تجارت الكترونيك در هزاره سوم
نویسنده:
علي صنايعي
مترجم:
سال نشر:
۱۳۸۵
صفحه:
۳۰۴
نوبت چاپ:
۳

عنوان                                                                                                        صفحه

 

 تقدير و تشكر.................................................................................................... ۳

مقدمه مولف.................................................................................................... ۱۹

 

فصل اول: بازارهاي الكترونيكي

تجارت الكترونيك................................................................................................ ۲۳

اينترنت-اينترانت-اكسترانت.................................................................................. ۲۵

آشنايي با كسب و كار الكترونيكي (تجارت از طريق اينترنت، تجارت الكترونيكي)............. ۲۸

بازنگري در كسب و كار الكترونيكي........................................................................ ۳۰

تمايلات تجارت.................................................................................................. ۳۳

گرايشهاي فعاليتهاي تجاري................................................................................. ۳۹

گرايشهاي تكنولوژي........................................................................................... ۴۱

موانع در راه EBو................................................................................................ ۴۲

مدلهاي عملي EBو............................................................................................ ۴۶

اصول طراحي.................................................................................................... ۴۸

اصل اول........................................................................................................... ۴۸

اصل دوم.......................................................................................................... ۴۹

اصل سوم........................................................................................................ ۵۰

اصل چهارم....................................................................................................... ۵۰

اصل پنجم........................................................................................................ ۵۱

اصل ششم...................................................................................................... ۵۱

اصل هفتم....................................................................................................... ۵۱

يك طرح كسب و كار الكترونيكي............................................................................ ۵۱

تعريف خط مشي............................................................................................... ۵۲

شكل ساده اي از محتويات طرح كسب و كار الكترونيكي............................................ ۵۳

مروري بر كسب و كار الكترونيكي.......................................................................... ۵۶

 

فصل دوم: مفاهيم و ويژگيهاي تجارت الكترونيكي

مفاهيم اساسي B۲Bو....................................................................................... ۵۷

ظرفيت واندازه بازار............................................................................................. ۵۸

محل بازارهاي الكترونيكي................................................................................... ۵۸

چگونگي انجام B۲Bو.......................................................................................... ۵۸

انواع معاملات................................................................................................... ۶۰

وابستگي هاي زنجيره تامين................................................................................ ۶۰

نهادهاي B۲Bو................................................................................................... ۶۱

فرايند اطلاعات در B۲Bو....................................................................................... ۶۱

واسطه هاي الكترونيكي در B۲B و......................................................................... ۶۲

مزاياي مدلهاي B۲Bو.......................................................................................... ۶۲

مدلهاي B۲Bو.................................................................................................... ۶۲

مدلهاي شركت محوري (يك به چند يا چند به يك).................................................... ۶۳

تجارت در بازار چند به چند................................................................................... ۶۳

بازارهاي عمودي در مقابل بازارهاي افقي............................................................... ۶۳

فعاليتهاي خدمات مجازي در B۲Bو......................................................................... ۶۳

طرف فروش بازار يك به چند.................................................................................. ۶۵

خدمات مشتري................................................................................................ ۶۶

فروش مستقيم از طريق كاتالوگها......................................................................... ۶۶

شكل بندي و مشتري گرايي................................................................................ ۶۶

موارد فوق و مزاياي آن........................................................................................ ۶۷

محدوديت ها..................................................................................................... ۶۷

ظرف فروش: حراج ها و ساير مدلها........................................................................ ۶۷

طرف فروش CCOو.............................................................................................. ۶۹

طرف خريد........................................................................................................ ۷۰

عدم كارايي در مديريت خريد موارد غيرمستقيم....................................................... ۷۰

اطلاعات طراحي مجدد فرايند خريد........................................................................ ۷۱

بازارهاي طرف خريد............................................................................................ ۷۲

طرف خريد: حراج معكوس.................................................................................... ۷۳

فرايند حراج معكوس قبل از اينترنت........................................................................ ۷۳

فرايند حراج معكوس بر اساس وب......................................................................... ۷۴

هدايت حراج معكوس.......................................................................................... ۷۵

مناقضه متقابل كنترل شده.................................................................................. ۷۵

جمع آوري كاتالوگها، خريد جمعي و معامله پاياپاي................................................... ۷۵

تجارت مشترك.................................................................................................. ۷۸

مثالهايي ديگر از C-Commereeو........................................................................... ۷۸

زيرساخت و يكپارچه سازي EDIو نمايندگيهاي B۲Bو.................................................. ۷۸

اكسترانت و EDI و.............................................................................................. ۷۹

ادغام با سيستم هاي موجود اطلاعاتي................................................................. ۷۹

يكپارچه سازي با شركاي تجاري........................................................................... ۸۰

نقش نمايندگيهاي نرم افزاري براي B۲B ECو............................................................ ۸۰

نقش نمايندگي در بازار طرف فروش....................................................................... ۸۰

نقش نمايندگي در بازار طرف خريد........................................................................ ۸۱

موارد اجرايي.................................................................................................... ۸۱

توجيه و اولويت بندي.......................................................................................... ۸۱

گزينش و فروشنده............................................................................................. ۸۲

برنامه هاي مرتبط.............................................................................................. ۸۲

موضوعات مديريتي............................................................................................ ۸۳

HPايجاد فاصله در تجارت الكترونيكي B۲Bمي كند..................................................... ۸۴

خدمات تجارت الكترونيكي................................................................................... ۸۵

چرا خدمات  B۲Bداراي منشاء خارجي مي شوند؟.................................................... ۸۷

منابع خارجي خط مشي.................................................................................... ۸۸

خدمات مشاوره................................................................................................. ۹۰

خدمات مشاوره انديشمندان................................................................................ ۹۱

ايجاد خدمات و استانداردهاي مورد نياز.................................................................. ۹۴

استانداردهاي صنعتي و سازمانهاي حمايتي.......................................................... ۹۵

اجراي وب و خدمات ديگر..................................................................................... ۹۶

اجراي تجارت.................................................................................................... ۹۷

منابع اطلاعات در مورد اجراي وب.......................................................................... ۹۸

فراهم كنندگان خدمات مديريتي........................................................................... ۹۸

راه حلهاي پايانه................................................................................................ ۹۹

خدمات مالي B۲Bو............................................................................................ ۹۹

پرداخت............................................................................................................ ۹۹

كارت خريد........................................................................................................ ۱۰۰

منافعي كه شامل حال آژانس مي شوند عبارتند از:................................................. ۱۰۰

منافعي كه شامل حال بازرگانان مي شوند عبارتند از:.............................................. ۱۰۰

اعتبار نامه هاي الكترونيكي................................................................................. ۱۰۱

پرداخت در معاملات جهاني B۲Bو.......................................................................... ۱۰۳

ابتكاراتي براي تامين بودجه تجارت الكترونيكي........................................................ ۱۰۴

انكوباتورهاي اينترنت.......................................................................................... ۱۰۴

خدمات جمع آوري مالياتي.................................................................................. ۱۰۵

اجراي جمع آوري مالياتي در ايالات متحده.............................................................. ۱۰۷

خدمات مالي ديگر............................................................................................. ۱۰۸

خطرات اعتباري دلالان واسطه گر اعتباري جديد....................................................... ۱۰۸

تجارتخانه هاي تضمين كيفيت.............................................................................. ۱۰۹

بيمه معاملات بحرانهاي ارزي................................................................................ ۱۰۹

خدمات اعتباري الكترونيكي................................................................................. ۱۰۹

اجراي مبني بر بودجه......................................................................................... ۱۰۹

انجام سفارشات، حمايت و ايجاد خدمات............................................................... ۱۱۰

بازاريابي و تبليغات............................................................................................. ۱۱۱

فراهم كننده شبكه خدمات تبليغاتي (Ad)و............................................................. ۱۱۲

عمده فروشان الكترونيكي................................................................................... ۱۱۲

برنامه هاي وابسته، برنامه هاي اطلاعاتي و استخراج اطلاعات................................... ۱۱۳

واسطه هاي اطلاع رساني و خدمات استخراج اطلاعات Onlineو.................................. ۱۱۳

ديگر خدمات بازاريابي......................................................................................... ۱۱۵

ايجاد محتوا، سنديكا، تحويل و  مديريت.................................................................. ۱۱۶

سنديكا........................................................................................................... ۱۱۶

شبكه هاي تحويل محتوي................................................................................... ۱۱۷

محتوي و مضمون كاتالوگ.................................................................................... ۱۱۸

حق انتخابهاي مديريت محتوي............................................................................. ۱۱۹

به حداكثر رساندن اطلاعات و خدمات تجاري........................................................... ۱۲۰

خدمات فهرست راهنما، موتورهاي جستجو، خبرنامه............................................... ۱۲۱

خدمات فهرست راهنما....................................................................................... ۱۲۱

موتورهاي جستجو و گردآورندگان خبري.................................................................. ۱۲۳

خبرنامه ها....................................................................................................... ۱۲۴

ارتباطات الكترونيكي ومديريت روابط مشاركتي......................................................... ۱۲۴

مديريت روابط شراكتي........................................................................................ ۱۲۵

خط مشي براي خدمات الكترونيكي....................................................................... ۱۲۶

خدمات ديگر B۲Bو.............................................................................................. ۱۲۶

يكپارچگي و واسطه گري چند جانبه...................................................................... ۱۲۹

يكپارچگي بازارهاي الكترونيكي و مبادلات الكترونيكي............................................... ۱۲۸

واسطه گري چند جانبه....................................................................................... ۱۲۹

موضوعات مديريتي............................................................................................ ۱۲۹

 

فصل سوم:قيمت گذاري پويا: حراجهاي الكترونيكي

پايه هاي قيمت گذاري پويا و حراجها...................................................................... ۱۳۳

حراجهاي الكترونيكي.......................................................................................... ۱۳۴

خط مشي استفاده از حراجها و مكانيسمهاي قيمت گذاري........................................ ۱۳۴

مدل C۲Bو........................................................................................................ ۱۳۵

مدل Pricelineو.................................................................................................. ۱۳۵

فرآيند حراج و حمايت نرم افزاري............................................................................ ۱۳۵

شيوه هاي پرداخت............................................................................................ ۱۳۷

ارسال و هزينه پست.......................................................................................... ۱۳۷

انواع كلاهبرداري در حراج الكترونيكي..................................................................... ۱۳۷

تجارت الكترونيكي و دولت الكترونيكي.................................................................... ۱۳۸

آشنايي با اقدامات و راه حلهاي دولت ژاپن براي ايجاد دولت الكترونيكي........................ ۱۴۰

هدف گذاري براي تبديل ژاپن به بهترين فنآور اطلاعات در جهان.................................... ۱۴۲

تحقق جامعه اينترنتي در ژاپن.............................................................................. ۱۴۴

دولت الكترويكي به عنوان ساختار زيربنايي كشور ژاپن.............................................. ۱۴۴

تجارت الكترونيكي در كشورهاي در حال توسعه....................................................... ۱۴۵

تجارت الكترونيكي در تايلند.................................................................................. ۱۴۷

تجارت الكترونيكي در هند.................................................................................... ۱۴۹

وضعيت اينترت و تجارت الكترونيكي در ايران............................................................. ۱۵۱

جمع بندي و ملاحظات........................................................................................ ۱۵۳


فصل چهارم: كاربردها و زيرساخت تجارت الكترونيكي

زمينه سازي و ساختار توسعه كاربرد تجارت الكترونيكي............................................ ۱۵۵

فرآيند توسعه كاربرد تجارت الكترونيكي................................................................... ۱۵۶

توسعه يك طرح تجارت الكترونيكي......................................................................... ۱۵۷

نتيجه.............................................................................................................. ۱۵۸

تركيب بعضي از كاربردهاي تجارت الكترونيكي.......................................................... ۱۵۸

گفتگو از طريق وب............................................................................................. ۱۵۹

تلفن اينترنتي................................................................................................... ۱۶۰

سايتهاي تجارت الكترونيكي ................................................................................ ۱۶۰

برقراري ارتباط با پايگاه داده ها.............................................................................. ۱۶۲

برقراري ارتباط با شركاي كسب و كار...................................................................... ۱۶۲

فروشنده و انتخاب نرم افزار.................................................................................. ۱۶۲

انتخاب بسته.................................................................................................... ۱۶۲

موافقتهاي خدماتي (SLAs)و................................................................................ ۱۶۳

ايجاد SLAنيازمند ۴ مرحله مي باشد..................................................................... ۱۶۳

فرآيند توسعه نمايشگاه مجازي............................................................................ ۱۶۴

راهنمايي طرح فرآيند توسعه يك فروشگاه اينترنتي................................................... ۱۶۴

امنيت Securityو................................................................................................ ۱۶۶

نكات كليدي..................................................................................................... ۱۶۷

امنيت در تجارت الكترونيكي................................................................................. ۱۶۷

مديريت امنيتي................................................................................................. ۱۷۰

انواع تهديدات و تهاجمات..................................................................................... ۱۷۰

عدم ارائه خدمات و حملات به سبك Dosو............................................................... ۱۷۲

فنآوريهاي امنيتي.............................................................................................. ۱۷۳

ديوار آتش و كنترل دسترسي............................................................................... ۱۷۴

شبكه هاي اختصاصي مجازي.............................................................................. ۱۷۴

موضوعات مديريتي............................................................................................ ۱۷۵

 

فصل پنجم: سيستم هاي پرداخت الكترونيكي

پرداختهاي الكترونيكي........................................................................................ ۱۷۷

امنيت پرداختهاي الكترونيكي............................................................................... ۱۸۰

زيرساختار كليد عمومي...................................................................................... ۱۸۰

امضاء ديجيتالي: اصالت و غيرتكذيبي.................................................................... ۱۸۳

گواهينامه هاي ديجيتالي و تاييديه هاي CAو........................................................... ۱۸۴

لايه ورودي امن/امنيت لايه انتقال.......................................................................... ۱۸۵

مبادلات الكترونيكي امن...................................................................................... ۱۸۶

كارتهاي الكترونيكي............................................................................................ ۱۸۷

كيف جيبي الكترونيكي....................................................................................... ۱۹۱

ديگر خطرهاي امنيتي مربوط به كارتهاي اعتباري...................................................... ۱۹۱

كارتهاي خريد.................................................................................................... ۱۹۲

چكهاي الكترونيكي............................................................................................ ۱۹۳

صورتحساب الكترونيكي...................................................................................... ۱۹۵

كارتهاي هوشمند.............................................................................................. ۱۹۵

ساختار فيزيكي كارتهاي هوشمند........................................................................ ۱۹۶

قابليت و كاربردهاي كارت هوشمند....................................................................... ۱۹۶

معايب اتصالات كارت هوشمند.............................................................................. ۱۹۷

پول الكترونيكي................................................................................................. ۱۹۸

ويژگيهاي پول الكترونيكي..................................................................................... ۱۹۸

بانكداري الكترونيكي........................................................................................... ۱۹۹


فصل ششم: خط مشي تجارت الكترونيكي واجرا

نياز به يك خط مشي.......................................................................................... ۲۰۱

تشخيص چندين مورد از خط مشي تجارت الكترونيكي.............................................. ۲۰۱

اساس خط مشي يك تجارت................................................................................ ۲۰۲

انواع خط مشي................................................................................................ ۲۰۲

اساس يك خط مشي......................................................................................... ۲۰۳

طراحي خط مشي............................................................................................. ۲۰۴

زمينه سازي خط مشي...................................................................................... ۲۰۴

خط مشي فن‌آوري اطلاعات................................................................................. ۲۰۵

خط مشي تجارت الكترونيكي............................................................................... ۲۰۵

شروع خط مشي............................................................................................... ۲۰۵

ارزشيابي صنعتي.............................................................................................. ۲۰۵

ارزشيابي شركت.............................................................................................. ۲۰۶

ارزشيابي رقابتي.............................................................................................. ۲۰۷

تحليل موقعيت.................................................................................................. ۲۰۷

رقابت هوشمند در اينترنت................................................................................... ۲۰۸

خط مشي رقابتي در مقابل خط مشي اشتراكي..................................................... ۲۰۹

خط مشيهاي رقابتي.......................................................................................... ۲۰۹

خط مشي اشتراكي.......................................................................................... ۲۱۰

سرمايه گذاري مشترك....................................................................................... ۲۱۰

شراكت زنجيره اعتبار.......................................................................................... ۲۱۰

شيوه موگايار: سوالاتي كه يك طرح خط مشي بايد پاسخگوي آن باشد....................... ۲۱۰

خط مشي الكترونيكي مدل ۷ گام ور و ديگران.......................................................... ۲۱۱

موضوعاتي در ارتباط با ارائه خط مشي.................................................................. ۲۱۱

خط مشيهاي تجارت الكترونيكي در تجارتهاي كوچك.................................................. ۲۱۲

راه حل در مقابل چالشها.................................................................................... ۲۱۲

خط مشي نرخ گذاري......................................................................................... ۲۱۲

اجراي خط مشي و مديريت پروژه.......................................................................... ۲۱۲

ايجاد يك تيم وب و اختصاص دادن مهارتهاي عملي به زير مجموعه پروژه ها................... ۲۱۲

پروژه نمونه....................................................................................................... ۲۱۳

مديريت پروژه.................................................................................................... ۲۱۳

نظارت بر تجارت الكترونيكي................................................................................. ۲۱۳

موضوعات اخلاقي توسط ماسون و همكارانش به شكل زير طبقه بندي شده است......... ۲۱۴

حريم خصوصي.................................................................................................. ۲۱۴

موضوعات حقوق شخصي................................................................................... ۲۱۵

سايت وب ثبت نام خودكار................................................................................... ۲۱۵

كوكيها............................................................................................................. ۲۱۵

حفاظت بر ضد كوكيها......................................................................................... ۲۱۶

موضوعات حمايت از حريم خصوصي...................................................................... ۲۱۶

ناشناخته ها.................................................................................................... ۲۱۷

مركز اطلاعات شخصي الكترونيكي........................................................................ ۲۱۷

حفاظت كننده اطلاعات در پايگاه داده ها................................................................ ۲۱۸

سياست حريم خصوصي..................................................................................... ۲۱۸

نمونه اي از سايت حريم خصوصي......................................................................... ۲۱۸

مالكيت معنوي.................................................................................................. ۲۱۹

كپي رايت........................................................................................................ ۲۲۰

بكارگيري فنآوري براي حفاظت كپي رايت................................................................ ۲۲۰

شيوه هاي كاربردي............................................................................................ ۲۲۱

ثبت اختراعات................................................................................................... ۲۲۱

علائم تجاري..................................................................................................... ۲۲۲

دارنده يك علامت تجاري ثبت شده داراي حقوق اختصاصي زير مي باشد...................... ۲۲۲

حوزه اينترنتي................................................................................................... ۲۲۲

محافظت كردن از بچه ها..................................................................................... ۲۲۳

كنترل كردن پستهاي الكترونيكي بيهوده................................................................. ۲۲۳

ماليات............................................................................................................. ۲۲۴

بحث معافيت از ماليات اينترنتي............................................................................ ۲۲۴

ماليتهاي پيشنهادي در ايالات متحده آمريكا............................................................ ۲۲۴

حمايت از خريداران و فروشندگان در تجارت الكترونيكي.............................................. ۲۲۵

كلاهبرداري در اينترنت........................................................................................ ۲۲۵

كلاهبرداري در طرح هاي onlineو........................................................................... ۲۲۵

كلاهبرداري حسابهاي اينترنتي............................................................................ ۲۲۵

كلاهبرداريهاي مالي........................................................................................... ۲۲۵

كلاهبرداري ديگر در تجارت الكترونيكي.................................................................... ۲۲۶

حمايت از خريداران............................................................................................. ۲۲۶

شيوه هاي جديد پرداخت.................................................................................... ۲۲۶

موسسه برتر كسب و كار (BBB)و.......................................................................... ۲۲۷

علامت اعتباري................................................................................................. ۲۲۷

نشان اطمينان وب............................................................................................. ۲۲۸

ارزشيابي به وسله مصرف كنندگان....................................................................... ۲۲۸

حمايت از فروشندگان......................................................................................... ۲۳۰

فروشندگان چه كاري مي توانند انجام دهند؟........................................................... ۲۳۰

موضوعات مديريتي............................................................................................ ۲۳۱

بعضي از هشدارهاي سودمند وب شامل موارد زير مي باشند:................................... ۲۳۱

مزاياي تجارت با تلفن همراه................................................................................ ۲۳۱

واژه هاي تخصصي و نسلها................................................................................. ۲۳۲

ويژگيهاي تجارت با تلفن همراه............................................................................. ۲۳۴

ساختار محاسباتي تلفن هاي همراه.................................................................... ۲۳۴

سخت افزار....................................................................................................... ۲۳۴

نرم افزار........................................................................................................... ۲۳۵

شبكه ها و دسترسي به آنها............................................................................... ۲۳۶

وسايل انتقال بي سيم....................................................................................... ۲۳۶

 

فصل هفتم: CRM,ERP,SCMدر كسب و كار الكترونيكي

مديريت روابط مشتري......................................................................................... ۲۳۸

سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازمان............................................................... ۲۵۰

مديريت زنجيره تامين.......................................................................................... ۲۵۳

 

ضميمه۱

قانون تجارت الكترونيك........................................................................................ ۲۶۷

ضميمه۲

فرهنگ لغات اينترنت و تجارت الكترونيك.................................................................. ۲۸۱

منابع References

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
فنی و مهندسی مهندسی كامپيوتر

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©۲۰۲۵ Iranian Students Booking Agency. All rights reserved