اصول و فلسفه تعليم و تربيت
نویسنده:
دکتر محسن فرمهينی فراهانی
مترجم:
سال نشر:
1384
صفحه:
268
نوبت چاپ:
1

عنوان                                                                                                      صفحه

فصل اول: مفهوم فلسفه

تعریف فلسفه از چند صاحبنظر و فیلسوف...........................................................19

سیر تحول فلسفه........................................................................................ 20

تفاوت علم و فلسفه (تفاوت های دریافت های علمی و فلسفی)................................... 21

موضوعات و مسائل مورد بحث فلسفه................................................................ 22

بخش های عمده فلسفه یا موضوعات اصلی فلسفه................................................. 23

وجوه فلسفه............................................................................................... 25

کار فیلسوفان.............................................................................................. 26

فعالیت های تحقیقی فیلسوف............................................................................ 26

سئوالات فصل (1).......................................................................................... 27

پاسخنامه فصل (1)......................................................................................... 33

فصل دوم: تعلیم و تربیت

خصوصیات تعریف تعلیم و تربیت از دیدگاه دکتر شریعتمداری...................................... 37

تربیت و مفاهیم مشابه ..................................................................................... 37

تعریف تعلیم و تربیت از چند صاحبنظر.................................................................... 38

نظر دیوئی درباره پاره ای از تعاریف تعلیم و تربیت..................................................... 39

تعاریف اساسی از تعلیم و تربیت ......................................................................... 41

سئوالات فصل (2)........................................................................................... 43

پاسخنامه فصل (2).......................................................................................... 46

فصل سوم: اصول تعلیم وتربیت

تعریف اصل..................................................................................................... 48

خصوصیات اصل از نظر دکتر هوشیار....................................................................... 48

اصول تعلیم و تربیت از نظر هوشیار........................................................................ 48

اصول تعلیم وتربیت از نظر دکتر شریعتمداری............................................................ 52

اصول تعلیم و تربیت جان دیوئی............................................................................ 53

سوالات فصل (3).............................................................................................. 56

پاسخنامه فصل (3)............................................................................................ 64

فصل چهارم: رابطه فلسفه با تعلیم و تربیت

فلسفه تعلیم و تربیت ........................................................................................ 67

ویژگیهای فلسفه جدید آموزش و پرورش ................................................................ 68

ترکیب های مختلف ارتباط فلسفه با آ موزش و پرورش.................................................. 69

فلسفه و آموزش و پرورش................................................................................... 69

فلسفه در تعلیم و تربیت..................................................................................... 69

فلسفه برای تعلیم  و تربیت ................................................................................ 70

فلسفه تعلیم و تربیت ........................................................................................ 70

وجوه فلسفه آموزش و پرورش.............................................................................. 71

سوالات فصل (4)............................................................................................... 72

پاسخنامه فصل (4)............................................................................................ 75

فصل پنجم: مسائل اساسی فلسفه تعلیم و تربیت

واقعیت جهان یا متافیزیک.................................................................................... 78

معرفت و مسائل مربوط به آن................................................................................. 78

تعریف معرفت.................................................................................................... 78

ویژگیهای معرفت................................................................................................ 78

معرفت و امر خارجی............................................................................................. 79

تشکیل معرفت................................................................................................... 80

انواع معرفت...................................................................................................... 80

منابع معرفت..................................................................................................... 81

حقیقت و اقسام آن............................................................................................ ..83

ملاک تشخیص حقیقت........................................................................................... 84

ارزش شناسی.................................................................................................. ..85

الف-ماهیت ارزشها............................................................................................... 85

ب-اقسام ارزشها................................................................................................. 86

ج-ماهیت قضایای ارزشی....................................................................................... 87

سئوالات فصل (5)............................................................................................... 89

پاسخنامه فصل (5).............................................................................................. 94

فصل ششم: ایده آلیسم و تعلیم و تربیت

ویژگیهای کلی ایده آلیم...................................................................................... 97

هستی شناسی پندارگرایان (ایده آلیست ها)............................................................ 98

معرفت شناسی ایده آلیستی................................................................................ 99

ارزش شناسی ایده آلیسم................................................................................... 99

ایده آلیسم و آموزش و پرورش........................................................................... 100

هدف آموزش و پرورش........................................................................................ 100

معلم و آموزش.................................................................................................. 100

روش تدریس..................................................................................................... 101

برنامه درسی....................................................................................................... 101

فیلسوفان معروف این مکتب.................................................................................... 102

سقراط............................................................................................................... 102

افلاطون............................................................................................................. 103

آگوستین قدبس................................................................................................... 105

سن توماس اکویناس.............................................................................................. 105

دکارت............................................................................................................... 106

کانت................................................................................................................. 107

فخته (فیشته).................................................................................................... 108

هگل................................................................................................................. 109

شوپنهاور........................................................................................................... 109

بار کلی.............................................................................................................. 110

برادلی............................................................................................................... 110

برگسون............................................................................................................. 111

باتلر.................................................................................................................. 111

فروبل................................................................................................................ 112

سئوالات فصل (6)................................................................................................ 114

پاسخنامه فصل (6)............................................................................................... 121

فصل هفتم: رئالیسم و تعلیم و تربیت

هستی شاسی واقع گرایان..................................................................................... 124

واقع گرایی تعقلی یا قدیمی.................................................................................... 125

واقع گرایی طبیعی یا علمی..................................................................................... 126

شناخت شناسی واقع گرایان................................................................................... 127

ارزش شناسی رئالیسم......................................................................................... 127

واقع گرایی اسلامی.............................................................................................. 128

تربیت از نظر رئالیسم.......................................................................................... 128

هدف آموزش و پرورش........................................................................................ 128

معلم رئالیسم.................................................................................................... 129

روش های تدریس رئالیسم.................................................................................... 129

برنامه درسی رئالیسم........................................................................................... 130

فیلسوفان و مربیان رئالیسم................................................................................... 131

ارسطو.............................................................................................................. 131

ژان آموس کمینوس.............................................................................................. 132

جان لاک............................................................................................................. 134

هر بارت............................................................................................................ 136

هربرت اسپنسر................................................................................................... 137

برودی.............................................................................................................. 139

وایتهد.............................................................................................................. 140

رئالیسم مذهبی (خداباورانه)یاتومیسم....................................................................... 141

سئوالات فصل (7)............................................................................................... 143

پاسخنامه فصل (7).............................................................................................. 151

فصل هشتم: طبیعت گرایی و تعلیم و تربیت

هستی شناسی طبیعت گرایان.................................................................................. 154

شناخت شناسی طبیعت گرایان................................................................................. 154

ارزرش ی طبیعت گرایان ........................................................................................154

یم و تربیت

ش شناسی طبیعت گرایان...................................................................................... 155

آموزش و پرورش طبیعت گرایان.............................................................................. 155

الف-معلم و شاگرد............................................................................................... 155

ب-برنامه درسی.................................................................................................. 156

ج-هدف آموزش و پرورش..................................................................................... 156

مربیان و صاحبنظران طبیعت گرا............................................................................... 157

1-هابز............................................................................................................. 157

2-هربرت اسپنسر.............................................................................................. 157

3-پستالوزی...................................................................................................... 158

4-ژان ژاک روسو................................................................................................ 159

سوالات فصل (8)................................................................................................ 162

پاسخنامه فصل (8).............................................................................................. 166

فصل نهم:پراگماتیسم وتعلیم و تربیت

ریشه های فرهنگی پراگماتیسم.............................................................................. 168

خلاصه ای از افکار و عقاید پیرامون پراگماتیسم........................................................... 169

هستی شناسی پراگماتیسم.................................................................................... 170

شناخت شناسی عمل گرایان.................................................................................... 171

ارزش شناسی عمل گرایان..................................................................................... 171

تعلیم و تربیت عمل گرایان..................................................................................... 172

روش تدریس..................................................................................................... 173

خلاصه دیدگاه های تربیتی عمل گرایان....................................................................... 174

نقد تربیت عمل گرایان.......................................................................................... 175

مربیان و صاحبنظران پراگماتیسم............................................................................ 176

چارلزپیرس....................................................................................................... 176

ویلیام جمیز...................................................................................................... 176

جان دیوئی....................................................................................................... 177

هدف آموزش و پرورش از نظر دیوئی........................................................................... 178

روش آموزش و پرورش .......................................................................................... 179

ویژگیهای تعلیم و تربیت از نظر دیوئی......................................................................... 179

اصول مربوط به سازمان مواد درسی............................................................................ 179

سوالات فصل (9)................................................................................................ 181

پاسخنامه فصل (9).............................................................................................. 189

فصل دهم: پیشرفت گرایی و بازسازی گرایی

پیشرفت گرایی................................................................................................... 192

وظیفه مربی....................................................................................................... 193

برنامه درسی..................................................................................................... 194

مربیان و صاحبنظران پیشرفت گرا............................................................................ 194

جان دیوئی....................................................................................................... 194

ماریامونته سوری................................................................................................. 194

پارکر............................................................................................................... 195

دکرولی............................................................................................................ 195

کلاپارد............................................................................................................. 195

ماکارنکو........................................................................................................... 195

کیلپاتریک......................................................................................................... 195

بازی سازی گرایی................................................................................................. 196

پیشگامان معروف بازسازی گرایی.............................................................................. 197

جرج کاونتز(کاونتس).............................................................................................. 197

تئودوربراملد...................................................................................................... 197

هارولدراگ......................................................................................................... 198

انتقادات وارد به بازسازی گرایی............................................................................... 199

سوالات فصل 10................................................................................................ 200

پاسخنامه فصل 10............................................................................................. 203

فصل یازدهم: بنیادگرایی، پایدارگرایی و آموزش و پرورش

بنیادگرایی........................................................................................................ 206

پایدارگرایی....................................................................................................... 208

اصول اساسی پایدارگرایی................................................................................... 209

شباهت و تفاوت میان بنیادگرایی و پایدارگرایی........................................................... 210

سوالات فصل 11................................................................................................ 211

پاسخنامه فصل 11............................................................................................. 213

فصل دوازدهم: اگزیستانسپالیسم و تعلیم و تربیت

ماهیت انسانی...................................................................................................... 217

احساس مسئولیت............................................................................................... 217

معرفت شناسی اگزیستانسیالیسم............................................................................. 217

نظریه ارزشی اگزیستانسپاسیم.................................................................................... 218

ویژگی های کلی اگزیستانسیالیسم............................................................................... 218

تعلیم و تربیت اگزیستانسیالیسم............................................................................... 219

مفهوم تعلیم و تربیت.............................................................................................. 219

هدف آموزش و پرورش........................................................................................... 219

روش های تدریس.................................................................................................. 219

برنامه درسی....................................................................................................... 219

پیشروان و صاحبنظران اگزیستانسیالیسم.................................................................... 220

کی یرکیگارد........................................................................................................ 220

ژان پل سارتر....................................................................................................... 220

گابریل مارسل..................................................................................................... 220

مارتین بابر..................................................................................................... 221

نیل............................................................................................................... 221

مارتین هایدگر.................................................................................................. 221

یاسپرس......................................................................................................... 221

نیچه............................................................................................................... 222

سوالات فصل 12................................................................................................ 223

پاسخنامه فصل 12............................................................................................. 226

فصل سیزدهم: فلسفه تحلیلی و تعلیم و تربیت

ویژگی های کلی فلسفه تحلیلی................................................................................ 228

معرفت شناسی و فلسفه تحلیلی.............................................................................. 229

نظریه ارزشی در فلسفه تحلیلی............................................................................... 229

خاستگاه های فلسفه تحلیلی.................................................................................... 229

رابطه فلسفه تحلیلی با تعلیم و تربیت........................................................................ 230

پیشگامان و صاحبنظران فلسفه تحلیلی....................................................................... 230

جی.ای.مور........................................................................................................ 230

ویتگنشتاین....................................................................................................... 231

برتراندراسل...................................................................................................... 231

آلفردجولزآیر...................................................................................................... 233

گیلبرت رایل...................................................................................................... 234

سوالات فصل 13................................................................................................ 235

پاسخنامه فصل 13............................................................................................. 238

فصل چهاردهم: فلسفه تربیتی اسلام

هستی شناسی اسلامی.................................................................................. .....241

انسان از دیدگاه اسلام....................................................................................... .242

اصول کلی اسلام................................................................................................ 242

شناخت شناسی اسلام.................................................................................... .....243

ارزش شناسی اسلام........................................................................................ ....244

تربیت در اسلام................................................................................................. 245

هدف های تربیتی اسلام.................................................................................... .....245

روش های تربیتی اسلام......................................................................................... 247

فیلسوفان تربیتی اسلام......................................................................................... 247

ابن سنا............................................................................................................. 247

فارابی (معلم ثانی)........................................................................................... .....249

مسکویه (ابن مسکویه).......................................................................................... 251

امام محمد غزالی.............................................................................................. ....252

خواجه نصیرالدین طوسی.................................................................................... .....254

ابن خلدون.......................................................................................................... 256

شهاب الدین سهروردی....................................................................................... ....258

ملاصدرا........................................................................................................... ..258

سوالات فصل 14.................................................................................................. 260

پاسخنامه فصل 14............................................................................................. ..264

ضمائم:

مقایسه اهداف تعلیم  و تربت در مکاتب مختلف فلسفی.................................................. 265

مقایسه روش های تدریس در مکاتب مختلف فلسفی.............................................. ........266

مقایسه نقش معلم درمکاتب مختلف فلسفی................................................................. 267

مقایسه تاکیدات برنامه درسی در مکاتب مختلف فلسفی.................................................. 268

منابع.............................................................................................................. 269

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی فلسفه

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved