فصل اول:مفهوم شناسی
تعریف برنامه ریزی........................................................................................... 16
مفاهیم مستتر در برنامه ریزی......................................................................... 16
تعریف برنامه ریزی آموزشی.............................................................................. 18
دیدگاه مخالفان و موافقان برنامه ریزی آموزشی.................................................... 19
تعریف برنامه ریزی درسی ............................................................................... 20
تعریف برنامه ریزی توسعه................................................................................. 21
مفهوم توسعه ............................................................................................... 21
شاخص های توسعه....................................................................................... 21
سوالات فصل اول ........................................................................................... 23
پاسخنامه فصل اول......................................................................................... 29
فصل دوم: پیش بایست های برنامه ریزی آموزشی
تعریف نظام آموزشی....................................................................................... 32
الگوی سه عنصری نظام آموزشی...................................................................... 33
الگوی پنج عنصری نظام آموزشی...................................................................... 34
سطوح سه گانه برنامه ریزی آموزشی................................................................ 34
فعالیت های عمده برنامه ریزی آموزشی............................................................. 36
سوالات فصل دوم........................................................................................... 38
پاسخنامه فصل دوم........................................................................................ 41
فصل سوم:تاریخچه برنامه ریزی آموزشی
مراحل برنامه ریزی آموزشی............................................................................. 45
دوره های برنامه ریزی آموزشی در کشورهای صنعتی بین سالهای 1945 تا 1970....... 47
مشکلات برنامه ریزی آموزشی در کشورهای در حال رشد...................................... 48
تاریخچه برنامه ریزی آموزشی در ایران................................................................ 49
سوالات فصل سوم......................................................................................... 50
پاسخنامه فصل سوم...................................................................................... 52
فصل چهارم: مبانی تهیه و تنظیم برنامه
تصمیم گیری در برنام ریزی آموزشی.................................................................. 54
مدلهای مختلف حوزه امکانات........................................................................... 54
انواع مقدورات و محدودیت های آموزش و پرورش (انواع منابع و موانع)....................... 56
تهیه برنامه آموزشی....................................................................................... 60
فعالیت های تعیین راهبردهای آموزشی.............................................................. 60
قسمت های مختلف یک برنامه......................................................................... 61
سوالات فصل چهارم........................................................................................ 62
پاسخنامه فصل چهارم..................................................................................... 65
فصل پنجم: سطح مختلف هدف های آموزش و پرورش
آرمان های جهانی (فراملی)............................................................................. 68
آرمان های ملی ............................................................................................ 69
رسالت و ماوریت............................................................................................ 69
وظایف پاره سیتم ها....................................................................................... 70
مقاصد اجرایی............................................................................................... 70
هدف های درسی.......................................................................................... 71
سوالات فصل پنجم......................................................................................... 72
پاسخنامه فصل پنجم...................................................................................... 76
فصل ششم: انواع برنام ریزی (برنامه ریزی آموزشی )
برنامه ریزی از نظر زمان.................................................................................... 78
برنامه ریزی از نظر حیطه و دامنه عمل................................................................. 78
برنامه ریزی از نظر چگونگی عمل....................................................................... 80
برنامه ریزی از نظر تمرکز و عدم تمرکز.................................................................. 80
محاسن نظام آموزشی متمرکز.......................................................................... 81
محاسن نظام آموزشی غیرمتمرکز........................................................................ 81
معایب نظام آموزشی غیر متمرکز....................................................................... 82
نمونه های از رنامه ریزی دراز مدت..................................................................... 82
آمایش سرزمین............................................................................................. 82
برنامه ریزی استراتژِیک..................................................................................... 82
سوالات فصل ششم....................................................................................... 84
پاسخنامه فصل ششم.................................................................................... 88
فصل هفتم: اصول برنامه ریزی آموزشی
اصول مقدماتی برنامه ریزی آموزش.................................................................... 90
اصول عمومی برنامه ریزی آموزشی................................................................... 90
اصول متمم برنامه ریزی آموزشی ...................................................................... 92
سوالات فصل هفتم......................................................................................... 95
پاسخنامه فصل هفتم...................................................................................... 99
فصل هشتم: روش های برنامه ریزی آموزشی
روش تقاضای اجتماعی................................................................................... 102
روش نیروی انسانی........................................................................................ 103
روش هزینه-فایده یا نرخ بازده............................................................................ 106
سوالات فصل هشتم....................................................................................... 109
پاسخنامه فصل هشتم.................................................................................... 115
فصل نهم: دورنمای مدل های اقتصادی و پیش بینی کننده برنامه ریزی آموزشی
مدل های اقتصادی برنامه ریزی آموزشی............................................................. 118
مدل برآورد نیروی انسانی................................................................................. 118
مدل کراتی برگن-باس...................................................................................... 119
مدل های برنامه ریزی آموزشی از نظر مبنای ریاضی.............................................. 119
مدل های پیش بینی کننده و تشریح کننده.......................................................... 120
سوالات فصل نهم........................................................................................... 121
پاسخنامه فصل نهم........................................................................................ 123
فصل دهم: تشخیص کژیها وئ کاستیهای نظام آموزشی
زمینه های تشخیص در برنامه ریزی آموزشی....................................................... 126
انواع کارآیی................................................................................................... 127
ابزار تشخیص................................................................................................. 127
محاسبه نرخ ها.............................................................................................. 127
محاسبه نسبت ها......................................................................................... 129
سوالات فصل دهم.......................................................................................... 131
پاسخنامه فصل دهم....................................................................................... 135
فصل یازدهم: استفاده از شاخص ها در برنامه ریزی آموزشی
شاخص و ویژگی های آن.................................................................................. 138
موارد کاربرد شاخص ها.................................................................................... 138
شاخص های اجزای متشکله نظام آموزشی........................................................ 139
شاخص های درون داد نظام آموزشی................................................................. 139
شاخص های فرایند نظام آموزشی..................................................................... 139
شاخص های برون داد نظام آموزشی.................................................................. 140
شاخص های مرتبط با شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی.................................. 140
سوالات فصل یازدهم....................................................................................... 141
پاسخنامه فصل یازدهم.................................................................................... 143
فصل دوازدهم: نیازسنجی فصل مشترک برنامه ریزی آموزشی و درسی
تعاریف مختلف از نیاز....................................................................................... 146
اهداف نیازسنجی........................................................................................... 147
فنون (روش های)نیازسنجی............................................................................. 148
رابطه نیازسنجی با برنامه ریزی آموزشی و درسی................................................ 149
گام های اساسی نیازسنجی........................................................................... 151
شبه نیازسنجی............................................................................................. 151
سوالات فصل دوازدهم..................................................................................... 152
پاسخنامه فصل دوازدهم.................................................................................. 154
فصل سیزدهم: مفهوم برنامه درسی و تاریخچه برنامه ریزی درسی
تعاریف مختلف از برنامه درسی از صاحبنظران...................................................... 157
بعضی از مفاهیم از برنامه درسی...................................................................... 158
تاریخچه برنامه ریزی درسی.............................................................................. 159
مهندسی برنامه درسی.................................................................................. 160
سوالات فصل سیزدهم.................................................................................... 161
پاسخنامه فصل سیزدهم................................................................................. 164
فصل چهاردهم: مبنای برنامه ریزی درسی
مبانی فلسفی برنامه ریزی درسی.................................................................... 166
مبانی اجتماعی و فر هنگی برنامه ریزی درسی................................................... 169
مبانی روان شناختی برنامه درسی................................................................... 170
سوالات فصل چهاردهم.................................................................................... 171
پاسخنامه فصل چهاردهم................................................................................. 173
فصل پانزدهم: عناصر و انواع برنامه درسی و مراحل آن
عناصر برنامه درسی....................................................................................... 177
سطوح تصمیم گیری در برنامه درسی................................................................. 178
انواع برنامه درسی......................................................................................... 179
مراحل برنامه ریزی درسی................................................................................ 180
سوالات فصل پانزدهم...................................................................................... 183
پاسخنامه فصل پانزدهم................................................................................... 186
فصل شانزدهم: آماده سازی رئوس برنامه درسی: مشخص کردن هدف های
برنامه درسی
سطوح هدف ها............................................................................................. 188
منابع تعیین اهداف.......................................................................................... 189
اصول تعیین اهداف ......................................................................................... 190
حیطه های هدف............................................................................................ 190
بیان اهداف.................................................................................................... 191
سوالات فصل شانزدهم.................................................................................... 192
پاسخنامه فصل شانزدهم ................................................................................ 194
فصل هفدهم: آماده سازی رئوس برنامه درسی: انتخاب محتوای برنامه درسی
تعریف محتوا.................................................................................................. 197
دیدگاه های اساسی در انتخاب محتوا................................................................ 198
ضوابط عملی برای انتخاب محتوا........................................................................ 198
معیارهای انتخاب محتوا................................................................................... 198
ملاک های انتخاب محتوا در برنامه ریزی درسی ................................................... 199
شیوه های عرصه مطالب (محتوا) از نظر واگن شین .............................................. 200
مسائل اساسی در سازماندهی محتوای درسی ................................................. 200
الگوهای سازماندهی محتوای برنامه درسی ....................................................... 201
شیوه های سازماندهی محتوای برنامه درسی ................................................... 207
سوالات فصل هفدهم...................................................................................... 210
پاسخنامه فصل هفدهم................................................................................... 215
فصل هیجدهم: آماده سازی رئوس برنامه درسی: انتخاب راهبردهای یاددهی-
یادگیری
روش های تدریس........................................................................................... 219
انواع مدل ها.................................................................................................. 219
روش های تدریس سنتی و معمولی ................................................................. 222
روش های تدریس جدید (آموزش انفرادی)........................................................... 223
الگوهای تدریس ............................................................................................ 223
سوالات فصل هیجدهم.................................................................................... 225
پاسخنامه فصل هیجدهم ................................................................................ 227
فصل نوزدهم: تهیه و تدوین وسایل آموزشی و سازماندهی آن
سازماندهی مواد آموزشی............................................................................... 230
برنامه ریزی افقی و عمودی در برنامه ریزی درسی ............................................... 232
سوالات فصل نوزدهم...................................................................................... 234
پاسخنامه فصل نوزدهم................................................................................... 237
فصل بیستم: نظارت وارزشیابی در برنامه ریزی درسی
کنترل کیفیت برنامه د رسی............................................................................. 241
ارزشیابی وتعریف مختلف از آن.......................................................................... 241
انواع ارزشیابی از نظر زمان اجرا......................................................................... 242
کارکردهای ارزشیابی...................................................................................... 242
جنبه های اساسی در ارزشیابی از برنامه درسی................................................. 243
الگوهای ارزشیابی......................................................................................... 243
ارزیابی تکوینی (به ویژه در مورد مواد و وسایل آموزشی)........................................ 246
داده های مورد استفاده در ارزیابی تکوینی.......................................................... 247
سوالات فصل بیستم....................................................................................... 248
پاسخنامه فصل بیستم.................................................................................... 253
منبع............................................................................................................... 255
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|