الگوی معیار در سیستم سازی دینی .
نویسنده:
محمداسماعیل عیداللهی
مترجم:
.
سال نشر:
1403
صفحه:
230
نوبت چاپ:
1

 مقدمه ناشر/ 5

مقدمه/ 13

فصل اول: کلیات و پیش نیازها /21

ابعاد و شاخص‌های طرح‌واره الگوی کشف سیستم‌های شناختی/ 22

تبیین طرح‌واره و ضرورت تولید الگو در ساحتِ شناختی /23

فواید و آثار تولید الگوی کشف سیستم‌های شناختی/ 27

نتیجه گیری 35

فصل دوم: ضرورتها و ظرفیتهای سیستم سازی دینی /37

ماهیت سیستم و اقتضائات آن /38

نگرش سیستمی/ 40

عناصر سازه در نگرش سیستمی/ 41

مدل‌سازی سیستم/ 45

طراحی سیستم و الگوی دست‌یابی به نگرش شبکه‌ای /47

آثار مدل‌سازی سیستم‌ها /49

فرآیند کلی حاکم بر مدل‌سازی/ 50

قواعد و اصول مدل‌سازی/ 50

مراحل طراحی مدل/ 52

الگوی کلی طراحی مدل/52

الگوی اجرایی ساخت مدل /53

اعتبارسنجی مدل در نگرش شبکه‌ای /54

مدل‌سازی سیستم‌ها، انواع و نمونه‌ها /55

انواع مدل بر‌اساس کیفیّت ظهور/ 56

انواع مدل بر‌اساس نوع عملکرد/ 58

انواع مدل بر‌اساس زاویه نگاه /60

استراتژی و کاربرد آن در سیستم‌ها/61

استراتژی، ماهیت و مؤلفه‌های اصلی/ 61

دلایل نیازمندی به استراتژی و تفکّر استراتژیک /63

1- محیط رقابتی و محدودیت منابع /63

2- شناخت درست فرصت‌ها /64

3- هم‌ترازی محیط درونی و بیرونی سیستم /64

4- پیوستگی ارتباطات سیستم /64

5- استحکام بازخورد /65

الزامات طراحی استراتژی و تفکّر استراتژیک /65

پردازش، مبانی و موانع تفکّر سیستمی /66

مبانی تفکّر سیستمی/ 67

موانع تفکّر سیستمی /75

سیستم‌سازی دینی/ 81

ضرورت سیستم‌سازی دینی /82

پیش‌نیازهای نظام‌سازی دینی /84

الف: ساختار/ 85

ب: روابط تعاملی /86

ج: عقلانیّت /87

د: سرعت در مسیر هدف/ 89

قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نظام‌ساز دین/ 101

نتیجه گیری/ 102

فصل سوم: نگرش عرفانی به عناصر بافتاری کشف کلان سیستمهای معرفتی /105

نگرش عرفانی به متن وجودی انسان/ 106

تبیین ساحت ظاهر انسان /107

مراتب ساحت ظاهری انسان /108

تبیین ساحت باطن انسان/ 109

مراتب ساحت باطنی انسان /110

تبیین رابطه ساحت باطن و ساحت ظاهر/ 112

ساحت باطنی، معیار ارزش‌گذاری انسان /114

نگرش اسلام به طبقه‌بندی نیازهای انسان /115

1.ماهیت نیاز/ 115

2.فلسفه وجودی نیاز/ 116

3. معیار اولویت‌سنجی نیازهای بشری/117

4. نقش بینش‌ها و نگرش‌ها در طبقه‌بندی نیازهای بشری /117

5. طبقه‌بندی سه عنصری نیازهای انسان /119

بررسی مفهوم الاَمْنُ (آرامش) در روایت /120

بررسی مفهوم َالْخِصْبُ (آسایش) در روایت /123

بررسی مفهوم َالْعَدْلُ (عدالت) در روایت/ 125

شاخص‌های سنجش تأثیرگذاری عدل/ 128

نسبت دین با امکانات رفع نیاز/ 130

نگرش دین به هندسه تعاملی انسان/ 133

الگوی کشف سیستم‌های دین اسلام /134

تبیین عرفانی الگوی کشف سیستم‌ها /135

نتیجه گیری /141

فصل چهارم: عینیّتبخشی الگوی معیار/ 143

الگوی معیار و کلان‌سیستم‌های دینی /144

تحلیل رابطه کلان‌سیستمِ معنویت با سایر سیستم‌ها/ 145

کلان‌سیستمِ معنویت در اسلام /147

معنویت در لغت و اصطلاح /147

رابطه معنویت و دیانت /148

گستره معنویت و تعیین جغرافیای سیستم عرفانی اسلام /149

ضرورت تولید و طراحی سیستم عرفان و معنویتِ اسلام /150

جامعه توحیدی برآیند فعال‌سازی سیستم دین‌بنیاد معنویت /153

تحلیل شناختی مفهوم «اجتماع» و «جامعه» /153

تحلیل شناختی ماهیت «توحید» و «وحدت»/ 154

تفاوت اجتماع با جامعه در تیپ‌شناسی اجتماعی /163

مدل جامعه توحیدی/ 165

هویت جامعه توحیدی /165

انسان و میزان هویت‌بخشی به جامعه/ 166

هستی و میزان هویت‌بخشی به جامعه/ 169

نتیجه‌گیری /172

خاتمه و نتیجه‌گیری کتاب /175

بسته خط‌مشی پیشنهادی/ 187

خط‌مشی یک: تدوین نقشه جامع نظام‌سازی علم دینی /189

خط‌مشی دو: یکپارچه‌سازی مبانی دینی با پیشرفت‌های علمی و فنّاوری/ 190

خط‌مشی سه: تشکیل نهادهای ترکیبی برای پژوهش و توسعه /191

خط‌مشی چهار: بهره‌گیری از فنّاوری ‌های نوین در تحلیل متون دینی/ 192

خط‌مشی پنج: تقویت تعاملات بین‌المللی در زمینه دین و علم /193

پیوست پژوهش: بررسی سندی احادیث به‌کار گرفته‌شده /195

پی نوشتها /205

منابع /211

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved