خانواده بهعنوان هستۀ اصلی جامعه محسوب میشود؛ زیرا سادهترین مکان برای القای ارزشها و ایجاد تغییر است. فرزندانی سالم در یک خانوادۀ مستحکم رشد پیدا میکنند و به موفقیتهای بزرگی میرسند. از آنجا که زندگی مدرن بر همۀ ما فشار میآورد، مزایای زندگی در یک خانواده از همیشه بیشتر است. خانواده سبب آرامش و رشد اعضا است و این رشد در نهایت به رشد جامعه و محیط اطراف منجر خواهد شد.
اسلام، خانواده را بهعنوان کانون تربیت فرد، معرفی میکند و هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای مادی، عاطفی و معنوی در انسان و رسیدن به سکون و آرامش میداند؛ بنابراین خانواده عامل کمال، آرامش و بالندگی است، اما باید توجه داشت که خانواده همانند هر سیستم دیگری در معرض تهدید قرار دارد.
در دنیای ماشینی و شهری امروز، والدین فرصت چندانی برای گذراندن وقت با فرزندان خود ندارند و سعی میکنند سادهترین راه را برای سرگرم کردن فرزندان خود انتخاب کنند. آنها ابزارهایی همانند تلفن همراه، رایانۀ شخصی، اینترنت، ماهواره و بازیهای رایانهای را بدون توجه به آثار جانبی و حواشی آن در اختیار فرزند خود قرار میدهند و او را در اتاق خود رها میکنند تا با آنها سرگرم شود، حال آنکه فرزند از نظر فیزیکی در محیط امن خانواده به سر میبرد، اما در عمل بهوسیلۀ این ابزارها، بهویژه با اتصال به شبکۀ اینترنت به دنیایی واهی و بسیار بزرگتر از محیط پیرامونش قدم مینهد و با رفتارهایی مواجه میشود که بسیاری از پدران و مادران از آن آگاه نیستند.
از طرف دیگر، در دنیای امروزی اینترنت، ماهواره، تلفنهای همراه و همچنین شبکههای اجتماعی، به دلیل برخورداری از جاذبهها و فرصتهای متنوع، جایگاهی ویژه در سالهای اخیر در بین همۀ افراد و خصوصاً کودکان و نوجوانان پیدا کرده است و با وجود کارکردهای مفید و مثبت آنها، استفاده افراطی از آنها میتواند منجر به اختلال در عملکردهای فردی و اجتماعی نوجوان و جوان گردد.
در عصر تکنولوژی که ما در آن زندگی میکنیم، آموزش به کودکان و نوجوانان دربارۀ جوانب مختلف رایانه و کاربرد آن و همچنین نحوۀ استفاده از ابزارهای ارتباطی، شبکۀ جهانی اینترنت و شبکههای اجتماعی به اندازۀ آموزش چگونه از خیابان گذشتن اهمیت دارد. این کتاب درصدد است که والدین را با فضای مجازی آشنا سازد و نحوۀ تربیت فرزندان را در چنین دنیایی به زبانی ساده و علمی بیان نماید.
فصل اول: معنا، مفهوم و اهمیت تربیت
فصل دوم: روشهای تربیت(چگونه تربیت کنم؟)
فصل سوم: تربیت و فضای مجازی
منابع
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
علوم تربیتی |