تأسیس دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی در سراسر جهان، نشاندهنده تحولات عمیق و چشمگیری در بستر تاریخ بشریت است. این نهادها، که از دل تغییرات دموگرافیک، نیازهای رو به رشد حرفهای، پیشرفتهای فناورانه، و تحولات فرهنگی و اجتماعی برخاستهاند، نقش بیبدیلی در شکلگیری جوامع مدرن ایفا کردهاند. در دوران باستان، مؤسساتی چون فرهنگستانها و مدارس علوم پیشرفته، به عنوان مراکزی برای انتقال دانش و فرهنگ شناخته میشدند. این مراکز، که زمینهساز پیشرفتهای علمی و فکری بودند، با گذشت زمان و ورود به عصر جدید، جای خود را به دانشگاههایی دادند که با هدف خاص پرورش نسلی از دانشمندان، محققان، و متخصصان در زمینههای متنوع علمی و فنی تأسیس شدند. این دانشگاهها، که امروزه به عنوان نمادهایی از دانش و پیشرفت شناخته میشوند، نه تنها در انتقال دانش و مهارتهای تخصصی نقش دارند، بلکه به عنوان موتورهایی برای نوآوری و توسعه پایدار نیز عمل میکنند. آنها محیطهایی را فراهم میآورند که در آن افراد میتوانند ایدههای نوین را کشف کرده، مهارتهای خود را توسعه دهند، و به تبادل فرهنگی بپردازند. در نتیجه، دانشگاهها به عنوان مراکزی برای تفکر انتقادی، بحث و گفتگوی علمی، و تولید دانش جدید، اهمیتی حیاتی در پیشبرد جوامع دارند.
فصل اول: تاریخچه شکلگیری دانشگاههای مدرن و برنامه درسی دانشگاهی / 1
فصل دوم:دانشگاه اسلامی/ 39
فصل سوم: نظام رشتگی و میان رشتگی برنامه درسی دانشگاهی / 65
فصل چهارم:مفاهیم آموزش عالی، آموزش تخصصی و حرفهای و شهروندی / 75
فصل پنجم: مبانی و اصول برنامه درسی دانشگاهی/ 97
فصل ششم: رویکردهای تدوین برنامه درسی دانشگاهی /167
فصل هفتم: تدوین برنامه درسی دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران/ 197
فصل هشتم:تغییر و اجرای برنامه درسی در دانشگاه/ 237
فصل نهم: نوآوری در برنامه درسی دانشگاهی /253
فصل دهم: دیدگاههای نظری و عناصر برنامه درسی دانشگاهی /287
فصل یازدهم: مدلهای برنامهریزی درسی در آموزش عالی /313
فصل دوازدهم: انواع الگوهای برنامهریزی درسی/ 333
فصل سیزدهم: الگوهای تدوین برنامه درسی دانشگاهی (1) /359
فصل چهاردهم: الگوهای تدوین برنامه درسی دانشگاهی (2) /383
فصل پانزدهم: اصول تدوین درسنامه¬های دانشگاهی /413
فصل شانزدهم: آینده آموزش عالی و جایگاه برنامه درسی /429
منابع /453
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
علوم تربیتی |