برنامه ريزي آموزشي و درسي
نویسنده:
دكتر فرمهيني فراهاني
مترجم:
سال نشر:
1384
صفحه:
256
نوبت چاپ:
1

 

فصل اول:مفهوم شناسی

   تعریف برنامه ریزی........................................................................................... 16

   مفاهیم مستتر  در برنامه ریزی......................................................................... 16

   تعریف برنامه ریزی آموزشی.............................................................................. 18

   دیدگاه مخالفان و موافقان برنامه ریزی آموزشی.................................................... 19

   تعریف برنامه ریزی درسی ............................................................................... 20

   تعریف برنامه ریزی توسعه................................................................................. 21

   مفهوم توسعه ............................................................................................... 21

   شاخص های توسعه....................................................................................... 21

   سوالات فصل اول ........................................................................................... 23

   پاسخنامه فصل اول......................................................................................... 29

 

فصل دوم: پیش بایست های برنامه ریزی آموزشی

   تعریف نظام آموزشی....................................................................................... 32

   الگوی سه عنصری نظام آموزشی...................................................................... 33

   الگوی پنج عنصری نظام آموزشی...................................................................... 34

   سطوح سه گانه برنامه ریزی آموزشی................................................................ 34

   فعالیت های عمده برنامه ریزی آموزشی............................................................. 36

   سوالات فصل دوم........................................................................................... 38

   پاسخنامه فصل دوم........................................................................................ 41

 

فصل سوم:تاریخچه برنامه ریزی آموزشی

   مراحل برنامه ریزی آموزشی............................................................................. 45

   دوره های برنامه ریزی آموزشی در کشورهای صنعتی بین سالهای 1945 تا 1970....... 47

   مشکلات برنامه ریزی آموزشی در کشورهای در حال رشد...................................... 48

   تاریخچه برنامه ریزی آموزشی در ایران................................................................ 49

   سوالات فصل سوم......................................................................................... 50

   پاسخنامه فصل سوم...................................................................................... 52

 

فصل چهارم: مبانی تهیه و تنظیم برنامه

   تصمیم گیری در برنام ریزی  آموزشی.................................................................. 54

   مدلهای مختلف حوزه امکانات........................................................................... 54

   انواع مقدورات و محدودیت های آموزش و پرورش (انواع منابع و موانع)....................... 56

   تهیه برنامه آموزشی....................................................................................... 60

   فعالیت های تعیین راهبردهای آموزشی.............................................................. 60

   قسمت های مختلف یک برنامه......................................................................... 61

   سوالات فصل چهارم........................................................................................ 62

   پاسخنامه فصل چهارم..................................................................................... 65

 

فصل پنجم: سطح مختلف هدف های آموزش و پرورش

   آرمان های جهانی (فراملی)............................................................................. 68

   آرمان های ملی ............................................................................................ 69

   رسالت و ماوریت............................................................................................ 69

   وظایف پاره سیتم ها....................................................................................... 70

   مقاصد اجرایی............................................................................................... 70

   هدف های درسی.......................................................................................... 71

   سوالات فصل پنجم......................................................................................... 72

   پاسخنامه فصل پنجم...................................................................................... 76

 

فصل ششم: انواع برنام ریزی (برنامه ریزی آموزشی )

   برنامه ریزی از نظر زمان.................................................................................... 78

   برنامه ریزی از نظر حیطه و دامنه عمل................................................................. 78

   برنامه ریزی از نظر چگونگی عمل....................................................................... 80

   برنامه ریزی از نظر تمرکز و عدم تمرکز.................................................................. 80

   محاسن نظام آموزشی متمرکز.......................................................................... 81

  

محاسن نظام آموزشی غیرمتمرکز........................................................................ 81

   معایب نظام آموزشی غیر متمرکز....................................................................... 82

   نمونه های از رنامه ریزی دراز مدت..................................................................... 82

   آمایش سرزمین............................................................................................. 82

   برنامه ریزی استراتژِیک..................................................................................... 82

   سوالات فصل ششم....................................................................................... 84

   پاسخنامه فصل ششم.................................................................................... 88

 

فصل هفتم: اصول برنامه ریزی آموزشی

   اصول مقدماتی برنامه ریزی آموزش.................................................................... 90

   اصول عمومی برنامه ریزی آموزشی................................................................... 90

   اصول متمم برنامه ریزی آموزشی ...................................................................... 92

   سوالات فصل هفتم......................................................................................... 95

   پاسخنامه فصل هفتم...................................................................................... 99

 

فصل هشتم: روش های برنامه ریزی آموزشی

   روش تقاضای اجتماعی................................................................................... 102

   روش نیروی انسانی........................................................................................ 103

   روش هزینه-فایده یا نرخ بازده............................................................................ 106

   سوالات فصل هشتم....................................................................................... 109

   پاسخنامه فصل هشتم.................................................................................... 115

 

فصل نهم: دورنمای مدل های اقتصادی و پیش بینی کننده برنامه ریزی آموزشی

   مدل های اقتصادی برنامه ریزی آموزشی............................................................. 118

   مدل برآورد نیروی انسانی................................................................................. 118

   مدل کراتی برگن-باس...................................................................................... 119

   مدل های برنامه ریزی آموزشی از نظر مبنای ریاضی.............................................. 119

   مدل های پیش بینی کننده و تشریح کننده.......................................................... 120

   سوالات فصل نهم........................................................................................... 121

   پاسخنامه فصل نهم........................................................................................ 123

 

فصل دهم: تشخیص کژیها وئ کاستیهای نظام آموزشی

   زمینه های تشخیص در برنامه ریزی آموزشی....................................................... 126

   انواع کارآیی................................................................................................... 127

   ابزار تشخیص................................................................................................. 127

   محاسبه نرخ ها.............................................................................................. 127

   محاسبه نسبت ها......................................................................................... 129

   سوالات فصل دهم.......................................................................................... 131

   پاسخنامه فصل دهم....................................................................................... 135

 

فصل یازدهم: استفاده از شاخص ها در برنامه ریزی آموزشی

   شاخص و ویژگی های آن.................................................................................. 138

   موارد کاربرد شاخص ها.................................................................................... 138

   شاخص های اجزای متشکله نظام آموزشی........................................................ 139

   شاخص های درون داد نظام آموزشی................................................................. 139

   شاخص های فرایند نظام آموزشی..................................................................... 139

   شاخص های برون داد نظام آموزشی.................................................................. 140

   شاخص های مرتبط با شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی.................................. 140

   سوالات فصل یازدهم....................................................................................... 141

   پاسخنامه فصل یازدهم.................................................................................... 143

 

فصل دوازدهم: نیازسنجی فصل مشترک برنامه ریزی آموزشی و درسی

   تعاریف مختلف از نیاز....................................................................................... 146

   اهداف نیازسنجی........................................................................................... 147

   فنون (روش های)نیازسنجی............................................................................. 148

 

   رابطه نیازسنجی با برنامه ریزی آموزشی و درسی................................................ 149

   گام های اساسی نیازسنجی........................................................................... 151

   شبه نیازسنجی............................................................................................. 151

   سوالات فصل دوازدهم..................................................................................... 152

   پاسخنامه فصل دوازدهم.................................................................................. 154

 

فصل سیزدهم: مفهوم برنامه درسی و تاریخچه برنامه ریزی درسی

   تعاریف مختلف از برنامه درسی از صاحبنظران...................................................... 157

   بعضی از مفاهیم از برنامه درسی...................................................................... 158

   تاریخچه برنامه ریزی درسی.............................................................................. 159

   مهندسی برنامه درسی.................................................................................. 160

   سوالات فصل سیزدهم.................................................................................... 161

   پاسخنامه فصل سیزدهم................................................................................. 164

 

فصل چهاردهم: مبنای برنامه ریزی درسی

   مبانی فلسفی برنامه ریزی درسی.................................................................... 166

   مبانی اجتماعی و فر هنگی برنامه ریزی درسی................................................... 169

   مبانی روان شناختی برنامه درسی................................................................... 170

   سوالات فصل چهاردهم.................................................................................... 171

   پاسخنامه فصل چهاردهم................................................................................. 173

 

فصل پانزدهم: عناصر و انواع برنامه درسی و مراحل آن

   عناصر برنامه درسی....................................................................................... 177

   سطوح تصمیم گیری در برنامه درسی................................................................. 178

   انواع برنامه درسی......................................................................................... 179

   مراحل برنامه ریزی درسی................................................................................ 180

   سوالات فصل پانزدهم...................................................................................... 183

   پاسخنامه فصل پانزدهم................................................................................... 186

 

فصل شانزدهم: آماده سازی رئوس برنامه درسی: مشخص کردن هدف های

برنامه درسی

   سطوح هدف ها............................................................................................. 188

   منابع تعیین اهداف.......................................................................................... 189

   اصول تعیین اهداف ......................................................................................... 190

   حیطه های هدف............................................................................................ 190

   بیان اهداف.................................................................................................... 191

   سوالات فصل شانزدهم.................................................................................... 192

   پاسخنامه فصل شانزدهم ................................................................................ 194

 

فصل هفدهم: آماده سازی رئوس برنامه درسی: انتخاب محتوای برنامه درسی

   تعریف محتوا.................................................................................................. 197

   دیدگاه های اساسی در انتخاب محتوا................................................................ 198

   ضوابط عملی برای انتخاب محتوا........................................................................ 198

   معیارهای انتخاب محتوا................................................................................... 198

   ملاک های انتخاب محتوا در برنامه ریزی درسی ................................................... 199

   شیوه های عرصه مطالب (محتوا) از نظر واگن شین .............................................. 200

   مسائل اساسی در سازماندهی محتوای درسی ................................................. 200

   الگوهای سازماندهی محتوای برنامه درسی ....................................................... 201

   شیوه های سازماندهی محتوای برنامه درسی ................................................... 207

   سوالات فصل هفدهم...................................................................................... 210

   پاسخنامه فصل هفدهم................................................................................... 215

 

فصل هیجدهم: آماده سازی رئوس برنامه درسی: انتخاب راهبردهای یاددهی-

یادگیری

   روش های تدریس........................................................................................... 219

   انواع مدل ها.................................................................................................. 219

   روش های تدریس سنتی و معمولی ................................................................. 222

   روش های تدریس جدید (آموزش انفرادی)........................................................... 223

   الگوهای تدریس ............................................................................................ 223

   سوالات فصل هیجدهم.................................................................................... 225

   پاسخنامه فصل هیجدهم ................................................................................ 227

 

فصل نوزدهم: تهیه و تدوین وسایل آموزشی و سازماندهی آن

   سازماندهی مواد آموزشی............................................................................... 230

   برنامه ریزی افقی و عمودی در برنامه ریزی درسی ............................................... 232

   سوالات فصل نوزدهم...................................................................................... 234

   پاسخنامه فصل نوزدهم................................................................................... 237

 

فصل بیستم: نظارت وارزشیابی در برنامه ریزی درسی

   کنترل کیفیت برنامه د رسی............................................................................. 241

   ارزشیابی وتعریف مختلف از آن.......................................................................... 241

   انواع ارزشیابی از نظر زمان اجرا......................................................................... 242

   کارکردهای ارزشیابی...................................................................................... 242

   جنبه های اساسی در ارزشیابی از برنامه درسی................................................. 243

   الگوهای ارزشیابی......................................................................................... 243

   ارزیابی تکوینی (به ویژه در مورد مواد و وسایل آموزشی)........................................ 246

   داده های مورد استفاده در ارزیابی تکوینی.......................................................... 247

   سوالات فصل بیستم....................................................................................... 248

   پاسخنامه فصل بیستم.................................................................................... 253

 

منبع............................................................................................................... 255

 

  

 

 

 

 

  

 

  

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved