مقدمه ناشر/ 5
مقدمه/ 13
فصل اول: کلیات و پیش نیازها /21
ابعاد و شاخصهای طرحواره الگوی کشف سیستمهای شناختی/ 22
تبیین طرحواره و ضرورت تولید الگو در ساحتِ شناختی /23
فواید و آثار تولید الگوی کشف سیستمهای شناختی/ 27
نتیجه گیری 35
فصل دوم: ضرورتها و ظرفیتهای سیستم سازی دینی /37
ماهیت سیستم و اقتضائات آن /38
نگرش سیستمی/ 40
عناصر سازه در نگرش سیستمی/ 41
مدلسازی سیستم/ 45
طراحی سیستم و الگوی دستیابی به نگرش شبکهای /47
آثار مدلسازی سیستمها /49
فرآیند کلی حاکم بر مدلسازی/ 50
قواعد و اصول مدلسازی/ 50
مراحل طراحی مدل/ 52
الگوی کلی طراحی مدل/52
الگوی اجرایی ساخت مدل /53
اعتبارسنجی مدل در نگرش شبکهای /54
مدلسازی سیستمها، انواع و نمونهها /55
انواع مدل براساس کیفیّت ظهور/ 56
انواع مدل براساس نوع عملکرد/ 58
انواع مدل براساس زاویه نگاه /60
استراتژی و کاربرد آن در سیستمها/61
استراتژی، ماهیت و مؤلفههای اصلی/ 61
دلایل نیازمندی به استراتژی و تفکّر استراتژیک /63
1- محیط رقابتی و محدودیت منابع /63
2- شناخت درست فرصتها /64
3- همترازی محیط درونی و بیرونی سیستم /64
4- پیوستگی ارتباطات سیستم /64
5- استحکام بازخورد /65
الزامات طراحی استراتژی و تفکّر استراتژیک /65
پردازش، مبانی و موانع تفکّر سیستمی /66
مبانی تفکّر سیستمی/ 67
موانع تفکّر سیستمی /75
سیستمسازی دینی/ 81
ضرورت سیستمسازی دینی /82
پیشنیازهای نظامسازی دینی /84
الف: ساختار/ 85
ب: روابط تعاملی /86
ج: عقلانیّت /87
د: سرعت در مسیر هدف/ 89
قابلیتها و ظرفیتهای نظامساز دین/ 101
نتیجه گیری/ 102
فصل سوم: نگرش عرفانی به عناصر بافتاری کشف کلان سیستمهای معرفتی /105
نگرش عرفانی به متن وجودی انسان/ 106
تبیین ساحت ظاهر انسان /107
مراتب ساحت ظاهری انسان /108
تبیین ساحت باطن انسان/ 109
مراتب ساحت باطنی انسان /110
تبیین رابطه ساحت باطن و ساحت ظاهر/ 112
ساحت باطنی، معیار ارزشگذاری انسان /114
نگرش اسلام به طبقهبندی نیازهای انسان /115
1.ماهیت نیاز/ 115
2.فلسفه وجودی نیاز/ 116
3. معیار اولویتسنجی نیازهای بشری/117
4. نقش بینشها و نگرشها در طبقهبندی نیازهای بشری /117
5. طبقهبندی سه عنصری نیازهای انسان /119
بررسی مفهوم الاَمْنُ (آرامش) در روایت /120
بررسی مفهوم َالْخِصْبُ (آسایش) در روایت /123
بررسی مفهوم َالْعَدْلُ (عدالت) در روایت/ 125
شاخصهای سنجش تأثیرگذاری عدل/ 128
نسبت دین با امکانات رفع نیاز/ 130
نگرش دین به هندسه تعاملی انسان/ 133
الگوی کشف سیستمهای دین اسلام /134
تبیین عرفانی الگوی کشف سیستمها /135
نتیجه گیری /141
فصل چهارم: عینیّتبخشی الگوی معیار/ 143
الگوی معیار و کلانسیستمهای دینی /144
تحلیل رابطه کلانسیستمِ معنویت با سایر سیستمها/ 145
کلانسیستمِ معنویت در اسلام /147
معنویت در لغت و اصطلاح /147
رابطه معنویت و دیانت /148
گستره معنویت و تعیین جغرافیای سیستم عرفانی اسلام /149
ضرورت تولید و طراحی سیستم عرفان و معنویتِ اسلام /150
جامعه توحیدی برآیند فعالسازی سیستم دینبنیاد معنویت /153
تحلیل شناختی مفهوم «اجتماع» و «جامعه» /153
تحلیل شناختی ماهیت «توحید» و «وحدت»/ 154
تفاوت اجتماع با جامعه در تیپشناسی اجتماعی /163
مدل جامعه توحیدی/ 165
هویت جامعه توحیدی /165
انسان و میزان هویتبخشی به جامعه/ 166
هستی و میزان هویتبخشی به جامعه/ 169
نتیجهگیری /172
خاتمه و نتیجهگیری کتاب /175
بسته خطمشی پیشنهادی/ 187
خطمشی یک: تدوین نقشه جامع نظامسازی علم دینی /189
خطمشی دو: یکپارچهسازی مبانی دینی با پیشرفتهای علمی و فنّاوری/ 190
خطمشی سه: تشکیل نهادهای ترکیبی برای پژوهش و توسعه /191
خطمشی چهار: بهرهگیری از فنّاوری های نوین در تحلیل متون دینی/ 192
خطمشی پنج: تقویت تعاملات بینالمللی در زمینه دین و علم /193
پیوست پژوهش: بررسی سندی احادیث بهکار گرفتهشده /195
پی نوشتها /205
منابع /211
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
|