سازمان ياددهنده الگويی برای رهبری دانشگاه امروز
نویسنده:
حسين زارع - سعيد رجايی پور - مهدی جمشيديان - حسين مولوی
مترجم:
سال نشر:
۱۳۸۷
صفحه:
۱۰۰۰
نوبت چاپ:
۱

گسترش سريع فناوري، دسترسي همگاني به اطلاعات، فرو ريختن مرزهاي جغرافياي دانش و پديده جهاني شدن از يك سو و افزايش چشمگير تقاضاي اجتماعي براي ورود به آموزش عالي و رشد بي رويه موسسات آموزش عالي در كشور از سوي ديگر باعث شده است كه دانشگاهها نيز مانند ساير مؤسسات و سازمانهاي صنعتي و تجاري براي مقابله با بحران ها، ناملايمات و تهديدها و همچنين حفظ بهاي خويش و دوام در اين دنياي پر رقابت امروزي نياز به يادگيري را احساس و درك كنند.

كتاب حاضر در ۴ فصل تنظيم شده است و بخش هايي با عناوين ساختار دانشگاه ها و نگاهي به تحولات آموزش عالي در ايران، نظريه هاي رهبري، رهبري از ديدگاه تيچي و ايجاد سازمان ياد دهنده را مورد بررسي قرار مي دهد.

اين كتاب با ويژگي هاي خاصي از نظير بررسي ساختار و رسالت دانشگاه ها، سير تكاملي آموزش عالي در ايران و اسلام، تحولات تاريخي نظريه هاي رهبري و معرفي سازمان ياد دهنده، مؤلفه هاي آن و چگونگي تشكيل و ايجاد سازمان ياد دهنده مي تواند براي استادان و دانشجويان رشته هاي مديريت، مديران اجرايي مراكز آموزش عالي، مديران سازمان هاي تجاري – صنعتي و همه علاقه مندان به مطالعات مديريت و رهبري و نظريه هاي مديريتي مورد استفاده قرار گيرد.

كتاب « سازمان ياد دهنده» در ۱۸۴ صفحه و به قيمت ۲۲۰۰ تومان به چاپ رسيده است.

 

عنوان                                                                                                                           صفحه

 

پيشگفتار........................................................................................................................... ۳

مقدمه............................................................................................................................... ۹

فصل اول: ساختار دانشگاهها و نگاهي به تحولات آموزش عالي در ايران

    دانشگاه به عنوان يك سيستم............................................................................................ ۱۴

    مديريت دانشگاه.............................................................................................................. ۱۹

    سطوح سازمان................................................................................................................ ۲۲

    رسالت دانشگاه............................................................................................................... ۲۳

چالش هاي فراروي آموزش عالي............................................................................................. ۲۶

     دانشگاه نوين................................................................................................................. ۳۱

سير تاريخي آموزش عالي در ايران.......................................................................................... ۳۴

    ايران باستان................................................................................................................... ۳۴

    ظهور اسلام.................................................................................................................... ۳۶

    پيدايش آموزش عالي به سبك غربي در ايران......................................................................... ۴۰

    تأسيس وزارت علوم ........................................................................................................ ۴۳

    انقلاب اسلامي............................................................................................................... ۴۵

 

 

فصل دوم: نظريه هاي رهبري

 

تئوري هاي پيشين رهبري..................................................................................................... ۴۹

    مفهوم و ماهيت رهبري..................................................................................................... ۵۰

    نظريه هاي رهبري............................................................................................................ ۵۴

    ديدگاه مبتني بر ويژگي هاي شخصي.................................................................................. ۵۴

    ديدگاه مبتني بر رفتار رهبري.............................................................................................. ۵۶

    ديدگاه اقتضايي در رهبري.................................................................................................. ۵۸

ويژگي رهبران اثر بخش......................................................................................................... ۶۲

    ديدگاههاي نو در رهبري..................................................................................................... ۶۴

    يادگيري سازماني و سازمان يادگيرنده.................................................................................. ۶۶

    مفاهيم اساسي سازمان ياد گيرنده.................................................................................... ۶۹

 

فصل سوم: رهبري از ديدگاه تيچي

 

نياز به رهبري...................................................................................................................... ۷۹

آموزش رهبران..................................................................................................................... ۸۰

سازمان ياد دهنده................................................................................................................ ۸۲

همسويي........................................................................................................................... ۸۶

جمع آوري دانش.................................................................................................................. ۸۷

همزماني............................................................................................................................ ۸۸

حداكثر استفاده از زمان......................................................................................................... ۹۰

چالش جديد براي همه.......................................................................................................... ۹۱

مقصد................................................................................................................................ ۹۱

نياز به سرعت..................................................................................................................... ۹۳

نياز به اندازه........................................................................................................................ ۹۳

دانش به عنوان يك سرمايه مهم.............................................................................................. ۹۴

 

فصل چهارم: ايجاد سازمان ياد دهنده

 

ويژگيهاي ساخت سازمان ياددهنده.......................................................................................... ۹۷

    الگوي ذهني سازمان ياد دهنده.......................................................................................... ۹۸

    الگوي ذهني يادگيري رهبر................................................................................................. ۹۹

    ياددهي در عمليات روزانه انجام مي شود............................................................................. ۱۰۰

    زيرساخت سازمان ياد دهنده.............................................................................................. ۱۰۱

چرخه ياددهي..................................................................................................................... ۱۰۵

    هنر رهبري : معلمان خوب و بد........................................................................................... ۱۰۵

ديدگاه قابل ياددهي.............................................................................................................. ۱۰۹

    رهبري كردن ياددهي است................................................................................................ ۱۱۰

    ارزشهاي ديدگاه قابل ياددهي............................................................................................. ۱۱۲

    تدوين ديدگاه قابل ياددهي................................................................................................. ۱۱۳

ايده ها

    رهبران ايده ها را توليد مي كنند.......................................................................................... ۱۱۹

ارزشها............................................................................................................................... ۱۲۱

    نقش ارزشها و رهبري سازمان........................................................................................... ۱۲۴

    ارزشهاي شخصي رهبران.................................................................................................. ۱۲۵

    توسعه ارزشهاي شخصي ................................................................................................. ۱۲۶

    ارزشهاي شخصي در رهبري.............................................................................................. ۱۲۷

    تصميم گيري سازماني...................................................................................................... ۱۲۹

    ايجاد ارزشهاي سازماني................................................................................................... ۱۳۰

    الگودهي........................................................................................................................ ۱۳۱

    ارزشها در سازمان ياددهنده............................................................................................... ۱۳۲

    تغيير ارزشها.................................................................................................................... ۱۳۴

    زندگي با ارزشها.............................................................................................................. ۱۳۵

انرژي................................................................................................................................. ۱۳۶

    مكانيسم هاي عمل......................................................................................................... ۱۳۷

    گذرهاي خلاق................................................................................................................. ۱۳۸

    منابع انرژي مديران........................................................................................................... ۱۴۳

قاطعيت در تصميم گيري........................................................................................................ ۱۴۴

    حقيقت و جرئت............................................................................................................... ۱۴۶

    توسعه قاطعيت................................................................................................................ ۱۴۸

    پيشينه علمي ................................................................................................................ ۱۴۹

    نتيجه گيري..................................................................................................................... ۱۵۴

الگوي پيشنهادي ايجاد دانشگاه ياد دهنده................................................................................ ۱۵۷

منابع فارسي...................................................................................................................... ۱۶۲

منابع انگليسي................................................................................................................... ۱۶۵

فهرست واژگان..................................................................................................................... ۱۷۴

انگليسي به فارسي............................................................................................................. ۱۷۸

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©۲۰۲۵ Iranian Students Booking Agency. All rights reserved