قبل از وقوع واقعه عاقل باشيم: چگونگی غلبه بر بحران ها در مدارس
نویسنده:
يول َ ويليام
مترجم:
دكتر سپيده اميدواري
سال نشر:
1390
صفحه:
144
نوبت چاپ:
1

در باره نويسندگان كتاب ................................................................................................

13

مقدمه نويسندگان كتاب بر ترجمه فارسي اثر .............................................................

15

مقدمه مترجم ......................................................................................................................

17

وقايع ناگوار در مدارس ايران ........................................................................................

23

(1) مرگ شش دانش‌آموز در درياچه مصنوعي پارك شهر تهران ..................

23

(2) آتش‌سوزي در مدرسه و مرگ 13 دانش‌آموز ..............................................

25

(3) كشته‌شدن دانش‌آموزان در تصادفات جاده‌اي ............................................

26

(4) غرق‌شدن 5 دانش‌آموز دختر در اردويي تفريحي .......................................

27

(5) مرگ يك دانش‌آموز 13 ساله به علت برق‌گرفتگي ....................................

28

(6) سوختگي شديد 8 دانش‌آموز در آتش‌سوزي مدرسه .................................

29

(7) مرگ يك معلم ..................................................................................................

29

(8) ربوده شدن دانش‌آموز 8 ساله در راه مدرسه ..............................................

30

(9) مرگ يك دانش‌آموز خردسال .........................................................................

30

(10) مرگ يك دانش‌آموز در راه مدرسه ............................................................

31

(11) تصادف سرويس مدرسه و مرگ 3 دانش‌آموز ..........................................

32

ديباچه .................................................................................................................................

33

مقدمه ...................................................................................................................................

35

 

 

بلايا و اثرات آنها ..............................................................................................................

39

حوادث ‌داخل مدرسه ..............................................................................................

41

حوادث خارج از مدرسه ........................................................................................

41

پنج مثال موردي .......................................................................................................

44

(1) بازماندگان "Herald of Free Enterprise"....................................

44

(2) غرق شدن كشتي تفريحي ژوپيتر ............................................................

50

برخي واكنشها در مدرسه .........................................................................

51

اثرات بر عملكرد دانش‌آموزان در مدرسه ............................................

53

(3) بحران "Hillsborough" ...................................................................

55

(4) يك معلم ......................................................................................................

56

(5) يك تصادف اتومبيل .................................................................................

58

واكنشها به استرسهاي بزرگ در بزرگسالان و كودكان و نوجوانان .......................

61

اختلال استرس پس از سانحه ..........................................................................

63

(1) تجربه مجدد حادثه تكان‌دهنده ...............................................................

64

(2) اجتناب از فكر كردن در باره تجربه ......................................................

65

الف. صحبت نكردن با والدين ................................................................

65

ب. صحبت نكردن با هم‌سن ‌و ‌سالان ....................................................

66

ج. احساس وجود آينده‌اي كوتاه و تغيير اولويتها ..............................

66

د. احساس گناه ...........................................................................................

66

(3) تشديد اضطراب و برانگيختگي ...............................................................

67

الف. مشكلات تمركز ................................................................................

67

ب. اختلال در خواب ................................................................................

67

ج. مشكلات جدا شدن .............................................................................

67

د. مشكلات حافظه ....................................................................................

68

ذ. افزايش گوش ‌به ‌زنگ‌بودن در مورد خطرها ....................................

68

ر. ترسها .......................................................................................................

68

ز. تحريك‌پذيري .........................................................................................

68

و. افسردگي .................................................................................................

69

ﻫ‌. واكنشهاي داغديدگي ............................................................................

69

ي. اضطراب و هراس ................................................................................

69

(4) اثرات بر كودكان .......................................................................................

70

(5) اثر بر معلمين ..............................................................................................

72

حرف زدن يا حرف نزدن؟.................................................................................

73

چه كسي بيش از همه احتمال دارد تحت تأثير قرار گيرد؟ .....................................

74

(1) كودكــان و نوجــواناني كه زندگي‌شان بيش از ديگران در خطر بوده است .............................................................................................................................

74

(2) آنها كه شاهد مرگ و كشتار بودند ................................................................

75

(3) كودكان و نوجـواناني كه در خانواده‌هايي با روابط خانوادگي بي‌ثبات زندگي مي‌كنند ...........................................................................................................

75

(4) كودكان و نوجواناني كه هوش كمتري دارند ..............................................

77

(5) تفاوتهاي جنسيتي .............................................................................................

77

(6) كودكان و نوجوانان پناهنده ............................................................................

77

 

 

آنچه مدارس مي‌توانند انجام دهند ................................................................................

79

تدوين يك برنامه احتياطي ......................................................................................

81

وظايفي كه از فوريت برخوردارند .........................................................................

83

(1) نياز به اطلاعات مبتني بر واقعيت ...........................................................

83

(2) انتقال اطلاعات به داخل و خارج مدرسه .............................................

83

(3) از عهده پاسخدهي به سئوالات برآمدن .................................................

84

(4) اطلاع دادن به والدين ................................................................................

85

(5) از عهده رسانه‌ها بر‌آمدن ..........................................................................

86

(6) اطلاع دادن به كاركنان .............................................................................

87

(7) مطلع كردن دانش‌آموزان ...........................................................................

88

(8) ادامه دادن روال معمول ............................................................................

89

(9) اطلاع دادن به رؤسا و مراجع مقتضي ....................................................

89

(10) حضور در تشييع جنازه‌ها ......................................................................

89

خلاصه .................................................................................................................

90

اقدامات كوتاه‌مدت ...................................................................................................

91

(1) پيوستن مجدد بچه‌ها به والدين‌شان ........................................................

91

(2) مديريت كاركنان ........................................................................................

92

(3) "اجازه" صحبت به كاركنان دادن .........................................................

93

(4) برقراري تماس با متخصصين خارج از مدرسه ....................................

93

(5) تشويق دانش‌آموزان به صحبت كردن ....................................................

95

(6) به ياد آوردن واقعه .....................................................................................

96

(7) كمك به ديـگر دانـش‌آموزان كلاس يا مدرسه براي كنار آمـدن با حادثه و بحران ....................................................................................................

97

(8) در نظر داشتن تفاوتهاي فردي در انطباق يافتن ...................................

98

(9) توجه به واكنشهاي بچه‌هاي كوچكتر .....................................................

98

(10) پايش اثرات و نتايج ................................................................................

99

(11) برگزاري يك جلسه پرسش و پاسخ ....................................................

99

(12) ابراز همدردي ...........................................................................................

100

خلاصه .................................................................................................................

101

اقدامات ميان‌مدت .....................................................................................................

102

(1) كمك به افراد براي بازگشت به مدرسه .................................................

102

(2) تحقيق و بررسي در مورد روشهاي آموزش جايگزين .......................

105

(3) حمايت تخصصي از كاركنان ..................................................................

106

(4) حمايت كاركنان از بچه‌ها ........................................................................

107

(5) درمان بچه‌ها توسط متخصصين ..............................................................

107

برخي اصول اساسي كه بهنگام كار كـردن با مـشاورين خـارج از مدرسه مي‌بايست رعايت شوند ...............................................................

108

(6) حضور در تشييع جنازه‌ها .........................................................................

110

(7) گردهمايي‌هاي خاص و مراسم يادبود ...................................................

111

(8) مطلع نگهداشتن خانواده‌ها .......................................................................

112

(9) پايش مداوم پيشرفت بچه‌ها .....................................................................

112

خلاصه .................................................................................................................

114

برنامه‌ريزي طولاني مدت‌تر .....................................................................................

115

(1) مواظب افراد آسيب‌پذير بودن .................................................................

115

(2) برگزار كردن سالگردها .............................................................................

116

(3) توجه به فرايندهاي قانوني ........................................................................

116

(4) در نظر داشتن تغييرات داستان ................................................................

116

خلاصه .................................................................................................................

118

دخالتهايي در برنامه آموزشي ..................................................................................

119

(1) پرداختن به مفاهيم حساس در برنامه آموزشي .....................................

120

(2) كمك به معلمين براي پرداختن به موضوعات حساس ......................

120

(3) مسائلي كه در فرهنگها و اديان مختلف، متفاوتند ...............................

121

(4) نسبت دادن تقصير و گناه .........................................................................

121

(5) حمايت اجتماعي ........................................................................................

122

خلاصه .................................................................................................................

123

تدوين يك برنامه احتياطي ......................................................................................

124

(1) شناسايي بحرانهاي بالقوه .........................................................................

124

(2) انتخاب آژانسها و پرسنل حمايتي مناسب .............................................

125

(3) اقــدامات، برنامـه‌ريزي شده‌اند و مسئوليتها تقسيم شـده‌اند تا در صـورت وقوع يك بحران، ‌تمامي عمليات به راحت‌ترين حالت ممكن جريان يابد تا از تأخير و آسيب بيشتر جلوگيري گردد .............................

125

 

 

ضمايم .................................................................................................................................

127

ضميمه 1: تماسهاي مفيد .........................................................................................

128

ضميمه 2: بخش مطالعه بيشتر .................................................................................

130

ضميمه 3: آدرسهاي مفيد ........................................................................................

133

معرفي چند كتاب آموزشي .....................................................................................

135

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی فلسفه

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved