از میان دورههای مختلف زندگی انسان، دوران نوجوانی اهمیت خاصی دارد و بسیاری از روانشناسان آن را دشوارترین دوران حیات انسان از جهت تربیتی نامیدهاند. نوجوان در این دوره، در قالب نقشهای مختلفی ظاهر میشود که در این میان، نقش فرزندی از مهمترین نقشهاست. متأسفانه خیلی از والدین توانایی برقراری ارتباط مؤثر با نوجوان را ندارند و برای بهبود اوضاع ضروری است در روشهای تعامل منفی خود با فرزندانشان تجدیدنظر کنند تا از بروز تعارض و تخریب در روابط با آنها جلوگیری کنند.
فصل اول: نوجوان و خانواده/ 19
واژه نوجوان از کجا آمد؟/ 20
ویژگیهای دوره نوجوانی/ 21
مراحل نوجوانی/ 34
سبکهای فرزندپروری والدین/ 37
تعارض در رابطه والد-نوجوان/ 45
فصل دوم: نوجوان و مدرسه/ 55
مدرسه و دوره نوجوانی دانشآموزان/ 55
بیانضباطی دانشآموزان در مدرسه/57
پیامدهای بیانضباطی دانشآموزان/ 59
تنوع بیانضباطی در مقاطع مختلف تحصیلی/ 61
فصل سوم: معرفی تئوری انتخاب/ 77
پارادایم روانشناسی مثبتگرا/ 77
تاریخچه تئوری انتخاب/ 78
اصول بدیهی تئوری انتخاب/ 81
راهبردهای اصلی تئوری انتخاب/ 90
فصل چهارم : کاربرد تئوری انتخاب/ 93
پشتوانه پژوهشی تئوری انتخاب/ 93
بیانضباطی دانشآموزان از منظر تئوری انتخاب/ 98
فصل پنجم: بسته جامع آموزشی مدیریت رفتار/ 103
ویژگیهای بسته آموزشی/ 103
پیوستها/ 149
منابع و مآخذ/ 155
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
روانشناسی
|