گاهی این تصور غلط در میان عموم افراد جامعه و حتی در میان فرهیختگان وجود دارد که گفتگو روشی شناخته شده و عادی در زندگی بشر است و به آموزش دادن، هزینه کردن مادی و معنوی و تأمل در چند و چون آن نیازی ندارد. در لابهلای بحثهای این کتاب خواهیم دید که گفتگو یک اصطلاح و یک روش است و نباید آن را مترادف با دیگر انواع مکالمه نظیر مناظره، مذاکره و گپوگفت تلقی کرد.
این اثر محصول تأملات فلسفی و نگاهی چندجانبه و میانرشتهای به گفتگو از منظر موضوعاتی نظیر روانشناسی، جامعهشناسی، اقتصاد و اخلاق است و با رویکردی کاربردی و نگاهی میانفردی به اهمیت فرهنگسازی از طریق نهادهایی همچون خانواده و مدرسه تأکید دارد.
در پایان، طرح درسی برای آموزش گفتگو با سرفصلهای مشخص، متن اصلی درس و منابعی برای مطالعه بیشتر معرفی شده است.
مقدمه / ۷
کوششی در مسیر فرهنگسازی و ارتقاء دیالوگ / ۱۱
گفتگو راهی به سوی توانایی، دانایی و برنایی / ۱۷
گفتگو از منظر توسعه / ۲۱
دیالوگ یا هم زبانی / ۴۱
چرا گفتگو / ۵۵
همتایابی و اتکای مناسب به دیگران / ۶۳
موانع گفتگو در جامعه ایران / ۸۱
گفتگو: دعوت به باهم زیستن در جهان واقعی / ۹۱
گفتگو، گذر از انسان سنتی به انسان معنوی / ۱۰۵
آموزش گفتگو: طرح درسی پیشنهادی / ۱۲۱
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
فلسفه
|