این کتاب به مفهوم برنامهریزی درسی در حوزهی استم (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) میپردازد. استم، رویکردی میانرشتهای است که در دهههای اخیر بهعنوان یکی از محورهای اصلی آموزش در بسیاری از کشورهای پیشرفته شناخته شده است. در این کتاب، نویسندگان تلاش کردهاند تا اصول، روشها و کاربردهای این رویکرد را به شکلی جامع و همراه با مثالهای عملی بیان کنند. محتوای کتاب نهتنها به تبیین اهمیت استم در آموزش میپردازد، بلکه ابزارها و استراتژیهایی را نیز معرفی میکند که به معلمان کمک میکند تا این روشها را در کلاسهای درس خود پیادهسازی کنند.
فصل 1:معرفی استم/ 1
فصل 2: درک مبانی /5
فصل 3: باز کردن پتانسیل استم برنامهریزی درسی برای معلمان /9
فصل 4: پیادهسازی استم در آموزش /15
فصل 6: استراتژیهای مؤثر برای ادغام فناوری در آموزش استم/ 23
فصل 7: آموزش علوم در کلاس درس استم /31
فصل 8: ادغام فناوری در آموزش استم /37
فصل 9: قدرت کار تیمی و همکاری در پروژههای مهندسی /43
فصل 10:گنجاندن تسلط بر ریاضی در آموزش استم/49
فصل 11:یادگیری عملی: پرورش علاقه به استم از طریق پروژههای جذاب /55
فصل 12:پرداختن به کلیشههای جنسیتی و توانمندسازی دختران در استم /59
فصل 13:رفع نیازهای فراگیران متنوع/ 65
فصل 14:ارزیابی یادگیری استم /73
فصل 15:غلبه بر موانع در آموزش استم /79
فصل 16:قدرت ذهنیت رشد در آموزش استم/ 85
فصل 17:توانمندسازی تغییر /89
فصل 18:ایجاد مشارکتهای قوی/ 95
فصل 19:پرورش فرهنگ استم /101
فصل 20:فراتر از کلاس درس: گسترش فرصتهای یادگیری استم /108
فصل 21:حمایت از دانشآموزان با نیازهای ویژه /113
فصل 22:آموزش والدین در استم /119
فصل 23:کاوش در مشاغل استم /125
فصل 24:آموزش زیستمحیطی در استم/ 131
فصل 25:رویکردهای جایگزین برای آموزش استم /135
فصل 26:قدرت تنوع فرهنگی در استم /139
فصل 27:ایجاد حس دادهها /145
فصل 28:اهمیت سواد دیجیتال، ایمنی و مسئولیت در استم /149
فصل 29:مرتبط ساختن استم /153
فصل 30: ذهنآگاهی در استم /157
فصل 31: ارزیابی مهارتهای نرم و بازتاب از طریق نمونهکارهای دانشآموزان در آموزش استم /163
فصل 32: تأثیر هنر و طراحی در آموزش استم /169
فصل 33: آینده استم /175
فصل 34 :استم و چالشهای جهانی/ 181
فصل 35: تنوع، شمول و توانمندسازی در استم /187
فصل 36 :یادگیری پروژهمحور رویکردی جدید به آموزش بنیادی /191
فصل 37: استم و سلامت /197
فصل 38: راهحلهای پایدار برای کشاورزی/ 201
فصل 39: کاوش در جهان /207
فصل 40 :نظارت بر محیطزیست از طریق استم /213
فصل 41 :قدرت رسانههای اجتماعی در عصر دیجیتال /219
فصل 42 :ذهنآگاهی در عصر دیجیتال /225
فصل 43 :واقعیت مجازی و افزوده: افزایش تجارب یادگیری/ 231
فصل 44: نقش استم در حل بحرانهای جهانی/237
فصل 45 :رهبری، ابتکار و توانمندسازی در آموزش استم/ 243
فصل 46: پرورش مهارتهای رهبری در استم /249
فصل 47: پرداختن به تنوع در بازنمایی استم /253
فصل 48: آموزش استم فراتر از کلاس درس/ 259
فصل 49: ایجاد مشاغل و محصولات /263
واژهنامه انگلیسی به فارسی/ 269
منابع/ 285
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
علوم تربیتی |