ایمنی الکتریکی در تجهیزات پزشکی
نویسنده:
دکترعلی توکلی گلپایگانی - مهندس مرضیه رضا - دکتر فرشته آزادی پرند
مترجم:
-
سال نشر:
1394
صفحه:
144
نوبت چاپ:
1

 

امروزه توسعه تکنولوژی و فناوری در علوم پزشکی باعث تنوع زیادی در تجهیزات پزشکی شده که توانایی انسان در امر تشخیص دقیق و مطمئن¬تر بیماری¬ها و درمان اثربخش آنها را بیش از پیش امکان‌پذیر ساخته است؛ به هرحال این پیشرفت¬ها با افزایش ریسک و مخاطرات مربوط به خود همراه می¬باشد. امروزه بیماران در تماس با تعداد قابل توجه و افزایشی از تجهیزات پزشکی بوده که به همان نسبت شدت مخاطرات نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است. در تجهیزات پزشکی قسمت¬های کاربردی در تماس با بدن قرار می¬گیرند، پراب¬ها از طریق سوراخ¬های طبیعی بدن و یا شکاف¬های ایجاد شده توسط جراحی وارد بدن می¬شوند و در شرایطی ممکن است مانند ضربان‌سازها کل دستگاه درون بدن برای سالها کاشته شود.
کاربرد تجهیزات پزشکی محدود به مراکز درمانی نمی¬شود. امروزه به طور گسترده تجهیزات پزشکی با کاربرد خانگی برای افراد بستری در منزل افزایش یافته و حتی تجهیزات دارای سطح ریسک بالا همانند ماشین همودیالیز، تحریک¬کننده¬های عصبی و عضلانی و سیستم¬های تهویه تنفسی نیز در این بین دیده می¬شوند.
متفاوت از کاربران معمول تجهیزات پزشکی، بیماران متصل به این تجهیزات در شرایط خاص قرار دارند. در بسیاری از موارد زندگی آنها وابسته به صحت عملکرد تجهیزات می¬باشد، چراکه این افراد ممکن است بیهوش و یا غیرهوشیار، دارای اختلال عکس-العملی، غیرحساس به درد به دلیل مصرف داروهای مخدر و مسکن باشند و بنابراین در زمان مواجهه با مخاطرات نسبت به آنها ناآگاه بوده و یا نمی¬توانند عکس¬العمل حفاظتی مناسب و به موقع نشان دهند. بر این اساس لازم است تا الزامات دقیق و ویژه¬ای برای تجهیزات پزشکی درنظر گرفته شود.
در این کتاب، سعی شده است نگاهی کوتاه بر موضوع ایمنی الکتریکی عمومی در تجهیزات پزشکی و الزامات مربوط به آن داشته باشیم.
کتاب حاضر در 5 فصل با عناوین فصل اول: مقدمه­ای بر تجهیزات پزشکی- فصل دوم: اصطلاحات و تعاریف - فصل سوم: الکتروفیزیولوژی - فصل چهارم: ایمنی الکتریکی عمومی در تجهیزات پزشکی - فصل پنجم: طبقه­بندی تجهیزات پزشکی – تهیه شده است .
کتاب «ایمنی الکتریکی در تجهیزات پزشکی» در 144 صفحه و به قیمت 60000ریال به چاپ رسیده است.

 

فصل اول: مقدمه ای بر تجهیزات پزشکی / 9
فصل دوم:اصطلاحات و تعاریف / 19
فصل سوم:الکتروفیزیولوژی / 39
فصل چهارم:ایمنی الکتریکی عمومی در تجهیزات پزشکی / 59
فصل پنجم:طبقهبندی تجهیزات پزشکی / 97
پیوست ها / 119
مراجع و منابع / 141
دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
فنی و مهندسی مهندسي پزشكي

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved