مقدمه مولف.................................................................................................... ۱۹
فصل اول: بازارهاي الكترونيكي
تجارت الكترونيك................................................................................................ ۲۳
اينترنت-اينترانت-اكسترانت.................................................................................. ۲۵
آشنايي با كسب و كار الكترونيكي (تجارت از طريق اينترنت، تجارت الكترونيكي)............. ۲۸
بازنگري در كسب و كار الكترونيكي........................................................................ ۳۰
تمايلات تجارت.................................................................................................. ۳۳
گرايشهاي فعاليتهاي تجاري................................................................................. ۳۹
گرايشهاي تكنولوژي........................................................................................... ۴۱
موانع در راه EBو................................................................................................ ۴۲
مدلهاي عملي EBو............................................................................................ ۴۶
اصول طراحي.................................................................................................... ۴۸
اصل اول........................................................................................................... ۴۸
اصل دوم.......................................................................................................... ۴۹
اصل سوم........................................................................................................ ۵۰
اصل چهارم....................................................................................................... ۵۰
اصل پنجم........................................................................................................ ۵۱
اصل ششم...................................................................................................... ۵۱
اصل هفتم....................................................................................................... ۵۱
يك طرح كسب و كار الكترونيكي............................................................................ ۵۱
تعريف خط مشي............................................................................................... ۵۲
شكل ساده اي از محتويات طرح كسب و كار الكترونيكي............................................ ۵۳
مروري بر كسب و كار الكترونيكي.......................................................................... ۵۶
فصل دوم: مفاهيم و ويژگيهاي تجارت الكترونيكي
مفاهيم اساسي B۲Bو....................................................................................... ۵۷
ظرفيت واندازه بازار............................................................................................. ۵۸
محل بازارهاي الكترونيكي................................................................................... ۵۸
چگونگي انجام B۲Bو.......................................................................................... ۵۸
انواع معاملات................................................................................................... ۶۰
وابستگي هاي زنجيره تامين................................................................................ ۶۰
نهادهاي B۲Bو................................................................................................... ۶۱
فرايند اطلاعات در B۲Bو....................................................................................... ۶۱
واسطه هاي الكترونيكي در B۲B و......................................................................... ۶۲
مزاياي مدلهاي B۲Bو.......................................................................................... ۶۲
مدلهاي B۲Bو.................................................................................................... ۶۲
مدلهاي شركت محوري (يك به چند يا چند به يك).................................................... ۶۳
تجارت در بازار چند به چند................................................................................... ۶۳
بازارهاي عمودي در مقابل بازارهاي افقي............................................................... ۶۳
فعاليتهاي خدمات مجازي در B۲Bو......................................................................... ۶۳
طرف فروش بازار يك به چند.................................................................................. ۶۵
خدمات مشتري................................................................................................ ۶۶
فروش مستقيم از طريق كاتالوگها......................................................................... ۶۶
شكل بندي و مشتري گرايي................................................................................ ۶۶
موارد فوق و مزاياي آن........................................................................................ ۶۷
محدوديت ها..................................................................................................... ۶۷
ظرف فروش: حراج ها و ساير مدلها........................................................................ ۶۷
طرف فروش CCOو.............................................................................................. ۶۹
طرف خريد........................................................................................................ ۷۰
عدم كارايي در مديريت خريد موارد غيرمستقيم....................................................... ۷۰
اطلاعات طراحي مجدد فرايند خريد........................................................................ ۷۱
بازارهاي طرف خريد............................................................................................ ۷۲
طرف خريد: حراج معكوس.................................................................................... ۷۳
فرايند حراج معكوس قبل از اينترنت........................................................................ ۷۳
فرايند حراج معكوس بر اساس وب......................................................................... ۷۴
هدايت حراج معكوس.......................................................................................... ۷۵
مناقضه متقابل كنترل شده.................................................................................. ۷۵
جمع آوري كاتالوگها، خريد جمعي و معامله پاياپاي................................................... ۷۵
تجارت مشترك.................................................................................................. ۷۸
مثالهايي ديگر از C-Commereeو........................................................................... ۷۸
زيرساخت و يكپارچه سازي EDIو نمايندگيهاي B۲Bو.................................................. ۷۸
اكسترانت و EDI و.............................................................................................. ۷۹
ادغام با سيستم هاي موجود اطلاعاتي................................................................. ۷۹
يكپارچه سازي با شركاي تجاري........................................................................... ۸۰
نقش نمايندگيهاي نرم افزاري براي B۲B ECو............................................................ ۸۰
نقش نمايندگي در بازار طرف فروش....................................................................... ۸۰
نقش نمايندگي در بازار طرف خريد........................................................................ ۸۱
موارد اجرايي.................................................................................................... ۸۱
توجيه و اولويت بندي.......................................................................................... ۸۱
گزينش و فروشنده............................................................................................. ۸۲
برنامه هاي مرتبط.............................................................................................. ۸۲
موضوعات مديريتي............................................................................................ ۸۳
HPايجاد فاصله در تجارت الكترونيكي B۲Bمي كند..................................................... ۸۴
خدمات تجارت الكترونيكي................................................................................... ۸۵
چرا خدمات B۲Bداراي منشاء خارجي مي شوند؟.................................................... ۸۷
منابع خارجي خط مشي.................................................................................... ۸۸
خدمات مشاوره................................................................................................. ۹۰
خدمات مشاوره انديشمندان................................................................................ ۹۱
ايجاد خدمات و استانداردهاي مورد نياز.................................................................. ۹۴
استانداردهاي صنعتي و سازمانهاي حمايتي.......................................................... ۹۵
اجراي وب و خدمات ديگر..................................................................................... ۹۶
اجراي تجارت.................................................................................................... ۹۷
منابع اطلاعات در مورد اجراي وب.......................................................................... ۹۸
فراهم كنندگان خدمات مديريتي........................................................................... ۹۸
راه حلهاي پايانه................................................................................................ ۹۹
خدمات مالي B۲Bو............................................................................................ ۹۹
پرداخت............................................................................................................ ۹۹
كارت خريد........................................................................................................ ۱۰۰
منافعي كه شامل حال آژانس مي شوند عبارتند از:................................................. ۱۰۰
منافعي كه شامل حال بازرگانان مي شوند عبارتند از:.............................................. ۱۰۰
اعتبار نامه هاي الكترونيكي................................................................................. ۱۰۱
پرداخت در معاملات جهاني B۲Bو.......................................................................... ۱۰۳
ابتكاراتي براي تامين بودجه تجارت الكترونيكي........................................................ ۱۰۴
انكوباتورهاي اينترنت.......................................................................................... ۱۰۴
خدمات جمع آوري مالياتي.................................................................................. ۱۰۵
اجراي جمع آوري مالياتي در ايالات متحده.............................................................. ۱۰۷
خدمات مالي ديگر............................................................................................. ۱۰۸
خطرات اعتباري دلالان واسطه گر اعتباري جديد....................................................... ۱۰۸
تجارتخانه هاي تضمين كيفيت.............................................................................. ۱۰۹
بيمه معاملات بحرانهاي ارزي................................................................................ ۱۰۹
خدمات اعتباري الكترونيكي................................................................................. ۱۰۹
اجراي مبني بر بودجه......................................................................................... ۱۰۹
انجام سفارشات، حمايت و ايجاد خدمات............................................................... ۱۱۰
بازاريابي و تبليغات............................................................................................. ۱۱۱
فراهم كننده شبكه خدمات تبليغاتي (Ad)و............................................................. ۱۱۲
عمده فروشان الكترونيكي................................................................................... ۱۱۲
برنامه هاي وابسته، برنامه هاي اطلاعاتي و استخراج اطلاعات................................... ۱۱۳
واسطه هاي اطلاع رساني و خدمات استخراج اطلاعات Onlineو.................................. ۱۱۳
ديگر خدمات بازاريابي......................................................................................... ۱۱۵
ايجاد محتوا، سنديكا، تحويل و مديريت.................................................................. ۱۱۶
سنديكا........................................................................................................... ۱۱۶
شبكه هاي تحويل محتوي................................................................................... ۱۱۷
محتوي و مضمون كاتالوگ.................................................................................... ۱۱۸
حق انتخابهاي مديريت محتوي............................................................................. ۱۱۹
به حداكثر رساندن اطلاعات و خدمات تجاري........................................................... ۱۲۰
خدمات فهرست راهنما، موتورهاي جستجو، خبرنامه............................................... ۱۲۱
خدمات فهرست راهنما....................................................................................... ۱۲۱
موتورهاي جستجو و گردآورندگان خبري.................................................................. ۱۲۳
خبرنامه ها....................................................................................................... ۱۲۴
ارتباطات الكترونيكي ومديريت روابط مشاركتي......................................................... ۱۲۴
مديريت روابط شراكتي........................................................................................ ۱۲۵
خط مشي براي خدمات الكترونيكي....................................................................... ۱۲۶
خدمات ديگر B۲Bو.............................................................................................. ۱۲۶
يكپارچگي و واسطه گري چند جانبه...................................................................... ۱۲۹
يكپارچگي بازارهاي الكترونيكي و مبادلات الكترونيكي............................................... ۱۲۸
واسطه گري چند جانبه....................................................................................... ۱۲۹
موضوعات مديريتي............................................................................................ ۱۲۹
فصل سوم:قيمت گذاري پويا: حراجهاي الكترونيكي
پايه هاي قيمت گذاري پويا و حراجها...................................................................... ۱۳۳
حراجهاي الكترونيكي.......................................................................................... ۱۳۴
خط مشي استفاده از حراجها و مكانيسمهاي قيمت گذاري........................................ ۱۳۴
مدل C۲Bو........................................................................................................ ۱۳۵
مدل Pricelineو.................................................................................................. ۱۳۵
فرآيند حراج و حمايت نرم افزاري............................................................................ ۱۳۵
شيوه هاي پرداخت............................................................................................ ۱۳۷
ارسال و هزينه پست.......................................................................................... ۱۳۷
انواع كلاهبرداري در حراج الكترونيكي..................................................................... ۱۳۷
تجارت الكترونيكي و دولت الكترونيكي.................................................................... ۱۳۸
آشنايي با اقدامات و راه حلهاي دولت ژاپن براي ايجاد دولت الكترونيكي........................ ۱۴۰
هدف گذاري براي تبديل ژاپن به بهترين فنآور اطلاعات در جهان.................................... ۱۴۲
تحقق جامعه اينترنتي در ژاپن.............................................................................. ۱۴۴
دولت الكترويكي به عنوان ساختار زيربنايي كشور ژاپن.............................................. ۱۴۴
تجارت الكترونيكي در كشورهاي در حال توسعه....................................................... ۱۴۵
تجارت الكترونيكي در تايلند.................................................................................. ۱۴۷
تجارت الكترونيكي در هند.................................................................................... ۱۴۹
وضعيت اينترت و تجارت الكترونيكي در ايران............................................................. ۱۵۱
جمع بندي و ملاحظات........................................................................................ ۱۵۳
فصل چهارم: كاربردها و زيرساخت تجارت الكترونيكي
زمينه سازي و ساختار توسعه كاربرد تجارت الكترونيكي............................................ ۱۵۵
فرآيند توسعه كاربرد تجارت الكترونيكي................................................................... ۱۵۶
توسعه يك طرح تجارت الكترونيكي......................................................................... ۱۵۷
نتيجه.............................................................................................................. ۱۵۸
تركيب بعضي از كاربردهاي تجارت الكترونيكي.......................................................... ۱۵۸
گفتگو از طريق وب............................................................................................. ۱۵۹
تلفن اينترنتي................................................................................................... ۱۶۰
سايتهاي تجارت الكترونيكي ................................................................................ ۱۶۰
برقراري ارتباط با پايگاه داده ها.............................................................................. ۱۶۲
برقراري ارتباط با شركاي كسب و كار...................................................................... ۱۶۲
فروشنده و انتخاب نرم افزار.................................................................................. ۱۶۲
انتخاب بسته.................................................................................................... ۱۶۲
موافقتهاي خدماتي (SLAs)و................................................................................ ۱۶۳
ايجاد SLAنيازمند ۴ مرحله مي باشد..................................................................... ۱۶۳
فرآيند توسعه نمايشگاه مجازي............................................................................ ۱۶۴
راهنمايي طرح فرآيند توسعه يك فروشگاه اينترنتي................................................... ۱۶۴
امنيت Securityو................................................................................................ ۱۶۶
نكات كليدي..................................................................................................... ۱۶۷
امنيت در تجارت الكترونيكي................................................................................. ۱۶۷
مديريت امنيتي................................................................................................. ۱۷۰
انواع تهديدات و تهاجمات..................................................................................... ۱۷۰
عدم ارائه خدمات و حملات به سبك Dosو............................................................... ۱۷۲
فنآوريهاي امنيتي.............................................................................................. ۱۷۳
ديوار آتش و كنترل دسترسي............................................................................... ۱۷۴
شبكه هاي اختصاصي مجازي.............................................................................. ۱۷۴
موضوعات مديريتي............................................................................................ ۱۷۵
فصل پنجم: سيستم هاي پرداخت الكترونيكي
پرداختهاي الكترونيكي........................................................................................ ۱۷۷
امنيت پرداختهاي الكترونيكي............................................................................... ۱۸۰
زيرساختار كليد عمومي...................................................................................... ۱۸۰
امضاء ديجيتالي: اصالت و غيرتكذيبي.................................................................... ۱۸۳
گواهينامه هاي ديجيتالي و تاييديه هاي CAو........................................................... ۱۸۴
لايه ورودي امن/امنيت لايه انتقال.......................................................................... ۱۸۵
مبادلات الكترونيكي امن...................................................................................... ۱۸۶
كارتهاي الكترونيكي............................................................................................ ۱۸۷
كيف جيبي الكترونيكي....................................................................................... ۱۹۱
ديگر خطرهاي امنيتي مربوط به كارتهاي اعتباري...................................................... ۱۹۱
كارتهاي خريد.................................................................................................... ۱۹۲
چكهاي الكترونيكي............................................................................................ ۱۹۳
صورتحساب الكترونيكي...................................................................................... ۱۹۵
كارتهاي هوشمند.............................................................................................. ۱۹۵
ساختار فيزيكي كارتهاي هوشمند........................................................................ ۱۹۶
قابليت و كاربردهاي كارت هوشمند....................................................................... ۱۹۶
معايب اتصالات كارت هوشمند.............................................................................. ۱۹۷
پول الكترونيكي................................................................................................. ۱۹۸
ويژگيهاي پول الكترونيكي..................................................................................... ۱۹۸
بانكداري الكترونيكي........................................................................................... ۱۹۹
فصل ششم: خط مشي تجارت الكترونيكي واجرا
نياز به يك خط مشي.......................................................................................... ۲۰۱
تشخيص چندين مورد از خط مشي تجارت الكترونيكي.............................................. ۲۰۱
اساس خط مشي يك تجارت................................................................................ ۲۰۲
انواع خط مشي................................................................................................ ۲۰۲
اساس يك خط مشي......................................................................................... ۲۰۳
طراحي خط مشي............................................................................................. ۲۰۴
زمينه سازي خط مشي...................................................................................... ۲۰۴
خط مشي فنآوري اطلاعات................................................................................. ۲۰۵
خط مشي تجارت الكترونيكي............................................................................... ۲۰۵
شروع خط مشي............................................................................................... ۲۰۵
ارزشيابي صنعتي.............................................................................................. ۲۰۵
ارزشيابي شركت.............................................................................................. ۲۰۶
ارزشيابي رقابتي.............................................................................................. ۲۰۷
تحليل موقعيت.................................................................................................. ۲۰۷
رقابت هوشمند در اينترنت................................................................................... ۲۰۸
خط مشي رقابتي در مقابل خط مشي اشتراكي..................................................... ۲۰۹
خط مشيهاي رقابتي.......................................................................................... ۲۰۹
خط مشي اشتراكي.......................................................................................... ۲۱۰
سرمايه گذاري مشترك....................................................................................... ۲۱۰
شراكت زنجيره اعتبار.......................................................................................... ۲۱۰
شيوه موگايار: سوالاتي كه يك طرح خط مشي بايد پاسخگوي آن باشد....................... ۲۱۰
خط مشي الكترونيكي مدل ۷ گام ور و ديگران.......................................................... ۲۱۱
موضوعاتي در ارتباط با ارائه خط مشي.................................................................. ۲۱۱
خط مشيهاي تجارت الكترونيكي در تجارتهاي كوچك.................................................. ۲۱۲
راه حل در مقابل چالشها.................................................................................... ۲۱۲
خط مشي نرخ گذاري......................................................................................... ۲۱۲
اجراي خط مشي و مديريت پروژه.......................................................................... ۲۱۲
ايجاد يك تيم وب و اختصاص دادن مهارتهاي عملي به زير مجموعه پروژه ها................... ۲۱۲
پروژه نمونه....................................................................................................... ۲۱۳
مديريت پروژه.................................................................................................... ۲۱۳
نظارت بر تجارت الكترونيكي................................................................................. ۲۱۳
موضوعات اخلاقي توسط ماسون و همكارانش به شكل زير طبقه بندي شده است......... ۲۱۴
حريم خصوصي.................................................................................................. ۲۱۴
موضوعات حقوق شخصي................................................................................... ۲۱۵
سايت وب ثبت نام خودكار................................................................................... ۲۱۵
كوكيها............................................................................................................. ۲۱۵
حفاظت بر ضد كوكيها......................................................................................... ۲۱۶
موضوعات حمايت از حريم خصوصي...................................................................... ۲۱۶
ناشناخته ها.................................................................................................... ۲۱۷
مركز اطلاعات شخصي الكترونيكي........................................................................ ۲۱۷
حفاظت كننده اطلاعات در پايگاه داده ها................................................................ ۲۱۸
سياست حريم خصوصي..................................................................................... ۲۱۸
نمونه اي از سايت حريم خصوصي......................................................................... ۲۱۸
مالكيت معنوي.................................................................................................. ۲۱۹
كپي رايت........................................................................................................ ۲۲۰
بكارگيري فنآوري براي حفاظت كپي رايت................................................................ ۲۲۰
شيوه هاي كاربردي............................................................................................ ۲۲۱
ثبت اختراعات................................................................................................... ۲۲۱
علائم تجاري..................................................................................................... ۲۲۲
دارنده يك علامت تجاري ثبت شده داراي حقوق اختصاصي زير مي باشد...................... ۲۲۲
حوزه اينترنتي................................................................................................... ۲۲۲
محافظت كردن از بچه ها..................................................................................... ۲۲۳
كنترل كردن پستهاي الكترونيكي بيهوده................................................................. ۲۲۳
ماليات............................................................................................................. ۲۲۴
بحث معافيت از ماليات اينترنتي............................................................................ ۲۲۴
ماليتهاي پيشنهادي در ايالات متحده آمريكا............................................................ ۲۲۴
حمايت از خريداران و فروشندگان در تجارت الكترونيكي.............................................. ۲۲۵
كلاهبرداري در اينترنت........................................................................................ ۲۲۵
كلاهبرداري در طرح هاي onlineو........................................................................... ۲۲۵
كلاهبرداري حسابهاي اينترنتي............................................................................ ۲۲۵
كلاهبرداريهاي مالي........................................................................................... ۲۲۵
كلاهبرداري ديگر در تجارت الكترونيكي.................................................................... ۲۲۶
حمايت از خريداران............................................................................................. ۲۲۶
شيوه هاي جديد پرداخت.................................................................................... ۲۲۶
موسسه برتر كسب و كار (BBB)و.......................................................................... ۲۲۷
علامت اعتباري................................................................................................. ۲۲۷
نشان اطمينان وب............................................................................................. ۲۲۸
ارزشيابي به وسله مصرف كنندگان....................................................................... ۲۲۸
حمايت از فروشندگان......................................................................................... ۲۳۰
فروشندگان چه كاري مي توانند انجام دهند؟........................................................... ۲۳۰
موضوعات مديريتي............................................................................................ ۲۳۱
بعضي از هشدارهاي سودمند وب شامل موارد زير مي باشند:................................... ۲۳۱
مزاياي تجارت با تلفن همراه................................................................................ ۲۳۱
واژه هاي تخصصي و نسلها................................................................................. ۲۳۲
ويژگيهاي تجارت با تلفن همراه............................................................................. ۲۳۴
ساختار محاسباتي تلفن هاي همراه.................................................................... ۲۳۴
سخت افزار....................................................................................................... ۲۳۴
نرم افزار........................................................................................................... ۲۳۵
شبكه ها و دسترسي به آنها............................................................................... ۲۳۶
وسايل انتقال بي سيم....................................................................................... ۲۳۶
فصل هفتم: CRM,ERP,SCMدر كسب و كار الكترونيكي
مديريت روابط مشتري......................................................................................... ۲۳۸
سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازمان............................................................... ۲۵۰
مديريت زنجيره تامين.......................................................................................... ۲۵۳
ضميمه۱
قانون تجارت الكترونيك........................................................................................ ۲۶۷
ضميمه۲
فرهنگ لغات اينترنت و تجارت الكترونيك.................................................................. ۲۸۱
منابع References
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
فنی و مهندسی |
مهندسی كامپيوتر
|