برنامه درسی در آموزش عالی
نویسنده:
معصومه السادات ابطحی، پروانه فتحعلی بیگی
مترجم:
سال نشر:
1403
صفحه:
494
نوبت چاپ:
1

تأسیس دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی در سراسر جهان، نشان‌دهنده تحولات عمیق و چشمگیری در بستر تاریخ بشریت است. این نهادها، که از دل تغییرات دموگرافیک، نیازهای رو به رشد حرفه‌ای، پیشرفت‌های فناورانه، و تحولات فرهنگی و اجتماعی برخاسته‌اند، نقش بی‌بدیلی در شکل‌گیری جوامع مدرن ایفا کرده‌اند. در دوران باستان، مؤسساتی چون فرهنگستان‌ها و مدارس علوم پیشرفته، به عنوان مراکزی برای انتقال دانش و فرهنگ شناخته می‌شدند. این مراکز، که زمینه‌ساز پیشرفت‌های علمی و فکری بودند، با گذشت زمان و ورود به عصر جدید، جای خود را به دانشگاه‌هایی دادند که با هدف خاص پرورش نسلی از دانشمندان، محققان، و متخصصان در زمینه‌های متنوع علمی و فنی تأسیس شدند. این دانشگاه‌ها، که امروزه به عنوان نمادهایی از دانش و پیشرفت شناخته می‌شوند، نه تنها در انتقال دانش و مهارت‌های تخصصی نقش دارند، بلکه به عنوان موتورهایی برای نوآوری و توسعه پایدار نیز عمل می‌کنند. آن‌ها محیط‌هایی را فراهم می‌آورند که در آن افراد می‌توانند ایده‌های نوین را کشف کرده، مهارت‌های خود را توسعه دهند، و به تبادل فرهنگی بپردازند. در نتیجه، دانشگاه‌ها به عنوان مراکزی برای تفکر انتقادی، بحث و گفتگوی علمی، و تولید دانش جدید، اهمیتی حیاتی در پیشبرد جوامع دارند.

فصل اول: تاریخچه‌ شکل‌گیری دانشگاه‌های مدرن و برنامه درسی دانشگاهی /  1

فصل دوم:دانشگاه اسلامی/ 39

فصل سوم: نظام رشتگی و میان رشتگی برنامه درسی دانشگاهی / 65

فصل چهارم:مفاهیم آموزش عالی، آموزش تخصصی و حرفه‌ای و شهروندی /  75

فصل پنجم: مبانی و اصول برنامه درسی دانشگاهی/ 97

فصل ششم: رویکردهای تدوین برنامه درسی دانشگاهی /167

فصل هفتم: تدوین برنامه درسی دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران/  197

فصل هشتم:تغییر و اجرای برنامه درسی در دانشگاه/ 237

فصل نهم: نوآوری در برنامه درسی دانشگاهی /253

فصل دهم: دیدگاه‌های نظری و عناصر برنامه درسی دانشگاهی /287

فصل یازدهم: مدل‌های برنامه‌ریزی درسی در آموزش عالی /313

فصل دوازدهم: انواع الگوهای برنامه‌ریزی درسی/ 333

فصل سیزدهم: الگوهای تدوین برنامه درسی دانشگاهی  (1) /359

فصل چهاردهم: الگوهای تدوین برنامه درسی دانشگاهی  (2) /383

فصل پانزدهم: اصول تدوین درسنامه¬های دانشگاهی /413

فصل شانزدهم: آینده آموزش عالی و جایگاه برنامه درسی /429

منابع  /453


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved