اصول مواد و صنایع نساجی (Principles of Textile Materials and Industries)
نویسنده:
دکتر میر رضا طاهری اطاقسرا
مترجم:
-
سال نشر:
1395
صفحه:
238
نوبت چاپ:
1

 صنایع نساجی از نظر مواد، روش‌های تولید، ماشین آلات و تجهیزات تولید، محصولات و زمینه‌های مصارف منسوجات و محصولات تولیدی و همچنین پراکندگی جغرافیایی بسیار گسترده بوده و این صنایع از جهات گوناگون بطور پیوسته در حال توسعه می‌باشند.

الیاف که مواد اولیه صنایع نساجی هستند از منابع مختلف می توانند بدست آیند یا به صورت مصنوعی ساخته یا تولید شوند. منابع الیاف طبیعی محدود هستند، از اینرو و با توجه به روند رو به رشد جمعیت و اختصاص زمین‌های زیر کشت گیاهان صنعتی غذایی نظیر غلات و همچنیم برای دست‌یابی به ویژگیهای مخصوص برای الیاف نساجی، پژوهشگران مبادرت به تحقیق در زمینه تولید الیاف مصنوعی کرده و در نهایت این تحقیقات منجر به تولید انواع الیاف مصنوعی توسط صنایع تولید الیاف نساجی شده است.

بنا به گستردگی زمینه‌های مواد، صنایع، روشهای تولید و مصارف منسوجات و همچنین فراگیر بودن محصولات صنایع نساجی،آموزش و تربیت متخصصان در سطوح مختلف حرفه‌ای و عملی و همچنین کسب دانش علمی و تخصصی برای افراد شاغل در حوزه‌های مختلف مواد و صنایع مساجی ضروری است.

مشاغلی در کارخانجات و واحدهای تولدی نساجی و مدیریت‌ها و سرپرستی‌ها در سطوح مختلف واحدهای صنعتی نساجی وجود دارندکه افراد شاغل در آنها لزوما در زمینه شاخه‌های مهندسی نساجی تحصیل نکرده و یا تخصص ندارند. از طرفی فارغ‌اتحصیلات شاخه‌ها مختلف رشته مهندسی نساجی اطلاعتی در زمینه شاخه‌های غیر تخصصی خود نداشته با تطلاعات آنان در حد یک مهندس حرفه‌ای نیست. از اینرو، ضروری بود مطالبی مناسب و متناسب افراد و مشاغل فوق در زمینه مواد، روشها، ماشین آلات، منسوجات و محصولات نساجی تهیه و در قالب کتابی تدوین و چاپ و منتشر گردد. لذا این کتاب تحت عنوان « اصول مواد و صنایع نساجی» و در قالب 4 بخش و 16 فصل که در برگیرنده همه مطالب در زمینه مواد و صنایع نساجی می‌باشد تدوین شده است.مطالبی که در این کتاب خواهید خاند مختصرا به شرح زیر است:

بخش اول تحت عنوان «الیاف نساجی و ریسندگی» حاوی 5 فصل است در زمینه الیاف نساجی، ریسندگی الیاف استیپل، تولید نخ‌های فلامنتی و خواص نخ‌ها.

بخش دوم تحت عنوان «بافندگی تاری – پودی» حاول 5 فصل که در زمینه روش‌های طراحی، مقدمات، انواع بافت‌ها و ماشین‌آلات بافندگی، بازرسی و کنترل کیفیت و مصارف پارچه‌های تاری – پودی می‌باشد.

بخش سوم تحت عنوان « بافندگی حلقوی» حاوی 5 فصل می‌باشد در زمینه روشهای طراحی، انواع ماشین‌آلات، روش‌های بافت، بازرسی و کنترلکیفیت و مصارف پارچه‌های حلقوی پودی و حلقوی تاری.

بخش چهارم تحت عنوان « تکمیل در نساجی» شامل فصلی است در زمینه مواد، روش‌ها و ماشین‌آلات رنگرزی، چاپ و تکمیل.

 پیشگفتار/9

بخش اول: الیاف نساجی و ریسندگی /11

فصل اول: کلیات الیاف نساجی و ریسندگی/13

فصل دوم: الیاف نساجی/19

فصل سوم: ریسندگی/35

فصل چهارم: تولید مخ‌های فیلامنتی/51

فصل پنجم: خواص نخ‌ها/63

بخش دوم: بافندگی تاری – پودی/73

فصل ششم: کلیات بافندگی تاری – پودی/75

فصل هفتم: طراحی پارچه‌های تاری – پودی/81

فصل هشتم: مقدمات بافندگی/89

فصل نهم: بافندگی تاری – پودی/99

فصل دهم: بازرسی و کنترل کیفیت پارچه‌های تاری – پودی/113

بخش سوم: بافندگی حلقوی/117

فصل یازدهم: کلیات بافندگی حلقوی/119

فصل دوازدهم: طراحی پارچه‌های حلقوی/129

فصل سیزدهم: بافندگی حلقوی پودی ( ماشین‌های گردباف)/139

فصل چهاردهم: بافندگی حلقوی تاری/161

فصل پانزدهم: بازرسی و کنترل کیفیت پارچه‌های حلقوی/169

بخش چهارم: تکمیل در نساجی/175

فصل شانزدهم: رنگرزی، چاپ و تکمیل/177

منابع/197

واژه‌نامه/199

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
فنی و مهندسی مهندسي نساجي

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved