انسان امروز باید «بیاموزد» و با افزایش مداوم به آگاهیها و تحقیقات علمی و عملی خود و نیز با آسایش فکری و جسمی، تحول ایجاد کند. منابع مربوط به حوزه روزنامهنگاری در كشورمان بسیار محدود است، و ضرورت دارد اصحاب رسانه و روابط عمومیها همچنین جوانان علاقمند به حوزه روزنامهنگاری به منابع معتبر تحقیقی و علمی دسترسی داشته باشند كه شیوههای نوین و علمی اطلاعرسانی را بیاموزند، در این شرایط تفاوت آنها با دیگران همین آموزشها و تعهدشان به جامعه برای ارائه و انتشار اخبار و گزارشها به شیوههای صحیح و موثق است لذا در راستای زمینهسازی برای آموزش علاقمندان، كتاب «روزنامهنگاری علمی و کاربردی» به رشته تحریر درآمد.
كتاب مذکور در دو جلد تالیف شده و جلد نخست آن در پنج فصل شامل «طرحی ملی با نگاه جهانی»، «تاریخ مطبوعات ایران»، «شیوههای علمی خبرنویسی»، «نظریههای ارتباط جمعی» و «شیوههای نوین گزارشنویسی در رسانهها» هماكنون در رشت مركز استان گیلان در دسترس علاقمندان است.
فصل نخست کتاب تاکید بر لزوم بهرهگیری از استعدادهای فراوان و برجسته مساجد برای آگاهی مناسب افکار عمومی داشته و فصل دوم این كتاب به تاریخ مطبوعات ایران از قبل از دوره مشروطه تا دوره انقلاب اسلامی به صورت موجز سخن به میان آمده و در بخشهای بعدی كه هر كدام یک درس دانشگاهی را در یک ترم تحصیلی شامل میشوند، به نظریههای ارتباطی، اصول علمی خبرنویسی و اصول حرفهای گزارشنویسی پرداخته شده است.
نویسنده کتاب مجید محمدپور 34 سال سابقه مسئولیتی و كار رسانهای در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در پنج استان كشور، روزنامه ایران، روزنامه حمایت ارگان قوه قضائیه، تدریس در باشگاه خبرنگاران جوان، سرپرستی نشریات مكتوب و پایگاههای خبری – تحلیلی و نیز ریاست اداره ارتباطات دستگاه قضایی، سردبیری پایگاه خبری ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی كشور و مدیریت ارزشیابی خبرگزاری نفت(شانا) را در كارنامه حرفهای خود دارد.
* فهرست
فصل اول
نبرد سایبری – جنگ رسانه ای ................. 1
فصل دوم
تاریخ روزنامه نگاری ........................ 15
فصل سوم
مبانی ارتباط جمعی ..................................... 45
فصل چهارم
اصول علمی و حرفه ای خبر نویسی ........................ 77
فصل پنجم
گزارش نویسی ................................... 127
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
|