-
یک جهادگر شهید در چند روایت؛ بررسی کتاب «بالای آسمان‌ها»
سه شنبه, 18 بهمن,1401
یک جهادگر شهید در چند روایت؛ بررسی کتاب «بالای آسمان‌ها»
در هر رویدادی به‌ویژه انقلاب و جنگ شاهد برخی رخدادها هستیم که وقوع آن‌ها اثرات ماندگاری دارد و در این میان، نیروی انسانی بخش جدانشدنی از سیر وقوع این رخدادها به‌حساب می‌آید.

سیدمجتبی مصطفوی در یادداشتی به بررسی کتاب «بالای آسمان‌ها» پرداخته است.

 در این یادداشت می‌خوانیم: کتاب «بالای آسمان‌ها» شامل مجموعه‌ای از روایت‌های همکاران، دوستان و نزدیکان شهید امیر مهرداد، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف تهران در چهار گفتار درباره زندگی، شخصیت، فعالیت‌ها و خدمات علمی و فرهنگی این شهید است که در چارچوب «تاریخ شفاهی جهاد دانشگاهی» به همت مجید نجف‌پور و علی اصغر درلیک جمع‌آوری و به رشته تحریر درآمده و توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است.

 روایت‌های این کتاب از کودکی تا شهادت به‌گونه‌ای تدوین شده است که در پایان کتاب، مخاطب می‌تواند یک نمای کلی از شخصیت شهید مهرداد به دست بیاورد. نویسندگان این کتاب سعی کرده‌اند شهید مهرداد و حوادث رخ‌داده تا شهادت او را بر اساس خاطرات به‌دست‌آمده به‌خوبی روایت کنند و تقریباً برهه‌های زندگی شهید مهرداد ازجمله دوران کودکی، مبارزات انقلابی، تحصیل در مدرسه و دانشگاه و فعالیت‌های جهادی و فرهنگی در ستاد سازندگی را با زبان ساده و قلم روان پیش‌روی مخاطب قرار داده‌اند. این خدمات به‌ویژه در مقطع بازیابی الکل از پلاسما و پروژه بیوگاز، بیشتر خودنمایی می‌کند.

در بخشی از خاطره مربوط به «بازیابی الکل از پلاسما» می‌خوانیم: پس از پیروزی انقلاب، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید الکل که به سبب تولید این ماده در ساخت مشروبات الکلی به دست مردم تخریب و آتش زده شده بود کمبود الکل در بخش درمان کم‌کم خود را نمایان ساخت و با آغاز جنگ تحمیلی و خیل مجروحانی که روانه بیمارستان می‌شدند این کمبود بیش‌ازپیش به چشم می‌آمد، امیر به همراه تنی چند از دوستان در پی تدبیری برای حل این موضوع در کمترین زمان ممکن بودند... .

 اگر از بخش‌هایی از مطالب خودنوشت نویسنده یا نویسندگان که پیش از برخی روایت‌ها، آن هم برای همراهی بهتر مخاطب با خاطرات، چشم‌پوشی کنیم، می‌توانیم بگوییم کتاب بالای آسمان‌ها توانسته است یک جهادگر شهید را با وجود گذشت سال‌ها از شهادتش به‌خوبی معرفی کند. یکی دیگر از نکات مثبت کتاب بالای آسمان‌ها، وجود اسناد و تصاویر مربوط به شهید مهرداد در صفحات پایانی کتاب است که مخاطب با مطالعه و مشاهده آن‌ها می‌تواند اطلاعات خودش را درباره شهید و فعالیت‌هایش کامل‌تر کند.

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved