تكامل استراتژي كاهش فقر در يك كشور خاص، علاوه بر ساير عوامل، به شرايط اوليه و نيروهاي اجتماعي و سياسي دخيل در طراحي فرآيند تهيه آن بستگي دارد. اين شرايط شامل نوع حكومت و ميزان ظرفيت فني و نهادي كشور براي طراحي و اجراي برنامه ها و سياست هاي مقابله با فقر است.
مقابله با فقر منوط به اقدام در هر چهار جنبه ظرفيت سازي، فرصت سازي، امنيت و توانمند سازي فقرا است. ريشه كني فقر در ابعاد فوق به عزم دولت ها و اراده ملي نياز دارد. فقر ممكن است دلايل كلان مانند بودجه هاي تورم زا، بهره وري پايين و ناكارآمدي، عصبيت هاي قومي و مذهبي، جنگ و.... و نيز دلايل خرد، مانند: بيسوادي سرپرست خانوار، بيماري يا فوت نان آور، مهاجرت و فرو پاشي بنيان هاي جامعه سنتي و يا دلايل طبيعي مانند خشكسالي، سيل و زلزله و..... داشته باشد؛ همچنان كه نويسندگان كتاب تأكيد دارند دلايل و علل فقر مي تواند بخشي و فرابخشي باشد.
كتاب مرجع استراتژي هاي كاهش فقر، راهنماي كمك به كشورها براي تهيه و پيشبرد استراتژي هاي كاهش فقر است.
در اين كتاب، مباحث تحليل و اندازه گيري فقر، نابرابري و رفاه اجتماعي، پايش و ارزيابي، اهداف و هزينه هاي توسعه، تقويت نظام آماري، معارف عمومي، مشاركت، حكمراني، توسعه جامعه – مدار و جنس مي پردازد.
سودمندي اين كتاب براي يك كشور خاص، علاوه بر ساير شرايط و عوامل، بستگي به وجود استراتژي هاي قبلي و مناسب مقابله با فقر دارد. همچنين، معمولاً مجموعه اي از اطلاعات و اسناد ديگر از جمله تحقيق هاي انجام شده در زمينه فقر در كشور، استراتژي هاي توسعه بخشي و روستايي، گزارش هاي ملي توسعه انساني، ارزيابي موقعيت زنان و كودكان و اطلاعات و فعاليت هاي تحت حمايت شركاي خارجي در كشور وجود دارد كه مي توان از آنها نيز استفاده كرد. توصيه اين كتاب به هيچ وجه تهيه الگوهاي ملي كاملاً جديد نيست، بلكه، دولت ها تشويق به استفاده از اسناد و اطلاعات موجود تا حد امكان شده اند.
كتاب «راهكارهاي كاهش فقر و روش هاي علمي و عملي تهيه اسناد فقر و توسعه» در ۵۸۸ صفحه و به قيمت ۸ هزار ريال به چاپ رسيده است.
پیشگفتار مترجم....................................................................................... ۱۹
مقدّمه.................................................................................................. ۳۳
ابعاد فقر................................................................................................ ۳۴
سند كاهش فقر چيست؟............................................................................. ۳۵
فرايند تهيّة استراتژي كاهش فقر.................................................................. ۳۹
از شناخت خروجي هاي فقر تا اقدام عمومي.................................................... .... ۴۲
اكنون در کجا قرار داریم؟............................................................................. ۴۳
به كجا ميخواهيم برويم؟.............................................................................. ۵۳
چگونه ميخواهيم برويم؟.............................................................................. ۵۸
چگونه بدانيم كه به سمت مقصد در حركتيم؟...................................................... ۶۹
جمعبندي................................................................................................... ۷۰
ياداشتها.................................................................................................. ۷۱
فصل ۱: تحليل و اندازه گيري فقر
۱-۱ مقدّمه................................................................................................. ۷۳
۲-۱ اندازه گيري و تحليل فقر.......................................................................... ۷۴
۱-۲-۱ مفهوم و اندازه گيري فقر...................................................................... ۷۵
۲-۲-۱ تحليل فقر.......................................................................................... ۸۶
۳-۱ اندازه گيري و تحليل نابرابري...................................................................... ۱۰۶
۱-۳-۱ مفهوم و اندازه گيري نابرابري و سنجههای آن ............................................. ۱۰۶
۲-۳-۱ تحليل نابرابري.................................................................................. ۱۰۸
۳-۳-۱ نابرابري، رشد و فقر........................................................................... ۱۱۲
۴-۱ اندازه گيري و تحليل آسيب پذيري........................................................... ۱۱۶
۱-۴-۱ مفهوم و اندازه گيري آسيب پذيري........................................................ ۱۱۷
۲-۴-۱ تحليل آسيب پذيري............................................................................ ۱۲۲
۵-۱ داده ها............................................................................................... ۱۲۸
۱-۵-۱ انواع داده ها..................................................................................... ۱۲۸
۲-۵-۱ آمارگيريهاي نمونه اي خانوار................................................................... ۱۳۱
۳-۵-۱ داده هاي قابليّتي (كيفي) ...................................................................... ۱۳۹
۶-۱ جمع بندي و نتيجه گيري.......................................................................... ۱۴۱
فصل ۲: نابرابري و رفاه اجتماعي
۱-۲ مقدّمه.................................................................................................. ۱۴۳
۲-۲ سنجه هاي نابرابري و تجزيه ها................................................................... ۱۴۵
۱-۲-۲ سنجه هاي نابرابري و بسط جيني GINI..................................................... ۱۴۵
۲-۲-۲ تجزية منابع جيني و كشش درآمدي جيني ................................................. ۱۴۹
۳-۲-۲ كاربرد عملي در نابرابري درآمد و مصرف مكزيك......................................... ۱۵۳
۳-۲ كاربرد هاي تجزية منابع در سياستگذاري.................................................. ۱۵۹
۱-۳-۲ شبيه سازي به ازاي هريك دلارهزينه: انتقالات در جمهوري چك.................. ۱۵۹
۲-۳-۲ شبيه سازي درصد تغييرات: ماليات ارزش افزوده VAT در آفريقاي جنوبي..... ۱۶۰
۳-۳-۲ تركيب ماليات ها و انتقال ها : حقوق بيكاري در شيلي............................. ۱۶۱
۴-۳-۲ آن سوي ماليات ها و انتقال ها: زير ساخت هاي اساسي در هندوراس....... ۱۶۵
۴-۲ بسط روش تجزية منابع.......................................................................... ۱۶۷
۱-۴-۲ آزمون استواري با جيني بسطي ......................................................... ۱۶۷
۲-۴-۲ هدف گذاري يا تخصيص برای ذينفعان برنامه............................................ ۱۷۰
۳-۴-۲ نتايج سياست ها و برنامه ها بر اقشار فقير و غير فقير.............................. ۱۷۳
۵-۲ تأثير سياست ها بر رشد و هزينة اخذ ماليات ............................................ ۱۷۵
۱-۵-۲ از نابرابري تا رفاه اجتماعي: رشد و توزيع مجّدد....................................... ۱۷۵
۲-۵-۲ برنامه ها و سياست هاي مالي: بازده نهايي هزينة وجوه.......................... ۱۷۹
۶-۲ جمع بندي.......................................................................................... ۱۸۲
۱-۶-۲ مزاياي چارچوب ارائه شده در اين فصل................................................... ۱۸۳
۲-۶-۲ محدّوديت هاي چارچوب...................................................................... ۱۸۴
۳-۶-۲ انعطاف پذيري براي تآكيد بر فقرا............................................................ ۱۸۶
توضيحات.................................................................................................. ۱۸۷
فصل۳: پايش و ارزيابي
۱-۳ مقدّمه............................................................................................... ۱۹۱
۲-۳ ايجاد نظام پايش فقر............................................................................. ۱۹۳
۱-۲-۳ تعريف اهداف، شاخص ها و اهداف كمّي................................................ ۱۹۳
۲-۲-۳ انتخاب شاخص ها............................................................................. ۱۹۳
۳-۲-۳ تفكيك شاخص ها............................................................................. ۱۹۹
۴-۲-۳ تعيين اهداف كمّي............................................................................. ۲۰۱
۵-۲-۳ تعيين نيازهاي آماري.......................................................................... ۲۰۴
۶-۲-۳ تعيين فراواني پايش........................................................................... ۲۰۷
۷-۲-۳ عناصر نظام هاي پايش فقر كه به توجّه ويژه نياز دارند............................... ۲۰۸
۳-۳ طرٌاحي ارزيابي هاي اثربخشي............................................................... ۲۱۱
۱-۳-۳ تصميم گيري درمورد زمان انجام ارزيابي اثربخشي................................... ۲۱۲
۲-۳-۳ اندازه گيري تأثير سياست ها و برنامه ها................................................ ۲۱۳
۳-۳-۳ تعيين نياز هاي آماري ........................................................................ ۲۱۵
۴-۳-۳ اخذ آمار........................................................................................... ۲۱۷
۴-۳ چالش هاي فراروي پايش و ارزيابي.......................................................... ۲۱۹
۱-۴-۳ ارزيابي فرايند تنظيم و اجراي استراتژي هاي كاهش فقر............................ ۲۱۹
۲-۴-۳ ارزيابي تأثير كلٌي استراتژي هاي كاهش فقر بر فقر.................................. ۲۲۲
۵-۳ تقويت ظرفيت پايش و ارزيابي و سازوكار هاي بازخورد............................... ۲۲۳
۱-۵-۳ ظرفيت سازي .................................................................................. ۲۲۳
۲-۵-۳ تقويت سازوكارهاي بازخورد................................................................. ۲۲۵
۶-۳ تشويق مشاركت در پايش و ارزيابي........................................................ ۲۲۷
يادداشت ها.............................................................................................. ۲۲۷
فصل۴: اهداف و هزينه هاي توسعه
۱-۴ مقدّمه............................................................................................... ۲۲۹
۲-۴ اقتصادسياسي هدف گذاري .................................................................. ۲۳۰
۱-۲-۴ تأثير انگيزشي هدف گذاري................................................................ ۲۳۱
۲-۲-۴ گزينه هاي منتخب مرتبط با هدف گذاري ................................................ ۲۳۵
۳-۲-۴ پايش پيشرفت.................................................................................. ۲۳۹
۳-۴ تعيين اهداف واقعي.............................................................................. ۲۴۰
۱-۳-۴ تجارب تاريخي.................................................................................. ۲۴۰
۲-۳-۴ شبيه سازي هاي كلان...................................................................... ۲۴۳
۳-۳-۴ شبيه سازي هاي خرد....................................................................... ۲۵۳
۴-۴ پايداري مالي و هزينه اي فعّاليّت هاي دستيابي به هدف............................. ۲۵۶
۱-۴-۴ برآورد هزينه ها................................................................................ ۲۵۶
۲-۴-۴ سودمندي هزينه هاي عمومي............................................................ ۲۶۴
۳-۴-۴ پايداري مالي.................................................................................... ۲۶۶
۵-۴ جمع بندي.......................................................................................... ۲۷۰
يادداشت ها............................................................................................... ۲۷۱
فصل۵: تقويت نظام آماري
۱-۵ مقدّمه............................................................................................... ۲۷۳
۲-۵ مروري بر نظام آماري............................................................................. ۲۷۴
۳-۵ منابع آماري......................................................................................... ۲۷۶
۱-۳-۵ سرشماري ها و آمارگيري ها............................................................... ۲۷۶
۲-۳-۵ آمارهاي اداري و سيستم اطٌلاعات مديريت............................................. ۲۷۸
۳-۳-۵ داده هاي كيفي و برآورد مشاركت......................................................... ۲۷۹
۴-۵ ارزيابي نقاط قوّت و ضعف: برون دادهاي آماري........................................... ۲۸۰
۱-۴-۵ نيازهاي آماري سند كاهش فقر............................................................ ۲۸۰
۲-۴-۵ ارزيابي كيفيّت داده ها....................................................................... ۲۸۲
۳-۴-۵ نظام عمومي انتشار آمار................................................................... ۲۸۹
۵-۵ ارزيابي نقاط قوّت و ضعف:سازمان و مديريت.............................................. ۲۹۲
۱-۵-۵ سازمان داخلی ................................................................................ ۲۹۳
۲-۵-۵ محیط بیرونی آمار.............................................................................. ۲۹۶
۶-۵ تهيّة استراتژي اطّلاعاتي فقر محور.......................................................... ۳۰۰
۱-۶-۵ مالكيّت و مشاركت............................................................................ ۳۰۱
۲-۶-۵ استراتژي......................................................................................... ۳۰۱
۳-۶-۵ حمايت جوامع كمك كننده و بين المللي................................................. ۳۰۶
۴-۶-۵ پایش پيشرفت با برنامة استراتژيك........................................................ ۳۰۸
يادداشت ها.............................................................................................. ۳۱۰
فصل۶: مصارف عمو مي
۱-۶ مقدّمه............................................................................................... ۳۱۱
۲-۶ مروري برنظام بودجه ريزي...................................................................... ۳۱۴
۱-۲-۶ آشنايي با فرايند بودجه...................................................................... ۳۱۵
۲-۲-۶ بودجه: شمول، ساختار و هماهنگي .................................................... ۳۲۱
۳-۲-۶ كارگزاران اصلي................................................................................. ۳۲۹
۳-۶ ارزيابي گزينه هاي هزينه....................................................................... ۳۳۴
۱-۳-۶ تعيين منطق مداخله عمومي.............................................................. ۳۳۷
۲-۳-۶ انتخاب ابزار مناسب........................................................................... ۳۴۵
۳-۳-۶ ارزيابي گزينه هاي هزينه اي................................................................ ۳۴۸
۴-۳-۶ ارزيابي گزينه هاي كوتاه مدّت.............................................................. ۳۵۴
۴-۶ اصلاح مديريت ماليه عمومي................................................................... ۳۵۷
۱-۴-۶ برنامه ريزي بهتر منابع: نقش چارچوب هزينه اي ميان مدّت يا MTEFs.......... ۳۵۷
۲-۴-۶ شفّاف سازي و تقويت حسابداري و حسابرسي...................................... ۳۶۳
۳-۴-۶ تمركز بر عملكرد................................................................................ ۳۶۴
۴-۴-۶ اطٌلاع از هزينه ها.............................................................................. ۳۷۰
۵-۴-۶ تعادل سازي مناسب سرمايه، دستمزد و عمليات و نگهداري..................... ۳۷۴
۶-۴-۶ تلفيق كمك هاي بيروني..................................................................... ۳۷۸
۷-۴-۶ تشويق مشاركت در فرايند بودجه......................................................... ۳۸۰
يادداشت.................................................................................................. ۳۸۳
فصل ۷: مشاركت
۱-۷ مقدّمه............................................................................................... ۳۸۵
۱-۱-۷ مشاركت چيست و چه نقشي درسند كاهش فقر دارد؟............................ ۳۸۵
۲-۱-۷ رويكرد خروجي محور فرآيند مشاركت..................................................... ۳۸۷
۳-۱-۷ برخي اصول راهنما............................................................................ ۳۸۸
۴-۱-۷ مراحل مختلف سند كاهش فقر: نقش مشاركت...................................... ۳۹۰
۵-۱-۷ بخش بندي فصل............................................................................... ۳۹۲
۲-۷ چارچوب مشاركت: مرور فرايندها............................................................. ۳۹۳
۱-۲-۷ اقدامات كلّي.................................................................................... ۳۹۳
۲-۲-۷ گروه هاي ذينفع اصلي....................................................................... ۳۹۸
۳-۷ پي ريزي مشاركت دراقتصاد كلان............................................................. ۴۰۳
۱-۳-۷ تشخيص فقر.................................................................................... ۴۰۳
۲-۳-۷ سياستگذاري و اصلاح........................................................................ ۴۰۴
۳-۳-۷ بودجه ريزي و مديريت مصارف عمومي................................................... ۴۰۵
۴-۳-۷ پايش و ارزيابي................................................................................. ۴۰۵
۴-۷ سند موقٌت كاهش فقر و برنامة اقدام براي مشاركت.................................... ۴۰۶
۱-۴-۷ برنامة اقدام براي مشاركت چيست؟...................................................... ۴۰۶
۲-۴-۷ اصول طرّاحي برنامه اقدام براي مشاركت يا PAP...................................... ۴۰۶
۳-۴-۷ خطرات و محدوديّت هاي مشاركت........................................................ ۴۱۵
۴-۴-۷ نقش كارشناسان بانك جهاني و صندوق بين المللي پول در سند كاهش فقر ۴۱۶
۵-۷ مشاركت در تهيّة استراتژي جامع كاهش فقر............................................. ۴۱۷
۱-۵-۷ فرايند مشاركتي تشخيص فقر............................................................. ۴۱۷
۲-۵-۷ مشاركت در سياستگذاري ها و اصلاحات اقتصاد كلان............................... ۴۲۱
۳-۵-۷ مشاركت در تهيّة بودجه و مديريت مصارف عمومي................................... ۴۲۴
۴-۵-۷ مشاركت در نظارت و ارزيابي كاهش فقر................................................ ۴۳۶
فصل۸: حكمراني
۱-۸ مقدٌمه............................................................................................... ۴۴۱
۱-۱-۸ تعاريف............................................................................................ ۴۴۱
۲-۱-۸ تشخيص مساله............................................................................... ۴۴۳
۳-۱-۸ نحوة استفاده از اين فصل.................................................................... ۴۴۶
۲-۸ حكمراني خوب و كاهش فقر................................................................... ۴۴۷
۱-۲-۸ توانمند سازي فقرا............................................................................. ۴۴۹
۲-۲-۸ ظرفيت سازي فقرا............................................................................. ۴۴۹
۳-۲-۸ ايجاد فرصت هاي اقتصادي................................................................... ۴۵۰
۴-۲-۸ امنيّت ............................................................................................ ۴۵۱
۳-۸ پاسخگويي، شفّاف سازي و مهند سي دولت............................................ ۴۵۱
۱-۳-۸ رقابت پذيري مشاغل دولتي................................................................ ۴۵۲
۲-۳-۸ پاسخگويي دولت.............................................................................. ۴۵۴
۳-۳-۸ آزادي اطّلاعات و اجتماعات.................................................................. ۴۵۴
۴-۸ روابط بين حكومتي و تمركز زدايي............................................................ ۴۵۵
۱-۴-۸ لاية مناسب دولت............................................................................. ۴۵۶
۲-۴-۸ محدوديٌت هاي بودجه اي لايه هاي مختلف دولت.................................... ۴۵۷
۳-۴-۸ تسلسل تمركززدايي.......................................................................... ۴۵۸
۵-۸ درآمدها و هزينه هاي عمومي................................................................. ۴۶۰
۱-۵-۸ پيش بيني پذيري تأمين وجه و جريان نقدينگي........................................ ۴۶۲
۲-۵-۸ سياست هاي مالياتي و تفاوت درآمدهاي پيش يبني شده با محقّق شده... ۴۶۲
۳-۵-۸ پيشنهاد هايي براي تسلسل.............................................................. ۴۶۴
۶-۸ خدمات كشوري................................................................................... ۴۶۵
۱-۶-۸ شرايط استخدام دولتي...................................................................... ۴۶۵
۲-۶-۸ طرّاحي و اجراي اصلاحات.................................................................... ۴۶۷
۳-۶-۸ گزينه هاي اصلاح............................................................................... ۴۶۸
۴-۶-۸ پيشنهاد هايي براي تسلسل.............................................................. ۴۶۹
۷-۸ نظام حقوقي....................................................................................... ۴۷۰
۱-۷-۸ استقلال دستگاه قضايي..................................................................... ۴۷۱
۲-۷-۸ انتخاب، ارتقا و انضباط قضات، دادستان ها و وكلا.................................... ۴۷۱
۳-۷-۸ دسترسي به اطّلاعات........................................................................ ۴۷۲
۴-۷-۸ آيين دادرسي دادگاه ها و خدمات......................................................... ۴۷۳
۵-۷-۸ ثبت اسناد و املاك............................................................................. ۴۷۴
۶-۷-۸ فساد در دستگاه قضايي..................................................................... ۴۷۴
۷-۷-۸ تمايل عمومي براي مراجعه به دستگاه قضايي........................................ ۴۷۵
۸-۷-۸ بازار خدمات حقوقي.......................................................................... ۴۷۵
۹-۷-۸ نظام قضایی اجراي احكام و جنایی ...................................................... ۴۷۶
۱۰-۷-۸ توالي موضوعات.............................................................................. ۴۷۷
۸-۸ ارائه خدمات........................................................................................ ۴۷۸
۹-۸ پيش به سوي استراتژي دولتي حمايت از فقرا............................................ ۴۸۰
۱-۹-۸ برندگان و بازندگان تغييرات پيشنهادي در دولت........................................ ۴۸۱
۲-۹-۸ آيا تغييرات از نظر سياسي عملي است؟............................................... ۴۸۲
۳-۹-۸ آيا تغييرات پايدارند؟............................................................................ ۴۸۲
فصل۹: توسعه جامعه- مدار
۱-۹ مقدّمه............................................................................................... ۴۸۵
۲-۹ توسعه جامعه مدار چيست؟................................................................... ۴۸۶
۳-۹ چرا توسعه جامعه مدار ؟........................................................................ ۴۸۸
۱-۳-۹ مكمٌل بازار و فعٌاليٌت هاي بخش عمومي............................................... ۴۸۸
۲-۳-۹ ارتقاي پايداري.................................................................................. ۴۹۰
۳-۳-۹ بهبود بهره وري و اثربخشي................................................................. ۴۹۲
۴-۳-۹ بگذاريد تلاش هاي كاهش فقر گسترش يابد........................................... ۴۹۳
۵-۳-۹ توسعه براي شمول بيشتر منافع گروه هاي فقير و آسيب پذير................... ۴۹۴
۶-۳-۹ توانمند سازي فقرا، توليد سرمايه هاي اجتماعي و تقويت حكمراني............ ۴۹۵
۴-۹ تشّكل هاي نهادي جايگزين.................................................................... ۴۹۶
۱-۴-۹ همكاري سازمان هاي جامعه بنيان با حكومت هاي محلّي و يا شهرداري ها. ۵۰۰
۲-۴-۹ همكاري سازمان هاي جامعه بنيان با سازمان هاي خصوصي حامي ............ ۵۰۴
(سازمانهاي غير دولتي و شركت هاي خصوصي)
۳-۴-۹ همكاري مستقيم سازمان هاي جامعه بنيان با دولت مركزي يا خزانه داري كل ۵۰۷
۴-۴-۹ انتخاب تشّكل هاي نهادي سازگار با ساختار كشور.................................. ۵۰۹
۵-۹ ابزارهاي تك بخشي و فرابخشي............................................................. ۵۱۲
۱-۵-۹ فوايد ابزار هاي فرابخشي.................................................................... ۵۱۳
۲-۵-۹ فوايد ابزارهاي تك بخشي................................................................... ۵۱۳
۶-۹ گزينه هاي مالي.................................................................................. ۵۱۵
۱-۶-۹ استفاده از اهرم هاي مالي بخش خصوصي و جوامع محلّي...................... ۵۱۶
۲-۶-۹ تهيّة استراتژي مالي.......................................................................... ۵۱۹
۷-۹ اصول پايداري و اثربخشي....................................................................... ۵۲۰
۱-۷-۹ ايجاد محيط مساعد با اصلاح مناسب سياست ها و نهادها........................ ۵۲۰
۲-۷-۹ پاسخگو نمودن سرمايه گذاري ها به تقاضاي آگاهانه................................ ۵۲۳
۳-۷-۹ ايجاد سازوكارهاي مشاركتي كنترل جامعة محلّي و دخالت ذينفعان............ ۵۲۴
۴-۷-۹ اطمينان از فراگيري اجتماعي و جنسي............................................... ۵۲۴
۵-۷-۹ سرمايه گذاري براي ظرفيت سازي سازمان هاي جامعه بنيان..................... ۵۲۷
۶-۷-۹ تسهيل دسترسي جوامع محلّي به اطٌلاعات.......................................... ۵۲۸
۷-۷-۹ تنظيم قوانين ساده و ايجاد انگيزة قوي كه با پايش و ارزيابي حمايت مي شود ۵۲۹
۸-۷-۹ حفظ انعطاف پذيري در طرّاحي تشّكل ها................................................ ۵۳۰
۹-۷-۹ طرّاحي افزايش مقياس ..................................................................... ۵۳۱
۱۰-۷-۹ سرمايه گذاري در استراتژي خروج........................................................ ۵۳۲
فصل۱۰: جنس
۱-۱۰ مقدّمه.............................................................................................. ۵۳۳
۱-۱-۱۰ آموخته هايي از تحليل سند مقدماتي وسند موقّت كاهش فقر................. ۵۳۷
۲-۱۰ منطق تلفيق موضوعات جنسی در فرايندهاي استراتژي كاهش فقر(PRS).... ۵۳۸
۱-۲-۱۰ توجٌه به مباحث جنسي،كارايي و مساوات را بهبود مي بخشد................ ۵۳۹
۲-۲-۱۰ تهيّة چارچوب تحليلي فقر................................................................. ۵۴۲
۳-۲-۱۰ تهيٌة فرايند هاي مشاركتي ............................................................... ۵۴۶
۳-۱۰ تلفيق تحليل هاي جنسي با بررسي هاي تشخيص فقر............................ ۵۴۷
۱-۳-۱۰ بررسي ابعاد مختلف فقر و جنس........................................................ ۵۴۸
۲-۳-۱۰ مستند سازي تجربة جنسي فقر ....................................................... ۵۴۹
۳-۳-۱۰ تحليل جنسي داده هاي جمع آوري شده............................................. ۵۵۸
۴-۳-۱۰ نگاه به آينده:تقوّيت بانك اطّلاعات جنسي براي مراحل بعدي سند كاهش فقر ۵۶۱
۵-۳-۱۰ اقدامات توصيه شده به مديران استراتژي كاهش فقر ............................. ۵۶۲
۴-۱۰ استفاده از تحليل هاي فقر مبتنی بر جنس در تعريف اقدامات عمومي............ ۵۶۴
اولويت دار استراتژي كاهش فقر
۱-۴-۱۰ تعريف پيامد تحليل هاي جنسي برسياست ها..................................... ۵۶۴
۲-۴-۱۰ شناسايي اولويت هاي مبتني برجنس در استراتژي كاهش فقر................ ۵۶۶
۳-۴-۱۰ يكپارچه سازي اولويت هاي جنسي با اقدامات كليدي كاهش فقر............. ۵۷۱
۴-۴-۱۰ اقدام هاي توصيه شده به مديران استراتژي كاهش فقر:سياست هاي......... ۵۷۲
مداخله اي مبتني برجنس براي مقابله با فقر
۵-۱۰ تلفيق جنس در برنامه هاي پايش و ارزيابي استراتژي كاهش فقر................ ۵۷۳
۱-۵-۱۰ تلفيق مسائل جنسي در نظام پايش خروجي هاي (PRS)....................... ۵۷۴
۲-۵-۱۰ تلفيق مسائل جنسي در طرٌاحي استراتژي ارزيابي(PRS)....................... ۵۷۷
۳-۵-۱۰ ظرفيت سازي در نهاد ها براي پايش وارزيابي هاي مبتني برجنس........... ۵۸۰
۴-۵-۱۰ اقدام هاي توصيه شده به مديران استراتژي كاهش فقر........................... ۵۸۱
فهرست معاني.......................................................................................... ۵۸۲
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
اقتصاد
|