راهنمای آبزی پروری مدار بسته
نویسنده:
جیکوب برنبال
مترجم:
دکتر علی طاهری میر قائد- دکتر اشکان زرگر - دکتر محمد هرسیج
سال نشر:
1395
صفحه:
160
نوبت چاپ:
1

 اساساً آبزی پروری مداربسته فناوری پرورش ماهی یا سایر موجودات آبزی با استفاده چندین‌باره از آب است. این فناوری بر پایۀ استفاده از فيلترهای مکانيکی و زیستی استوار است و این روش را به طور اصولی میتوان برای پرورش هر گونه آبزی مانند ماهی، ميگو، صدف و غيره به کار برد. با این حال فناوری مداربسته در اصل برای پرورش ماهی استفاده شده است و این کتاب راهنما به افرادی که در این زمينه از آبزی‌پروری فعالاند، کمک می‌کند.

فناوری استفاده چندینباره از آب (مداربسته- بازگردشی آب) در بسياری از حوزه‌های بخش پرورش ماهی به سرعت توسعه یافته است. این سامانه‌ها در واحدهای توليدی که در سال چندین تن ماهی خوراکی توليد می‌کنند تا سامانه‌های کوچک پيچيده مورد استفاده برای بازسازی ذخایر یا حفظ گونه‌های در معرض خطر به کار گرفته شده‌اند.

روش مداربسته را میتوان بسته به مقدار آبی که بازیافت یا چندباره استفاده میشود در تراکم‌های مختلف به کار گرفت.

از جنبة زیست محيطی، به علت محدود بودن منابع تأمين آب در بسياری از مناطق، استفاده کم از آب در سامانۀ مداربسته مزیت محسوب می‌شود. همچنين، استفاده محدود از آب، برداشت مواد مغذی دفع شده از ماهی را آسانتر و ارزانتر می‌کند؛ چون حجم آب

تخليه شده در این سامانه‌ها از مزارع معمولی پرورش ماهی خيلی کمتر است. بنابراین، آبزی پروری مداربسته برای توليد ماهی در سطح تجاری روشی سازگارتر با محيطزیست است. مواد مغذی حاصل از مزارع پرورشی را میتوان به عنوان کود برای کشاورزی یا توليد گاز زیستی استفاده کرد.

بازگردش آب به پرورشدهنده ماهی این فرصت را میدهد تا همه عوامل دخيل در پرورش را به طور کامل کنترل کند و مهارت پرورش دهنده برای کار در سامانۀ مداربسته تنها شامل توانایی آنها در مراقبت از ماهی می‌باشد.

کنترل شاخص‌هایی مانند دمای آب، سطح اکسيژن یا ميزان روشنایی اهميت دارد؛ برای اینکه شرایط پایدار و بهينه را برای ماهی‌ها فراهم می‌کنند که در نتيجه، استرس کم و رشد بهتر را در پی دارند.

استفاده از فناوری مداربسته در پرورش ماهی از مزایای بيشتری برخوردار است که این کتاب راهنما در فصل‌های بعدی به این جنبه‌ها خواهد پرداخت.

 فصل اول: مقدمه آبزیپروری مداربسته/ 1

فصل دوم: گام به گام با سامانه مداربسته / 7

فصل سوم: گونههای ماهی در سامانه مداربسته/ 35

فصل چهارم: برنامه ریزی و اجرای پروژه / 45

فصل پنجم: مدیریت سامانه مداربسته / 55

فصل ششم: تصفيه پساب /73

فصل هفتم: بيماری ./ 81

فصل هشتم: مثالهای موردی./. 89

ضميمه: فهرستی از کارهای قابل انجام در حين اجرای سامانه مداربسته/97

منابع../ 99

فصل نهم: مباحث تکميلی / 101

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
كشاورزي و منابع طبیعی شيلات

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved