انواع دست بافت های منقش و رنگین روستائیان مناطق کوهستانی و جنگلی مازندران از سنت دیر پای بافندگی حکایت می کند که در این نواحی استمرار یافته است و متأسفانه این سنت با ارزش که سبب شده بود تا زمانی مازندران صادر کننده ی قالی و پارچه های نقیش باشد، در غبار فراموشی پنهان مانده و به دلیل رشد صنعت و تکنولوژی رو به زوال می رود.
این کتاب حاصل تحقیقات میدانی وسیع در طول بیش از یک سال از مناطق مختلف شرق تا غرب مازندران می باشد و نیز در طی آن منابع با ارزشی از نگاره های دست بافته های روشنایی از شرق تا غرب مازندران به دست آمده که جهت حفظ و ارائه به علاقه مندان و اندیشمندان فرهنگ و میراث به صورت این مجموعه تدوین گردیده است.
این کتاب دارای سه فصل است که در فصل اول آن، منطقه مازندران و وضعیت جغرافیایی تاریخی، فرهنگی و هنری آن شناخته و مورد بررسی قرار گیرد. فصل دوم به دست بافت های مازندران اختصاص دارد و انواع بافته های زنان روستایی را تقسیم بندی نموده و به نقوش رنگ ها، مواد اولیه حوزه های بافندگی و بافندگان می پردازد. در فصل سوم به جوراب و دستکش به عنوان یکی از فته های ؟؟؟ دیرینه در مازندران که به دلیل تنوع طرح ها و نقش ها جایگاه ویژه ای دارد پرداخته می شود و ریشه های تاریخی، فرهنگی نقش مایه های آن و رابطه تصویری آن با نقوش سایر مناطق ایران، مورد بررسی قرار می گیرد.
پیگشفتار/ 5
مقدمه/ 11
فصل اول: مازندران
ویژگی های جغرافیی و موقعیت طبیعی مازندران/ 13
ویژگی تاریخی مازندران/ 15
مردم شناسی مازندران/ 18
مازندران در آیینه اسطوره و فرهنگ/ 20
هنرهای سنتی و صنایع دستی مازندران/ 24
فصل دوم: دستبافته های مازندران
تاریخچه بافندگی مازندران/ 29
تقسیم بندی دستبافته های مازندران/ 25
ویژگی نقش دستبافته های مازندران/ 466
ویژگی رنگ دستبافته های مازندران/ 57
مواد اولیه و ابزار بافندگی/ 59
حوزه های بافندگی مازندران/ 65
ویژگی بافندگان مازندران/ 69
فصل سوم: جوراب و دستکش
ویژگی جوراب و دستش/ 75
مراحل و روش بافت/ 79
ویژگی رنگ/ 82
ویژگی نقش/ 84
ریشه یابی نقوش/ 93
حوزه های بافندگی جوراب و دستکش/ 119
نتیجه گیری/ 121
عکس ها و نقش ها/ 125
منایع و مأخذ/ 162
نقشه مناطق بافت/ 166
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
هنر و معماری |
هنرهاي تزئيني
|