی

سلولهای بنیادی و miRNAها چالشهای درمانی در بیماریهای مرتبط با پیری

درمان بیماریهای مرتبط با سن با استفاده از سلولهای بنیادی سوماتیک

هدفگیری  miRNAبرای درمان کاردیومیوپاتی دیابتی بزرگسالی و جوانی

روش های درمانی سلولهای بنیادی برای بیماریهای تحلیلبرنده سیستم عصبی

اگزوزومها، miRNAها و سلولهای بنیادی در سرطانmicroRNAها، 

پیام رسانهای تنظیمی داخلی و خارجی سلولهای سرطانی

عملکرد اگزوزومها در ریزمحیط ایمنی تومور

عملکردEVها، میکرووزیکولها/microRNAsو سلولهای بنیادی در سرطان

پیری انسان و سرطان: نقشmiRNAدر ریزمحیط سرطان

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پزشكي پزشكي

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved