امروزه بر همگان روشن است كه پژوهش بنيان تمامي علوم است. بدون شك علم براي آنكه بتواند پويايي خود يعني ويژگي خود را حفظ كند بايد پيوسته گستره خود را در زمينه هاي مختلف افزايش دهد و نيز درصد و حل مسائل و معضلات برآيد. بدين ترتيب براي نيل به اين دو مهم، پژوهش قطعاً نقشي كليدي خواهد داشت. از رهگذر پژوهش و تجربه است كه ناآزموده در بوته آزمايش قرار مي گيرد و در تاريكي ناآگاهي، بارقه روشن اكتشاف و آگاهي تلالو پيدا مي كند.
اين كتاب در هشت بخش تدوين و تأليف شده است. در بخش اول به بررسي و مرور اجمالي فرايند پژوهش و مباني آن و ويژگي هاي اساسي يك پژوهش مطلوب پرداخته شده است. در بخش دوم، تحليل هاي فراتر از واريانس يعني تحليل كوواريانس، تحليل واريانس چند متغيري و تحليل و تشخيصي مورد بررسي قرار گرفته اند.
در بخش سوم به مبحث اندازه ها (شاخص هاي) رابطه مي پردازد. بخش چهارم اين كتاب، نحوه طراحي و ساخت مقياس ها و پرسشنامه ها در پژوهش هاي علوم رفتاري و انساني را مورد بازنگري قرار داده است.
در بخش پنجم، پژوهش هاي كيفي بخصوص نظريه زمينه اي كه در ميانه روشهاي كمي و كيفي قرار دارد و درهم تنيدگي اي كه درو رويكرد كمي و كيفي را درهم مي آميزد و بيان شده اند. در بخش ششم اين كتاب ساير رويكردهايي كه نه مي توان آنها را در قلمرو پژوهش هاي كمي و نه مي توان آنها را صرفاً متعلق به پژوهش هاي كيفي دانست مورد بحث قرار گرفته اند و در نهايت در فصل آخر، شيوه نگارش مقاله علمي و نحوه نقد و ارزيابي آن مورد بررسي قرار گرفته است.
در اين كتاب بخش پيوست داده هاي خاصي است كه درهر بخش براي تفسير برون دادهاي رايانه اي (spss) از آنها استفاده شده است.
مطالعه اين كتاب به تمام پژوهشگران، از جمله روانشناسان، متخصصان تعليم و تربيت، جامعه شناسان و مديران توصيه مي شود.
كتاب «روش هاي پيشرفته پژوهش در علوم انساني» در 368 صفحه و به قيمت 5700 تومان به چاپ رسيده است.
پيشگفتار
كليات پژوهش..................................................................................................... 19
فراتر از تحليل واريانس........................................................................................ 67
اندازه هاي رابطه................................................................................................ 105
مقياس ها و پرسشنامه ها.................................................................................. 143
مروري بر پژوهشهاي كيفي................................................................................ 213
ساير رويكردها.................................................................................................... 239
گزارش نتايج پژوهش........................................................................................... 320
كتابنامه.............................................................................................................. 324
واژه نامه............................................................................................................ 340
پيوست............................................................................................................... 349
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
کلیات
|