گسترش سريع فناوري، دسترسي همگاني به اطلاعات، فرو ريختن مرزهاي جغرافياي دانش و پديده جهاني شدن از يك سو و افزايش چشمگير تقاضاي اجتماعي براي ورود به آموزش عالي و رشد بي رويه موسسات آموزش عالي در كشور از سوي ديگر باعث شده است كه دانشگاهها نيز مانند ساير مؤسسات و سازمانهاي صنعتي و تجاري براي مقابله با بحران ها، ناملايمات و تهديدها و همچنين حفظ بهاي خويش و دوام در اين دنياي پر رقابت امروزي نياز به يادگيري را احساس و درك كنند.
كتاب حاضر در ۴ فصل تنظيم شده است و بخش هايي با عناوين ساختار دانشگاه ها و نگاهي به تحولات آموزش عالي در ايران، نظريه هاي رهبري، رهبري از ديدگاه تيچي و ايجاد سازمان ياد دهنده را مورد بررسي قرار مي دهد.
اين كتاب با ويژگي هاي خاصي از نظير بررسي ساختار و رسالت دانشگاه ها، سير تكاملي آموزش عالي در ايران و اسلام، تحولات تاريخي نظريه هاي رهبري و معرفي سازمان ياد دهنده، مؤلفه هاي آن و چگونگي تشكيل و ايجاد سازمان ياد دهنده مي تواند براي استادان و دانشجويان رشته هاي مديريت، مديران اجرايي مراكز آموزش عالي، مديران سازمان هاي تجاري – صنعتي و همه علاقه مندان به مطالعات مديريت و رهبري و نظريه هاي مديريتي مورد استفاده قرار گيرد.
كتاب « سازمان ياد دهنده» در ۱۸۴ صفحه و به قيمت ۲۲۰۰ تومان به چاپ رسيده است.
عنوان صفحه
پيشگفتار........................................................................................................................... ۳
مقدمه............................................................................................................................... ۹
فصل اول: ساختار دانشگاهها و نگاهي به تحولات آموزش عالي در ايران
دانشگاه به عنوان يك سيستم............................................................................................ ۱۴
مديريت دانشگاه.............................................................................................................. ۱۹
سطوح سازمان................................................................................................................ ۲۲
رسالت دانشگاه............................................................................................................... ۲۳
چالش هاي فراروي آموزش عالي............................................................................................. ۲۶
دانشگاه نوين................................................................................................................. ۳۱
سير تاريخي آموزش عالي در ايران.......................................................................................... ۳۴
ايران باستان................................................................................................................... ۳۴
ظهور اسلام.................................................................................................................... ۳۶
پيدايش آموزش عالي به سبك غربي در ايران......................................................................... ۴۰
تأسيس وزارت علوم ........................................................................................................ ۴۳
انقلاب اسلامي............................................................................................................... ۴۵
فصل دوم: نظريه هاي رهبري
تئوري هاي پيشين رهبري..................................................................................................... ۴۹
مفهوم و ماهيت رهبري..................................................................................................... ۵۰
نظريه هاي رهبري............................................................................................................ ۵۴
ديدگاه مبتني بر ويژگي هاي شخصي.................................................................................. ۵۴
ديدگاه مبتني بر رفتار رهبري.............................................................................................. ۵۶
ديدگاه اقتضايي در رهبري.................................................................................................. ۵۸
ويژگي رهبران اثر بخش......................................................................................................... ۶۲
ديدگاههاي نو در رهبري..................................................................................................... ۶۴
يادگيري سازماني و سازمان يادگيرنده.................................................................................. ۶۶
مفاهيم اساسي سازمان ياد گيرنده.................................................................................... ۶۹
فصل سوم: رهبري از ديدگاه تيچي
نياز به رهبري...................................................................................................................... ۷۹
آموزش رهبران..................................................................................................................... ۸۰
سازمان ياد دهنده................................................................................................................ ۸۲
همسويي........................................................................................................................... ۸۶
جمع آوري دانش.................................................................................................................. ۸۷
همزماني............................................................................................................................ ۸۸
حداكثر استفاده از زمان......................................................................................................... ۹۰
چالش جديد براي همه.......................................................................................................... ۹۱
مقصد................................................................................................................................ ۹۱
نياز به سرعت..................................................................................................................... ۹۳
نياز به اندازه........................................................................................................................ ۹۳
دانش به عنوان يك سرمايه مهم.............................................................................................. ۹۴
فصل چهارم: ايجاد سازمان ياد دهنده
ويژگيهاي ساخت سازمان ياددهنده.......................................................................................... ۹۷
الگوي ذهني سازمان ياد دهنده.......................................................................................... ۹۸
الگوي ذهني يادگيري رهبر................................................................................................. ۹۹
ياددهي در عمليات روزانه انجام مي شود............................................................................. ۱۰۰
زيرساخت سازمان ياد دهنده.............................................................................................. ۱۰۱
چرخه ياددهي..................................................................................................................... ۱۰۵
هنر رهبري : معلمان خوب و بد........................................................................................... ۱۰۵
ديدگاه قابل ياددهي.............................................................................................................. ۱۰۹
رهبري كردن ياددهي است................................................................................................ ۱۱۰
ارزشهاي ديدگاه قابل ياددهي............................................................................................. ۱۱۲
تدوين ديدگاه قابل ياددهي................................................................................................. ۱۱۳
ايده ها
رهبران ايده ها را توليد مي كنند.......................................................................................... ۱۱۹
ارزشها............................................................................................................................... ۱۲۱
نقش ارزشها و رهبري سازمان........................................................................................... ۱۲۴
ارزشهاي شخصي رهبران.................................................................................................. ۱۲۵
توسعه ارزشهاي شخصي ................................................................................................. ۱۲۶
ارزشهاي شخصي در رهبري.............................................................................................. ۱۲۷
تصميم گيري سازماني...................................................................................................... ۱۲۹
ايجاد ارزشهاي سازماني................................................................................................... ۱۳۰
الگودهي........................................................................................................................ ۱۳۱
ارزشها در سازمان ياددهنده............................................................................................... ۱۳۲
تغيير ارزشها.................................................................................................................... ۱۳۴
زندگي با ارزشها.............................................................................................................. ۱۳۵
انرژي................................................................................................................................. ۱۳۶
مكانيسم هاي عمل......................................................................................................... ۱۳۷
گذرهاي خلاق................................................................................................................. ۱۳۸
منابع انرژي مديران........................................................................................................... ۱۴۳
قاطعيت در تصميم گيري........................................................................................................ ۱۴۴
حقيقت و جرئت............................................................................................................... ۱۴۶
توسعه قاطعيت................................................................................................................ ۱۴۸
پيشينه علمي ................................................................................................................ ۱۴۹
نتيجه گيري..................................................................................................................... ۱۵۴
الگوي پيشنهادي ايجاد دانشگاه ياد دهنده................................................................................ ۱۵۷
منابع فارسي...................................................................................................................... ۱۶۲
منابع انگليسي................................................................................................................... ۱۶۵
فهرست واژگان..................................................................................................................... ۱۷۴
انگليسي به فارسي............................................................................................................. ۱۷۸
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|