-
استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نشر؛ آینده نشر اینجا رقم می‌خورد!
سه شنبه, 16 بهمن,1403
استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نشر؛ آینده نشر اینجا رقم می‌خورد!
تا پیش از ظهور هوش مصنوعی، پروسه آماده‌سازی کتاب امری بسیار زمان‌‌گیر، هزینه‌بر و پرجزئیات و نیازمند نیروی انسانی فراوانی بود؛ اما امروزه هوش مصنوعی بسیاری از فرایندهای آماده‌سازی کتاب را برعهده گرفته است و در وقت و هزینه ناشران صرفه‌جویی بسیار کرده است.تام بنسون در این یادداشت سعی دارد به ناشران سنتی این نکته را یادآور شود که نادیده‌گرفتن این پدیده مساوی است با خروج و عقب‌ماندن آن‌ها از صنعت پویای نشر!

استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نشر؛ آینده نشر اینجا رقم می‌خورد

تام بنسون

برگردان : علی اصغر درلیک

 

روزهایی را به‌یاد بیاورید که انتشار یک کتاب به دشواری بالارفتن از کوه بود. ساعت‌های زیادی برای بررسی ویراستاری کتاب، مرور مجدد آن و انتظاری بی‌پایان برای آماده‌سازی نسخه دست‌نویس کتاب صرف می‌شد. آن روزها به‌سرعت درحال محوشدن هستند. پیدایش هوش مصنوعی صنعت نشر کتاب را دگرگون ساخته است و سرعت، کارایی و دقت بی‌مانندی را در فرایند نشر پدید آورده است.

هوش مصنوعی صرفاً یک موج زودگذر نیست، بلکه اساساً قواعد بازی تدوین، فروش و توزیع بازار کتاب را تغییر داده است. کای-ف یو لی، متخصص حوزه هوش مصنوعی، می‌گوید: «به باور من، هوش مصنوعی بیش از هر اختراع دیگری، حتی بیشتر از برق، جهان را دگرگون خواهد ساخت.» او در این سخن اغراق نمی‌کند. هوش مصنوعی در زمینه طراحی حیرت‌انگیز جلد کتاب تا ویراستاری و نیز بهبود وضعیت توزیع کتاب قادر به انجام کارهایی است که در حالت معمول به ماه‌ها زمان نیاز داشتند.

در مقاله پیش رو، این نکته را مورد بررسی قرار خواهیم داد که هوش مصنوعی چگونه صنعت نشر را دگرگون می‌سازد و درعین اینکه مخاطرات تحول دیجیتال را درنظر می‌گیرد، مزایای بی‌شماری به همراه دارد. ما در این یادداشت به شیوه‌های گوناگونی که هوش مصنوعی می‌تواند به ارتقای صنعت نشر کمک کند، توجه خواهیم کرد. آنچه که پر واضح است، این است که افق پیش‌روی صنعت نشر همین‌جاست؛ در اختیار هوش مصنوعی.

هوش مصنوعی چگونه آینده صنعت نشر کتاب را دگرگون می‌سازد؟

هوش مصنوعی همه ابعاد چاپ کتاب - اعم از ویراستاری و طراحی جلد تا توزیع و بازاریابی - را متحول می‌سازد. درواقع، هوش مصنوعی این فرایند را سریع‌تر، کارایی آن را بیشتر و هزینه‌های آن را کمتر می‌کند. بنا بر گزارش شرکت مکینزی اند کامپنی، هوش مصنوعی می‌تواند زمان انتشار کتاب را تا 50 درصد کاهش دهد. با توجه به داده‌های انجمن ناشران آمریکا، هوش مصنوعی با اثرگذاری بر فرایند ویرایش و نمونه‌خوانی کتاب، کارایی این فرایند را در حدود 35 درصد بهبود بخشیده است. این امر منجر به کاهش خطاهای فرایند چاپ و بهبود این فرایند می‌شود و درمجموع، رضایت خواننده را به همراه خواهد داشت.

بهبود طراحی جلد کتاب

ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه طراحی جلد کتاب انقلابی ایجاد کرده‌اند. هوش مصنوعی با بهره‌گیری از نرم‌افزار اسکریپت بوک، طیف گسترده‌ای از انتخاب‌هایی را که ماهیت اصلی کتاب را به تصویر می‌کشد، در اختیار شما قرار می‌دهد. نویسندگان اکنون این مزیت را دارند که با توجه به موضوع و سبک کتاب، از میان طرح‌های هوش مصنوعی برای خود طرحی برگزینند. این مزیت صرفاً معطوف به طراحی روی جلد نیست، بلکه حتی شامل عطف و پشت جلد کتاب نیز می‌شود و تضمین می‌کند که انسجام بصری طراحی جلد را به خوبی تولید معرفی پشت جلد و زندگی‌نامه نویسنده انجام دهد.

