آموزش و یادگیری یک وظیفه ی راهبردی است و همواره برای صاحب نظران امر تعلیم و تربیت این سوال مطرح بوده است که "چه چیزی را باید یاد بدهیم و چگونه باید آن را یاد بدهیم؟" برای یک آموزش اثربخش استفاده از الگو و روش های مطلوب حائز اهمیت بسیار است. هنر تدریس، یکی از مهارت های مهم فنی و حرفه ای معلمان است که لازمه آن نشاخت روش های یاددهی- یادگیری کارآمد است. فرایند تدریس، فرایند انباشت مجموعه ای از اطلاعات در ذهن دانش آموزان نیست، بلکه بایستی به تولید و گسترش اطلاعات، مهارت ها و توسعه نگرش های دانش آموزان توجهی خاص مبذول گردد.
معلمان فکور که سرمایه های اصلی قافله ی علم و آگاهی اند، پیوسته می کوشند تا راه های بهتر و تازه تری برای انجام کارشان پیدا کنند، برای آنان تدریس یک فرصت است تا به هدایت فرایند یادگیری دانش آموزانشان بپردازند.
در فصل اول هدف و انواع آن، طبقه بندی اهداف آموزشی در حیطه های یادگیری و تحلیل آموزشی مورد بحث قرار گرفته است. در فصل دوم به مهارت های فرایند تدریس شامل تعریف تدریس، تعریف یادگیری، عوامل مؤثر در تدریس و مهارت های سه گانه تدریس، طرح درس و انواع آن پرداخته شده است. در فصل سوم بحث روش ها و فنون تدریس مطرح گردیده است و در ضمن آن رایج ترین روش های تدریس که همه روزه مورد استفاده معلمان در کلاس در است، مورد بحث قرار گرفته، مزایا و معایب هر روش همراه با مراحل اجرای آن مطرح گردیده است. در فصل چهارم که یکی از مهمترین فصل های کتاب می باشد، الگوهای نوین تدریس مطرح و چهار خانواده ی الگوهای اجتماعی، پردازش اطلاعات، الگوهای رفتاری و الگوهای انفرادی به همراه مزایا و محدودیت اجرای هر الگو مورد بحث قرار گرفته است. در پایان این فصل دویست رهنمود برای تدریس فعال ارائه شده که همانند دایره المعارف کوچکی قادر است معلمان بخصوص معلمان مبتدی را در برخورد با موقعیت ها، مشکلات و بحران های کلاسی یاری رسان باشد.
این کتاب در ۱۲۸ صفحه و تیراژ۱۰۰۰ نسخه؛ با قیمت ۵۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است.
فصل اول: هدف در آموزش و پرورش
تعریف آموزش و پرورش/ ۱۳
انواع هدف در آموزش و پرورش/ ۱۵
تحلیل آموزشی/ ۲۵
مراحل تحلیل آموزشی/ ۲۸
فصل دوم: مهارت های فرایند تدریس
تعریف تدریس/ ۳۳
مهارت های تدریس/ ۳۹
مهارت های پس از تدریس/ ۴۳
فصل سوم: روش ها و فنون تدریس
تعریف روش/ ۴۵
روش نمایی/ ۴۸
روش پرسش و پاسخ/ ۵۲
فصل سوم: الگوهای نوین تدریس.
تعریف الگو/ ۵۵
خانواده الگوهای اجتماعی/ ۵۷
خانواده پردازش اطلاعات/ ۷۰
خانواده الگوهای رفتاری/ ۸۵
خانواده الگوهای انفرادی/ ۹۰
فصل پنجم: ۲۰۰ رهنمود برای تدریس فعال
ده قانون کلی برای ایجاد و برقراری محیط آموزشی فعال در کلاس/ ۹۷
ده شیوه برای ارزیابی آموخته های علمی فراگیران/ ۱۰۵
ده تکنیک برای کنترل فراگیران پراطلاع/ ۱۱۰
ده روش برای گفتگوی آسان/ ۱۱۶
ده راهنکار برای منظم کردن فراگیران/ ۱۲۰
ده راهکار برای یادگیری فعال شبکه ای/ ۱۲۵
منابع/ ۱۲۸
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|