کتاب حاضر به سه بخش کلی تقسیم شده است. بخش اول با عنوان مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، و شامل دو فصلِ ۱- مدیریت و مدیریت آموزشی، و ۲- برنامه ریزی آموزشی می باشد. از مزیت هایِ این بخش، پرداختن به اکثر نظریات، دیدگاه ها و منابع موجود در زمینه ی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی است؛ به عبارت دیگر، این فصل را می توان حاصل جمعِ منابع موجود (به ویژه منابع داخلی) در زمینه ی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانست. بخش دوم و سوم به مباحث و اجزایی از مدیریت و برنامه ریزی، خصوصاً مدیریت و برنامه ریزی آموزشی می پردازد که تاکنون کمتر به شکل تفصیلی در مورد آن ها بحث شده است؛ این مباحث در بخش دوم، اثربخشی و اثربخشی آموزشی، و ارزشیابی و ارزشیابی آموزشی، و در بخش سوم، بهره وری و بهره وری در سازمان ها میباشد. بر این اساس، کتاب حاضر به همه ی علاقه مندانِ عرصه ی علم و دانش، مخصوصاً اندیشمندان، فرهنگیان و دانشجویانِ رشته هایِ مدیریت، برنامه ریزی، و علوم تربیتی توصیه می شود و مؤلفان امیدوارند که متفکران مذکور با انتقادها و راهنمایی هایِ خود به بهبودِ بیش از پیش این اثر علمی مساعدت نمایند.
پیشگفتار/۱۱
بخش اول: مدیریت و برنامهریزی آموزشی/۱۳
فصل اول: مدیریت، و مدیریت آموزشی/۱۵
تعاريف مديريت/۱۵
وظايف مديريت/۱۶
برنامه ريزي/۱۷
مراحل برنامه ريزي/۱۷
انواع برنامهها/۱۸
سازماندهي/۱۸
مراحل سازماندهي/۱۹
هدايت و رهبري/۱۹
كنترل و نظارت/۲۱
اصول مديريت/۲۲
انواع مديريت/۲۲
تعاريف مديريت آموزشي/۲۳
اهداف مديريت آموزشي/۲۴
وظايف و مسؤوليتهاي مديران آموزشي/۲۵
مديريت به عنوان علم و مديريت به عنوان هنر/۲۶
مهارتهاي سه گانه مديران/۲۷
ارزش نسبي مهارتها/۲۹
فصل دوم: برنامهریزی آموزشی/۳۱
برنامه ريزي/۳۱
برنامه ريزي آموزشي/۳۱
اصول برنامه ريزي آموزشي/۳۲
فرآيند برنامه ريزي آموزشي/۳۴
برنامهريزي آموزشي در آموزههای دین اسلام/۳۵
بخش دوم: آموزش، اثربخشی، و ارزشیابی/۳۷
فصل اول: آموزش و آموزش کارکنان/۳۹
مقدمه/۳۹
مفهوم آموزش/۴۰
مراحل مختلف فرايند آموزش/۴۳
مفهوم و فواید آموزش كاركنان/۴۴
اهمیت آموزش كاركنان/۴۶
تمايز آموزش كاركنان از آموزش و پرورش عمومي/۴۷
فصل دوم: اثربخشی و اثربخشی آموزشی/۴۹
مفهوم اثربخشی/۴۹
کارایی و اثربخشی/۴۹
عناصر اثربخشی/۵۰
عوامل تعیین کنندهی اثربخشی/۵۱
هفت نیروی اثربخشی/۵۳
ویژگیهای ضروری سازمانهای اثربخش/۵۵
مشخصات تیمها و گروههای اثربخش/۵۷
نشانههای غیراثربخش بودن/۵۷
مدلها و رویکردهای مختلف اثربخشی/۵۹
اثربخشي آموزشي/۶۳
فصل سوم: ارزشیابی و ارزشیابی آموزشی/۶۷
مفهوم ارزشیابی/۶۷
اهمیت ارزشیابی/۷۰
اهداف ارزشيابي آموزشي/۷۱
ارزشيابي اثربخشی/۷۲
الگوهاي ارزشيابيِ اثربخشیِ آموزش/۷۳
بخش سوم: بهرهوری/۸۵
فصل اول: بهرهوری/۸۷
تعاريف بهره وري/۸۷
اهميت بهره وري/۹۰
ديدگاههاي بهره وري/۹۲
فصل دوم: بهرهوری در سازمان/۹۵
راهبردهايِ (استراتژیهایِ) بهبود بهره وري یک سازمان/۹۵
علل كاهش بهره وري یک سازمان/۹۶
عوامل كليدي در بهره وري كاركنان/۹۷
عوامل مؤثر بر افزايش بهره وري سازمان/۹۷
شيوههاي افزايش بهره وري یک سازمان آموزشی/۱۰۰
علل كاهش بهره وري نيروي انساني در یک سازمان آموزشی/۱۰۲
منابع/۱۰۵
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
|