کتاب «ارزش گذاری اقتصادی جنگل» ترجمه سید مهدی حشمت الواعظین توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی منتشرشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، کتاب با حمایت مالی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد تهیه شده است. پیام مهم این کتاب آن است که ارزش گذاری هدف نیست بلکه بخشی از فرایندی است که باید ارزش واقعی جنگل ها را نشان دهد. نباید به روش های فعلی ارزش گذاری بسنده کرد. جنگل ها کالاها و خدمات مختلف تولید می کنند و این محصولات ارزش های اقتصادی و غیر اقتصادی دارند. با این حال، کل ارزش اقتصادی جنگل را نمی توان با جمع کلیه ارزش های آن برآورد کرد زیرا برخی از این محصولات و در نتیجه ارزش های آنها از یکدیگر مستقل نیستند.
«ارزش گذاری اقتصادی جنگل» در ۹ فصل تالیف شده است. فصل اول به تعریف مساله ارزش گذاری می پردازد. در فصل دوم هدف ارزش گذاری، شرایط زمانی– مکانی و نتایج مورد انتظار ارایه می شود. فصل سوم کتاب به مساله جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، کمبود داده ها و مشکلات اندازه گیری می پردازد. معرفی روش ها و فنون ارزش گذاری و کاربردهای آن در فصل چهارم بررسی می شود. فصل پنج کتاب به عدم قطعیت و چگونگی برخورد با آن اشاره می کند. عدم قطعیت موضوعی کلیدی است ارزش کامل جنگل از بسیاری از منافع و ارزش ها تشکیل شده است که بیشتر آنها اندازه گیری نمی شوند یا قابل اندازه گیری نیستند.
در فصل پنجم راه حل هایی نیز برای برخورد با این جنبه مهم ارایه می شود. در فصل ششم مبانی ارزش گذاری جنگل مطرح می شود. این فصل به هزینه ها، منافع و روش های برآورد ارزش کالا و خدمات جنگل می پردازد. در دو فصل بعدی نیز، مثال هایی ازمحصولات ارزش گذاری و ارزش های برآورد شده ارایه می شود. سرانجام، فصل پایانی کتاب به نتیجه گیری ازمطالب مورد بحث می پردازد.
کتاب «ارزش گذاری اقتصادی جنگل»تالیف دکترسباستیوکنگن به همت دکتر سید مهدی حشمت الواعظین عضو هیات علمی دانشگاه تهران ترجمه و توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در ۳۱۲ صفحه و شمارگان هزار نسخه و به قیمت ۱۲ هزار تومان روانه بازار نشر شده است .
پیشگفتار مترجم/۱۱
مقدمۀ نويسنده براي نسخۀ فارسي کتاب/۱۵
نظر دکتر هانس گريگرسن در مورد کتاب/۱۹
ارزیابی کتاب در سازمان خواربار و کشاورزي ملل متحد/۲۱
پيشگفتار/۲۵
مقدمه/۳۱
بخش اول: مسئله، هدف و شرایط زمانی – مکانی ارزش گذاری/۴۷
فصل اول: تعريف مسئله/۴۹
۱-۱ معناي ارزش و ارزشگذاري/۵۳
۱-۲ ارزشگذاري نوشداروي همۀ مشكلات نيست/۵۸
فصل دوم: توصيف هدف ارزشگذاري، شرايط زماني- مکاني و نتايج مورد انتظار/۶۱
۲-۱ ارزشگذاري همه محصولات جنگل! چرا؟/۶۳
۲-۲ آيا ارزشگذاري تصوير کاملي ارائه ميدهد؟/۶۴
۲-۴ آيا ارزش هاي كلاني که براي جنگل ها برآورد شدۀ منطقي و قابل دريافت است؟/۶۶
۲-۵ آيا محاسبه ارزش اقتصادي كل امكانپذير است؟/۶۷
۲-۶ سودمندي و اعتبار ارزشگذاري/۸۱
بخش دوم: فرايند ارزشگذاري/۹۰
فصل سوم: جمع آوري اطلاعات مورد نياز (نهاده ها و ستاده ها) و محدوديتهاي آن/۹۲
۳-۱ جنگل زدايي/۹۸
۳-۲ جنگل کاری در مناطق غيرجنگلي يا باز جنگل کاري/۹۹
۳-۳ ايجاد مناطق حفاظت شده/۱۰۰
۳-۴ آبخيزداري/۱۰۰
۳-۵ نکات نهايي/۱۰۳
فصل چهارم: انتخاب و به کارگيري روشهاي ارزشگذاري براي برآورد هزینه ها، منافع و ارزش ها/ ۱۰۸
۴-۱ روشهاي ارزشگذاري جنگل/۱۱۰
۴-۲ روش ارزشگذاري مبتني بر قيمت بازاری مستقيم/۱۱۴
۴-۳ روشهاي ارزشگذاري مبتني بر قيمتهاي بازاری غیر مستقيم /۱۲۰
۴-۴ روشهاي ارزشگذاري مبتني بر قيمت هاي غيربازاري؛ روش ارزش گذاري مشروط/۱۴۱
فصل پنجم: ارزش گذاري و عدم قطعيت/۱۴۶
۵-۱ عدم قطعيتها/۱۴۷
۵-۲ راهبردهاي برخورد با عدم قطعيت/۱۴۹
۵-۳ نکات پاياني/۱۵۲
بخش سوم: مبانی نظری ارزش گذاری جنگل/۱۵۴
فصل ششم: ارزشها، منافع و هزينه ها در ارزش گذاری جنگل/۱۵۶
۶-۱ ارزشها، منافع و هزينهها/۱۵۶
۶-۲ ارزش گذاري کالاها و خدمات بازاري: چوب کار/۱۶۰
۶-۳ ارزش گذاري کالاهاي مصرفي غيربازاري؛ محصولات غيرچوبي جنگل/۱۶۵
۶-۴ ارزش خدمات تفرجي (خدمات غيرمصرفي)/۱۷۴
۶-۵ ارزش هاي حفاظت حوزۀ آبخيز (خدمات کاربردي غيرمستقيم)/۱۷۹
۶-۶ ارزش های ترسيب کربن (خدمات کاربردي غيرمستقيم)/۱۸۵
۶-۷ ارزشهاي حفاظت زيستگاه و تنوع زيستي (خدمات كاربردي غيرمستقيم)/۱۹۳
۶-۸ ارزش هاي انتخاب و وجودي [ارزشهاي غير کاربردي جنگل]/۲۰۳
بخش چهارم: مثال های عملی ارزش گذاری جنگل/۲۰۹
فصل هفتم: مثال هایی از مطالعات ارزش گذاری/۲۱۱
۷-۱ مثال شمارۀ ۱/۲۱۱
۷-۲ مثال شماره ۲/۲۱۶
۷-۳ مثال شمارۀ ۳/۲۲۹
۷-۴ مثال شمارۀ ۴/۲۴۰
۷-۵ مثال شمارۀ ۵/۲۴۷
۷-۶ مثال شمارۀ ۶/۲۵۵
۷-۷ مثال شمارۀ ۷/۲۶۴
فصل هشتم: مثال هایی از ارزش کالاها و خدمات جنگل/۲۷۰
فصل نهم: نتيجه گيري و چشم انداز آينده/۲۹۶
۹-۱ نتيجه گيري/۲۹۶
۹-۲ چشم انداز آينده/۳۰۰
منابع مورد استفاده/۳۰۴
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
كشاورزي و منابع طبیعی |
منابع طبیعی
|