هوش مصنوعی نه تنها باعث پروسه طراحی جلد کتاب را راحت‌تر می‌کند، بلکه این مسئله را تضمین می‌کند که خواننده به خوبی با طراحی جلد کتاب ارتباط برقرار کند و بر فکر و احساس او تأثیر بگذارد.

صفحه‌آرایی پیشرفته کتاب

صفحه‌آرایی کتاب با توجه به نیاز مبرم به توجه به جزئیات، می‌تواند امری خسته‌کننده و زمان‌بر باشد. هوش مصنوعی در حال حاضر چیدمان متن و تصاویر، فاصله بین خطوط و سازگاری شیوه‌های مختلف چاپ - مانند کتاب‌های الکترونیکی و چاپی - را برعهده دارد. این امر نه تنها تا حدی زیادی در زمان صرفه‌جویی می‌کند، بلکه یک صفحه‌‌آرایی حرفه‌ای و موردپسند خواننده را انجام می‌دهد و درمجموع، به خوانش بهتر متن کمک می‌کند. هوش مصنوعی با بهبود این فرایند، این امکان را برای مؤلفان و ناشران فراهم می‌سازد تا بر ابعاد خلاقانه‌ کتاب، نسبت به مسائل فنی حوزه صفحه‌بندی، تمرکز بیشتری داشته باشند.

بهبود ویراستاری و نمونه‌خوانی کتاب

پروسه سنتی ویراستاری و نمونه‌خوانی که در گذشته فرایندی زمان‌بر، پر جزئیات و هزینه‌بر بود، با ظهور هوش مصنوعی دگرگون شده است. قابلیت‌های هوش مصنوعی امروزه برای ناشران و نویسندگان در زمره یک دارایی ارزشمند به شمار می‌رود.

هوش مصنوعی فرایند ویراستاری و نمونه‌خوانی را دگرگون ساخته است و افزون بر بررسی‌های ابتدایی گرامر و تحلیل ساختار جمله، انسجام لحن جمله و ساختار روایی جمله را  نیز موردبررسی قرار ‌می‌دهد. هوش مصنوعی با ژانرها و سبک‌های گوناگون نوشتاری آشنایی دارد و تضمین می‌کند که در عین حفظ لحن خاص نویسنده، استانداردهای زبانی بالایی را در متن اعمال کند. هوش مصنوعی با دقت و سرعت بالا خطاهای انسانی متن را کاهش می‌دهد. همچنین، اشتباهاتی را که ممکن است از چشم ویراستارانی پنهان بماند، کاهش می‌دهد.

علی‌رغم اینکه هوش مصنوعی به سهولت و سرعت فرایند ویرایش کمک کرده است، اما استفاده از یک ویراستار  به منظور کشف نکات و خطاهای جزئی موجود در متن در مرحله پایانی چاپ ضروری است. تلفیق هوش مصنوعی و توانایی انسان به افزایش دقت و بهره‌وری در فرایند آماده‌سازی کتاب در قیاس با استفاده از هر کدام از این دو مؤلفه به تنهایی - کمک می‌کند، به میزان قابل توجهی در زمان صرفه‌جویی می‌کند و کیفیت نهایی کار را بهبود می‌بخشد.

بهبود پخش و بازاریابی جهانی

بازاریابی کتاب اغلب ممکن است فراینده پیچیده و پردردسر باشد و عمدتاً برای اینکه به دست مخاطب واقعی کتاب برسد، به منابع مالی وسیعی نیازمند است. هوش مصنوعی با برخورداری از دیدگاه‌هایی عمیق نسبت به فرایند بازاریابی کتاب، جمعیت‌شناسی مخاطبان کتاب و بررسی رفتار خریداران کتاب به واسطه تحلیل‌های خود می‌تواند پخش و بازاریابی کتاب را دگرگون سازد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی به بهینه‌سازی شبکه‌های پخش کتاب کمک می‌کنند و این امکان را برای ناشران فراهم می‌سازد تا مخاطبان خود در سراسر دنیا را پوشش دهند، کمپین‌های بازاریابی متناسب با زمینه‌های فرهنگی گوناگون طراحی کنند و شبکه‌های توزیع کتاب را بهبود ببخشند. در نتیجه این فرایند، کتاب‌ها به موقع به دست مخاطبان می‌رسد و تأثیر جهانی آن افزایش می‌یابد و ناشران به هدف خود دست‌ می‌یابند. هوش مصنوعی با دقت و سرعت خود باعث بازاریابی بهتر و با چالش کمتری می‌شود و بدین طریق، ساختار سنتی صنعت نشر را دگرگون می‌سازد.

