تولد جامعه شناسی کودکی در ایران
نویسنده:
مریم شعبان
مترجم:
-
سال نشر:
1399
صفحه:
135
نوبت چاپ:
1

 

 

چگونگی مطالعه ­ی جامعه ­شناختی کودکان و کودکی در هر جامعه­ ای به گفتمان یا نظام معنایی علمی مسلط در همان جامعه بستگی دارد؛ بنابراین، چگونگی مطالعات و پژوهش­های پیرامون یک موضوع، بر اساس جوامع مختلف، متفاوت است؛ البته، مطالعه­ ی هر موضوعی از جمله جامعه­ شناسی کودکی، محقق و پژوهشگر را ملزم به گزینش رویکردی نسبی­ گرایانه و انتخاب سطح تحلیلی مشخصی از نظر زمانی و مکانی می­کند؛ هر چند که علم به نوبه­ی خود مدعی است که هیچ مرزی وجود ندارد. بنابراین برای مطالعه­ ی جامعه­ شناختی کودکی، ابتدا باید جامعه­ ی مورد مطالعه را مشخص نمود و تا زمانی که زمینه­ ی مورد مطالعه مشخص نشود، مطالعه ­ی علمی غیرممکن است.

 

البته، برای شناسایی وضعیت مطالعات جامعه ­شناختی کودکی در جوامع مختلف، نیازمند رجوع به فضای مطالعاتی و پژوهشیِ هر یک از جوامع مورد نظر هستیم. برای این موضوع، پژوهشی پیشین به صورت جامع و منسجم وجود ندارد؛ عدم وجود پژوهشی که به صورت دایره­ المعارفی، به سراغ یکایک جوامع رفته و وضعیت پژوهش­ها و مطالعات جامعه ­شناختی کودکی را در آنها بررسی کند و همچنین به صورت تاریخی تکاملی یا منقطع، شناختی جامع از ظهور و دگردیسی مطالعات جامعه­ شناختی کودکی در سطح جامعه­ی جهانی به طور کلی و یا یکایک جوامع به شکل خاص، ارائه نماید، مانعی برای ارائه­ی شناختی جامع از مطالعات جامعه­ شاختی کودکی در سطح جهانی است.

 

 

 

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم اجتماعی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved