مدیریت و برنامه ریزی آموزشی (آموزش، اثربخشی، ارزشیابی و بهره وری)
نویسنده:
دکتر سید رضا بلاغت- دکتر علی حیدرزادگان- دکتر عبدالحسین عباسیان- علیرضا عباسی
مترجم:
سال نشر:
۱۳۹۲
صفحه:
۱۱۲
نوبت چاپ:
۱

کتاب حاضر به سه بخش کلی تقسیم شده است. بخش اول با عنوان مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، و شامل دو فصلِ ۱- مدیریت و مدیریت آموزشی، و ۲- برنامه ریزی آموزشی می باشد. از مزیت هایِ این بخش، پرداختن به اکثر نظریات، دیدگاه ها و منابع موجود در زمینه ی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی است؛ به عبارت دیگر، این فصل را می توان حاصل جمعِ منابع موجود (به ویژه منابع داخلی) در زمینه ی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانست. بخش دوم و سوم به مباحث و اجزایی از مدیریت و برنامه ریزی، خصوصاً مدیریت و برنامه ریزی آموزشی می پردازد که تاکنون کمتر به شکل تفصیلی در مورد آن ها بحث شده است؛ این مباحث در بخش دوم، اثربخشی و اثربخشی آموزشی، و ارزشیابی و ارزشیابی آموزشی، و در بخش سوم، بهره وری و بهره وری در سازمان ها می‌باشد. بر این اساس، کتاب حاضر به همه ی علاقه مندانِ عرصه ی علم و دانش، مخصوصاً اندیشمندان، فرهنگیان و دانشجویانِ رشته هایِ مدیریت، برنامه ریزی، و علوم تربیتی توصیه می شود و مؤلفان امیدوارند که متفکران مذکور با انتقادها و راهنمایی هایِ خود به بهبودِ بیش از پیش این اثر علمی مساعدت نمایند.

 

پیشگفتار/۱۱

بخش اول: مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی/۱۳

فصل اول: مدیریت، و مدیریت آموزشی/۱۵

تعاريف مديريت/۱۵

وظايف مديريت/۱۶

برنامه ريزي/۱۷

مراحل برنامه ريزي/۱۷

انواع برنامه‌ها/۱۸

سازماندهي/۱۸

مراحل سازماندهي/۱۹

هدايت و رهبري/۱۹

كنترل و نظارت/۲۱

اصول مديريت/۲۲

انواع مديريت/۲۲

تعاريف مديريت آموزشي/۲۳

اهداف مديريت آموزشي/۲۴

وظايف و مسؤوليت‌هاي مديران آموزشي/۲۵

مديريت به عنوان علم و مديريت به عنوان هنر/۲۶

مهارت‌هاي سه گانه مديران/۲۷

ارزش نسبي مهارتها/۲۹

 

فصل دوم: برنامه‌ریزی آموزشی/۳۱

برنامه ريزي/۳۱

برنامه ريزي آموزشي/۳۱

اصول برنامه ريزي آموزشي/۳۲

فرآيند برنامه ريزي آموزشي/۳۴

برنامهريزي آموزشي در آموزه‌های دین اسلام/۳۵

 

بخش دوم: آموزش، اثربخشی، و ارزشیابی/۳۷

فصل اول: آموزش و آموزش کارکنان/۳۹

مقدمه/۳۹

مفهوم آموزش/۴۰

مراحل مختلف فرايند آموزش/۴۳

مفهوم و فواید آموزش كاركنان/۴۴

اهمیت آموزش كاركنان/۴۶

تمايز آموزش كاركنان از  آموزش و پرورش  عمومي/۴۷

 

فصل دوم: اثربخشی و اثربخشی آموزشی/۴۹

مفهوم اثربخشی/۴۹

کارایی و اثربخشی/۴۹

عناصر اثربخشی/۵۰

عوامل تعیین کننده‌ی اثربخشی/۵۱

هفت نیروی اثربخشی/۵۳

ویژگی‌های ضروری سازمان‌های اثربخش/۵۵

مشخصات تیم‌ها و گروه‌های اثربخش/۵۷

نشانه‌های غیراثربخش بودن/۵۷

مدل‌ها و رویکردهای مختلف اثربخشی/۵۹

اثربخشي آموزشي/۶۳

 

فصل سوم: ارزشیابی و ارزشیابی آموزشی/۶۷

مفهوم ارزشیابی/۶۷

اهمیت ارزشیابی/۷۰

اهداف ارزشيابي آموزشي/۷۱

ارزشيابي اثربخشی/۷۲

الگوهاي ارزشيابيِ اثربخشیِ آموزش/۷۳

 

بخش سوم: بهره‌وری/۸۵

فصل اول: بهرهوری/۸۷

تعاريف بهره وري/۸۷

اهميت بهره وري/۹۰

ديدگاه‌هاي بهره وري/۹۲

 

فصل دوم: بهرهوری در سازمان/۹۵

راهبردهايِ (استراتژیهایِ) بهبود بهره وري یک سازمان/۹۵

علل كاهش بهره وري یک سازمان/۹۶

عوامل كليدي در بهره وري كاركنان/۹۷

عوامل مؤثر بر افزايش بهره وري سازمان/۹۷

شيوه‌هاي افزايش بهره وري یک سازمان آموزشی/۱۰۰

علل كاهش بهره وري نيروي انساني در یک سازمان آموزشی/۱۰۲

 

منابع/۱۰۵

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©۲۰۲۵ Iranian Students Booking Agency. All rights reserved