هوش مصنوعی با خلق طرح‌ جلد‌های جذاب، صفحه‌آرایی ساده و مؤثر، بهبود فرایند ویراستاری و بهینه‌سازی بازاریابی جهانی کتاب، نه تنها فرایند سنتی صنعت نشر را بهتر کرده است، بلکه چشم‌اندازی نوآورانه و با تأثیرگذاری بیشتر خلق کرده است که در آن خلاقیت با آخرین تکنولوژی موجود تلفیق شده است.

مزایا و دگرگونی‌هایی به‌دست آمده توسط هوش مصنوعی

تکامل صنعت نشر با حضور هوش مصنوعی صرفاً یک پیشرفت تکنولوژیک نیست؛ بلکه یک دگرگونی پارادایمی است که مزایای قابل توجهی برای فرایند چاپ کتاب به وجود آورده است و صنعت نشر را بدین وسیله دگرگون ساخته است.

افزایش بازدهی و سرعت چاپ

یکی از فواید قابل توجه هوش مصنوعی در صنعت نشر، افزایش سرعت و کارایی چشمگیر در فرایند چاپ است. فرایند چاپ سنتی اغلب بسیار زمان‌بر بود و اغلب زمان زیادی برای ویراستاری، نمونه‌خوانی، طراحی جلد، صفحه‌آرایی و توزیع کتاب صرف می‌شد.

·         ویراستاری با هوش مصنوعی: هوش مصنوعی اغلب کتاب‌ها را بهتر تحلیل کرده و پیشنهادهای بهتری برای بهبود کتاب‌ها - در قیاس با ویراستاری سنتی - ارائه می‌دهد.

·         صفحه‌آرایی هوشمند کتاب: هوش مصنوعی متن کتاب و تصاویر آن را با استانداردهای از پیش تعیین‌شده طراحی می‌کند و بدین وسیله در زمان و هزینه طراحی کتاب صرفه‌جویی می‌کند.

·         تمرکز خلاق: هوش مصنوعی دست کارمندان را برای خلاقیت بیشتر و انجام کارهای بنیادی باز می‌گذارد.

کاهش هزینه

تأثیرگذاری هوش مصنوعی در صنعت نشر را می‌توان به کاهش هزینه‌ در فرایندهای مختلف چاپ کتاب خلاصه کرد.

·         کاهش هزینه نیروی انسانی: هوش مصنوعی با انجام ویراستاری، صفحه‌آرایی و طراحی جلد نیاز به نیروی انسانی فراوان را کمتر می‌کند.

·         کاهش خطاهای چاپ: هوش مصنوعی خطاهای هزینه‌بر در فرایند چاپ را کاهش می‌دهد.

·         بازاریابی مؤثر: هوش مصنوعی خوانندگان واقعی کتاب را شناسایی کرده و کمپین‌های تأثیرگذاری برای جذب آن‌ها تشکیل می‌دهد و بدین وسیله هزینه‌های بازاریابی کتاب را کاهش می‌دهد.

تولید کتاب صوتی با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی با تولید سریع کتاب‌های صوتی باکیفیت و دقیق، دگرگونی عظیمی در فرایند تولید کتاب صوتی پدید آورده است؛ فرایندی که در گذشته به یک تدوین‌گر و گوینده حرفه‌ای نیاز داشت. این تأثیرگذاری نه تنها سرعت تولید کتاب صوتی را افزایش داده است، بلکه هزینه‌های تولید آن را نیز تا حد زیادی کاهش داده است. تکنولوژی هوش مصنوعی انجام تغییرات حداقلی در تولید کتاب صوتی را تضمین می‌کند، کار را با استاندادهای بالا انجام می‌دهد و جایگزینی مناسب برای پروسه تولید قدیمی به شمار می‌رود.

کتاب‌هایی که هوش مصنوعی تولید می‌کند، به توسعه رشته ادبیات نیز کمک می‌کنند و نیازهای جامعه مدرن برای محتوای صوتی را لحاظ می‌کنند. این چرخش مخاطبان بیشتری را به کتاب صوتی جذب می‌کند، به فروش و جذب مخاطبان بیشتر کمک می‌کند و کتاب‌های ادبی را برای کسانی که ترجیحشان گوش‌دادن به کتاب در حین فعالیت روزمره است، قابل دسترس می‌کند.

·         سرعت و بهره‌وری هزینه تولید: هوش مصنوعی با کاهش زمان و هزینه‌ تولید، کتاب‌های صوتی را با دقت و سرعت بیشتری تولید می‌کند.

·         کیفیت بالا: کمترین میزان تغییر کیفیت در طول فرایند شنیدن کتاب را تضمین می‌کند.

·         گسترش محدوده‌های آن: نیازهای مخاطبان عصر مدرن به شنیدن کتاب صوتی را برآورده می‌سازد، مخاطبان بیشتری را به سمت کتابهای صوتی جذب می‌کند و امکان فروش کتاب‌ و تعداد مخاطبان آن را افزایش می‌دهد.

تصمیم‌گیری داده‌محور بهبودیافته با مدیریت پیشرفته حق امتیاز ناشران

یکی از دستاوردهای چشم‌گیر هوش مصنوعی در صنعت نشر قابلیت سامان‌دهی داده‌محور، به ویژه در حوزه حق امتیا، است. سیستم‌های پیچیده هوش مصنوعی امروزه پیگیری حق امتیاز را از مراجع گوناگون انجام می‌دهند و بدین گونه به فرایند طاقت‌فرسای پیگیری گزارش‌های گوناگون در مورد حق امتیاز ناشران پایان می‌دهد.

هوش مصنوعی دیدگاه‌هایی روشن و منظم در مورد پخش، فروش و حق تألیف نویسندگان ارائه می‌دهند و در زمان و تلاش صرف‌شده برای این کار صرفه جویی می‌کند. نویسندگان و ناشران دسترسی کاملی به مسائل مالی می‌یابند و به شفافیت و کارآمدی بیشتر این فرایند کمک می‌کند. این گام رو به جلو فهم جامع از عملکرد مالی فرایند نشر در بازارها و بسترهای گوناگون را میسر می‌سازد.

·         تسهیل در فرایند پیگیری حق امتیاز ناشر: هوش مصنوعی حق امتیاز را از چندین مرجع گوناگون پیگیری می‌کند و نیاز به پیگیری گزارش‌های گوناگون را از بین می‌برد.

·         دیدگاه روشن در مورد مسائل مالی: هوش مصنوعی دیدگاه ساختارمندی در مورد فرایند توزیع، فروش و پیگیری حق امتیاز ناشر ارائه می‌کند که این امر به بررسی سودحاصل‌شده کمک می‌کند.

·         درک جامعی از مسائل مالی: هوش مصنوعی دیدگاه هایی را در مورد عملکرد ناشران در بازارها و ساختارهای مالی گوناگون ارائه می‌کند و بدین وسیله در زمان و کار ناشران صرفه‌جویی می‌کند.

پنج آسیب غفلت از هوش مصنوعی در صنعت نشر

در جهانی که به نحو فزاینده‌ای در زیر سیطره تکنولوژی قرار گرفته است، ایستادگی در برابر استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نشر، به‌سان همان تردید اولیه در مورد ظهور تلفن‌های همراه، است. همان‌گونه که امروزه استفاده از تلفن‌های همراه اجتناب‌ناپذیر است، استفاده از هوش مصنوعی را با مزیت‌های قابل توجهی که دارد، نمی‌توان نادیده گرفت.

1. پروسه چاپ کندتر

فرایند چاپ سنتی - در قیاس با فرایند چاپ به وسیله هوش مصنوعی - تقریباً 6 تا 12 ماه برای چاپ کتاب زمان صرف می‌کند که دلیل آن انجام اموری مانند ویراستاری، صفحه‌آرایی و بازاریابی سنتی است. بنا بر گزارش‌های شرکت پرایس واترهاوس کوپرز، تأخیر در فرایند تولید می‌تواند تا سی درصد سهم آن شرکت از سایر رقبا در بازار را کاهش دهد.

این فرایند طولانی و کند می‌تواند برای شرکت یک شکست بزرگ به شمار آید؛ به ویژه در یک بازار پویا که سرمایه‌گذاری بر روی جریان حاکم و علایق خوانندگان بسیار حائز اهمیت است. انتشار به موقع برای کتاب یک نکته کلیدی به شمار می‌رود. مشارکت دادن هوش مصنوعی در فرایند نشر می‌تواند این فرایندها را به نحو فزاینده‌ای تسریع ببخشد. با بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌توان زمان نشر یک اثر را به کمتر از سی روز رساند.

این کارایی بهبودیافته قواعد بازی نشر را تغییر می‌دهد و ضمانت می‌کند که کتاب‌ها نه تنها با سرعت بیشتری منتشر شوند، بلکه هماهنگی بیشتری با نیازهای بازار نشر و انتظارات خوانندگان داشته باشد. قابلیت هوش مصنوعی در تسهیل فرایند نشر، سرعت عرضه کتاب به بازار نشر را دگرگون ساخته است که این امر در جهان پرسرعت نشر مزیت فوق العاده به حساب می‌آید.

2. هزینه‌ها و منابع مالی بیشتر

صنعت نشر بدون حضور هوش مصنوعی به نیروی کار انسانی بسیار وابسته می‌شود که این امر هزینه‌های ویراستاری، طراحی، صفحه‌آرایی و توزیع کتاب را افزایش می‌دهد. روش‌های سنتی هزینه‌بر هستند و هزینه توزیع کتاب در بازار نشر را افزایش می‌دهند. عدم استفاده از هوش مصنوعی به معنای طولانی‌شدن فرایند چاپ و هزینه‌های بیشتر نیروی کار است؛ زیرا برای مدیریت و تصحیح خطاهای پیش‌آمده به نیروی انسانی بیشتری نیازمند هستید. هوش مصنوعی با تسهیل این فرایندها، هزینه‌ها را کاهش داده و کارایی را افزایش داده است. هوش مصنوعی با انجام اتوماتیک کارها، هم در هزینه برای نیروی انسانی صرفه‌جویی می‌کند و هم زمان چاپ کتاب را کوتاه‌تر می‌کند؛ درواقع، هزینه تمام‌شده برای کتاب کاهش می‌یابد و فرایند چاپ کتاب مقرون‌به‌صرفه و بهینه‌تر می‌شود.

3. آسیب ناشی از خطاهای انسانی

انجام دستی ویراستاری و صفحه‌آرایی اموری خطاپذیر هستند و بر کیفیت نهایی کار تأثیر می‌گذارند. فرایند سنتی نشر، بدون بهره‌گیری از هوش مصنوعی، مستعد خطاهای دستوری، ناسازگاری و مشکلات مرتبط با صفحه‌آرایی است. افزون بر این، توزیع کتاب به شیوه انسانی ممکن است اطلاعات مهمی را نادیده بگیرد و منجر به در پیش گرفتن استراتژی‌های بازاریابی کم‌اثر شود.

هوش مصنوعی این ریسک‌ها را با پردازش طیف وسیعی از اطلاعات دقیق کاهش می‌دهد. هوش مصنوعی با شناسایی الگوها و تصحیح خطاهایی که ممکن است از چشم انسان دور بماند، یک کار باکیفیت را تضمین می‌کند. این دقت خطاها را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد و کیفیت و کارایی فرایند چاپ را بهبود می‌بخشد.

4. کاهش دسترس‌پذیری

هوش مصنوعی ویژگی‌های دسترس‌پذیری در کتاب‌های صوتی و الکترونیکی را بهبود می‌بخشد و محتوای آن‌ها را در دسترس طیف وسیع‌تری از مخاطبان قرار ‌می‌دهد. بدون بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بسط این امکانات در دسترس نیاز به حجم کار بیشتر و هزینه بالاتری دارد.

5. انطباق‌پذیری محدود

بدون بهره‌گیری از هوش مصنوعی، اقدامات معطوف به انطباق‌پذیری می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. نیروی کار انسانی در مدیریت چندین پروژه به صورت همزمان دارای محدودیت است که این امر رشد آن پروژه را محدود کرده و تا حدی پاسخگویی به نیازهای بازار را کاهش می‌دهد.

ناتوانی در مشارکت‌دادن هوش مصنوعی در فرایند چاپ می‌تواند به عدم کارایی چشمگیری در این فرایند منجر شود و شما را از سایر رقبا عقب بیندازد. در سال 2024، نویسندگی صرفاً به معنای قراردادن کلمات در کنار یکدیگر نیست؛ بلکه به معنای پیشروماندن در یک صنعت به سرعت درحال تحول است. غفلت در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی درواقع به معنای صرف زمان بیشتر برای چاپ، خروجی بی‌کیفیت و فرصت‌های از دست رفته برای کارایی در صنعت نشر باشد.

درهرصورت این پرسش مطرح می‌شود که چرا باید برای کارهایی که با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی به سادگی انجام می‌شوند، ماه‌ها زمان صرف کرد؟ اجازه ندهید که روش‌های قدیمی و حلزونی کتاب شما را آماده کنند؛ از هوش مصنوعی استقبال کنید و بگذارید که فرایند چاپ، کتاب شما را متحول کند.

منبع:

Tom Benson ‘AI Publishing: The Future of Book Publishing is Here’. Spines: January 7, 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved